تلاطم ترامپی در بازار نفت

حالا در تازه‌ترین اقدام، دونالد ترامپ به مقامات تجاری آمریکا دستور داده است تا مطالعه برای اعمال ۱۰۰ میلیارد دلار تعرفه دیگربر روی کالاهای چینی را آغاز کنند. چین نیز در پاسخ اعلام کرده است اگرچه به دنبال جنگ تجاری با آمریکا نیست اما در جنگ تجاری که آمریکا به راه انداخته است «به هر قیمتی» مبارزه خواهد کرد. نتیجه دعوای تجاری آمریکا و چین برای بازارهای کالایی دنیا از جمله «نفت» چیزی نیست جز افول روز به روز قیمت‌ها. به این ترتیب سرگیجه‌ای که در پی جنگ تجاری آمریکا و چین نصیب بازارهای کالایی شده است، با وجود اجرای موفق توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش و کاهش جهانی ذخایر نفت خام تجاری، به بازار نفت نیز سرایت کرده و مسیر قیمت‌ها را در این بازار نزولی کرده است. با این حال فعالان بازار به تداوم کاهش عرضه نفت و کاهش سطح ذخایر نفت خام تجاری آمریکا چشم دوخته‌اند تا شاید این عوامل مانع افت شدید قیمت طلای سیاه شوند. در عین حال عوامل ژئوپلیتیک نیز در چشم‌انداز قیمت نفت زیر سایه جنگ تجاری آمریکا اثرگذار است زیرا ممکن است ریسک‌های ژئوپلیتیک، در ایجاد تعادل در بازار نفت اثرگذار باشند.

 به گزارش «دنیای اقتصاد» قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران) با ۵۱ سنت افت همراه شد و در آخرین روز کاری این هفته روی ۸۲/ ۶۷ دلار بر بشکه ایستاد. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز ۶۰ سنت کاهش قیمت داشت و با قیمت ۹۴/ ۶۲ دلار بر بشکه معامله شد.

پاشنه آشیل آمریکا در جنگ تجاری

جنگ تجاری میان چین و آمریکا در حالی ادامه دارد که تعرفه‌های اعمال شده از سوی چین برای کالاهای آمریکایی تنها شامل محصولات کشاورزی و خودرویی نمی‌شود. در لیست تازه‌ای که چین در آن ۱۰۶ قلم کالای آمریکایی را مشمول تعرفه ۲۵ درصدی معرفی کرده است، نام محصولات شیمیایی و پتروشیمی مانند پروپان مایع شده نیز مشاهده می‌شود. این اتفاق نشان می‌دهد که چین به‌عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام در دنیا قصد دارد از «انرژی» به‌عنوان سلاحی در مقابل برنامه‌های تعرفه‌ای آمریکا استفاده کند. به این ترتیب ممکن است چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری آسیایی نفت و گاز مایع آمریکا، در صورت افزایش تنش‌ها، واردات این دو قلم کالای استراتژیک را نیز به اعمال تعرفه مشروط کند. یک تحلیلگر بازارهای کالایی در Hyundai Futures Corp به بلومبرگ گفته است: در حالی‌که انرژی برای ایالات متحده آمریکا نقطه‌ای حساس به شمار می‌رود، چین می‌تواند از این ناحیه ضربه سنگینی به آمریکا وارد سازد زیرا چین در هر زمانی که اراده کند می‌تواند منابع دیگری را جایگزین واردات نفت و گاز از آمریکا کند. با این حال این تحلیلگر تاکید می‌کند که ممکن است چین و آمریکا به زودی به توافق برسند و چین از اهرم انرژی علیه آمریکا استفاده نکند اما استفاده از این ابزار در صورت تشدید اختلافات بعید نیست.

به عقیده کارشناسان، چنانچه چین برای واردات نفت خام از آمریکا تعرفه اعمال کند، این اقدام به بازار نفت شوک وارد خواهد کرد.این شوک در حالی وارد خواهد شد که به واسطه افزایش صادرات نفت آمریکا، ذخایر نفت خام تجاری این کشور با کاهش همراه بوده است. کاهش ذخایر نفت خام آمریکا همواره منجر به رشد قیمت‌ها شده است. در این میان صادرات نفت خام آمریکا به چین در سال ۲۰۱۷ به طور متوسط حدود ۴۳۵ هزار بشکه در روز بوده که دو برابر بیشتر از سال قبل از آن است.واردات گاز آمریکا از سوی چین نیز در فصل چهارم سال گذشته، حدود ۷۵۰ میلیون فوت مکعب گزارش شده که از واردات هر کشوری بیشتر ارزیابی شده است.

کاهش عرضه؛ چشم امید بازار نفت

 به گزارش رویترز اگرچه قیمت طلای سیاه در معاملات روزهای گذشته با افت همراه بوده و فعالان بازار با احتیاط نزاع تجاری آمریکا و چین را دنبال می‌کنند؛ اما آنها انتظار ریزش شدید قیمت نفت را ندارند. علت اصلی این اتفاق تداوم روند کاهش عرضه نفت در بازار جهانی است. تحلیلگران بانک ANZ در همین زمینه اعلام کرده‌اند: با افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین و اثرگذاری آن بر بازارهای کالایی، ما شاهد هستیم که بازار نفت نیز در انتظار نوسانات است. در تحلیل این بانک به مسائل سمت عرضه و کاهش سطح جهانی ذخایر نفت خام اشاره و تاکید شده است این دو عامل می‌توانند نگرانی‌های ناشی از رشد اقتصادی ضعیف (که یکی از اثرات جنگ تجاری آمریکا و چین است) را خنثی کنند.

 بر اساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا؛ بر خلاف انتظارهای موجود، ذخایر تجاری نفت خام ایالات متحده آمریکا در هفته گذشته با افت ۶/ ۴ میلیون بشکه‌ای همراه شد. این در حالی است که تا پیش از اعلام آمارهای رسمی، در نظرسنجی‌ها انتظار رشد دو میلیون بشکه‌ای ذخایر تجاری نفت خام آمریکا مطرح شده بود. علت کاهش ذخایر انبارهای نفتی آمریکا، افزایش تولید پالایشگاه‌‌های این کشور گزارش شده است. پالایشگاه‌های آمریکایی پس از به اتمام رساندن تعمیرات و نگهداری فصلی، واحدهای تولیدی خود را وارد مدار کرده‌اند و تقاضای آنها با افزایش همراه شده است. در سوی دیگر اما تولید روزانه نفت خام آمریکا در هفته گذشته رکوردی جدید از خود به جا گذاشت و به ۴۶/ ۱۰ میلیون بشکه رسید. این در حالی است که در هفته قبل از آن، روزانه ۴۳۳/ ۱۰ میلیون بشکه نفت در آمریکا به تولید رسیده بود. افزایش تولید نفت خام آمریکا که عمدتا از ناحیه تولیدکنندگان شیل رقم می‌خورد، مانعی مهم برای رشد قیمت نفت است.

سیگنال‌های روسیه

در شرایطی که بازار نفت از شدت گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین نگران است، تداوم کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک یکی از نقاط دلگرمی این بازار است. در همین راستا، روز گذشته رویترز به نقل از الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه اعلام کرد: با به اتمام رسیدن توافق فعلی کاهش تولید در پایان سال جاری، مسکو می‌تواند بر اساس یک توافقنامه‌‌، یک همکاری نامحدود با اوپک در زمینه کنترل عرضه داشته باشد. اوپک به همراه دیگر کشورهای تولیدکننده نفت غیرعضو این سازمان به رهبری روسیه، در نوامبر سال ۲۰۱۶ به این توافق رسیدند که برای کاستن از سطح جهانی ذخایر نفت خام تولیدات خود را روزانه ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. آنطور که نواک تاکید کرده است، توافق میان این کشور و اوپک برای همکای «می‌تواند توافقی نامحدود باشد.» پیش از این محمد بن سلمان، ولیعهد جوان سعودی به رویترز گفته بود ریاض و مسکو در حال بررسی طرحی برای ادامه دادن همکاری در طولانی‌مدت هستند.

به گفته نواک همکاری روسیه با اوپک می‌تواند در قالب سازمانی بین‌المللی باشد که با حضور اوپک و کشورهای غیرعضو اوپک، در نیمه هر سال در نشستی به بررسی وضعیت بازار می‌پردازند. وزیر نفت روسیه خوش‌بین است که سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا نیز به این سازمان بپیوندند. اینکه آیا آمریکا در صورت به وجود آمدن چنین سازمانی به آن ملحق شود، در آینده مشخص خواهد شد. حضور آمریکا در چنین سازمانی از آنجا اهمیت دارد که بر اساس پیش‌بینی‌ها، تولید نفت خام آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۸ ممکن است به ۱۱ میلیون بشکه در روز برسد. در صورت تحقق این پیش‌بینی،‌ آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت خام در دنیا لقب خواهد گرفت.

 به گزارش رویترز، نواک اعلام کرده است انتظار دارد ریک پری، وزیر انرژی آمریکا و همتای سعودی‌اش خالدالفالح، در مجمع اقتصادی سالانه‌ای که در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود، حضور پیدا کنند. همچنین نشست وزرای اوپک و غیراوپک در ماه ژوئن در وین برگزار می‌شود. به گفته وزیر نفت روسیه، شرکت‌کنندگان این نشست ممکن است در مورد تغییرات در توافق جهانی کاهش تولید مانند تدوین سقف جدید برای تولید مذاکره کنند.

اظهارنظرهای الکساندر نواک درباره همکاری بلندمدت روسیه با اوپک به منظور کنترل عرضه به بازار نفت، یکی از عواملی است که خوش‌بینی فعالان این بازار نسبت به آینده را به همراه داشته است. در این میان عربستان سعودی بر خلاف انتظار معامله‌گران، قیمت رسمی نفت خود را برای خریداران آسیایی ۱۰ سنت افزایش داده و به ۲/ ۱ دلار بیشتر از قیمت شاخص عمان-دبی رسانده است. این در حالی است که پیش از این در نظر‌سنجی که از خریداران آسیایی انجام شد آنها اعلام کرده بودند که انتظار دارند عربستان بهای نفت خود را ۶۰ سنت کاهش دهد. این اقدام عربستان سیگنال افزایش قیمت به بازار مخابره کرد. آنطور که خبرگزاری رویترز اعلام کرده، معامله‌گران می‌گویند که این یک قیمت‌گذاری بسیار غیرمعمول است و با روش‌های معمول و سنتی قیمت‌گذاری این کشور متفاوت است. با این حال مقامات سعودی آرامکو، شرکت دولتی نفت عربستان حاضر نشده‌ا‌ند اظهار‌نظر کنند.


 



تکـرار رکـود بـزرگ؟