شماره روزنامه ۵۹۸۷
|

  • اولین محاکمه یک پرزیدنت در نیویورک

    دنیای اقتصاد: حدود ساعت ۲:۳۰ بعدازظهر دوشنبه بود که گروه اول هیات منصفه بالقوه ۹۶نفری وارد دادگاهی در منهتن شدند تا با مشهورترین متهم جهان روبه‌رو شوند: «دونالد جی.ترامپ.» بعضی‌هایشان زیر زیرکی نگاه می‌کردند که نشان از قدرت غیرقابل انکار شهرت دونالد ترامپ است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اما مدتی بعد، بیش از ۵۰نفر از همان اعضای هیات منصفه بالقوه - که از یکی از لیبرال‌ترین ایالت‌های کشور است - برکنار شدند؛ زیرا آنها گفتند که نمی‌توانند درباره چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده بی‌طرف باشند.
  • کارنامه حذف مجوزهای کاغذی

    مطابق فراخوان اعلام‌شده از سوی درگاه ملی مجوزهای کشور، فعالان اقتصادی تا پایان ۲۵اردیبهشت ۱۴۰۳ مهلت دارند برای اخذ شناسه‏‏ یکتا و ورود به درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار اقدام کنند و پس از اتمام مهلت زمانی گفته‌شده، بنگاه‏‏‌های مذکور از خدمات دولتی و بانکی محروم می‏‏‌شوند. همچنین وزارتخانه‏‏‌های ارشاد، کشور، علوم، بهداشت و آموزش‌وپرورش هنوز تمهیدات فنی لازم برای تبدیل مجوزهای کاغذی صادره در سال‌های گذشته به مجوز الکترونیکی را فراهم نکرده‏‏‌اند. سیدامیر سیاح در گفت‏‏‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» بیان کرد که اگر دستگاه‏‏‌ها در تایید مجوز تعلل کنند، پس از گذشت مهلت داده‌شده، درگاه با اختیاری که مجلس شورای اسلامی تعریف کرده است، ‏‏‌ به صورت خودکار مجوز را صادر می‌کند.
  • جنگ سرد تکنولوژی به خلیج‌فارس رسید

    مایکروســافت‌از سرمایه‌گذاری یک و نیم میلیارد دلاری خود در غول هوش مصنوعی امارات متحده عربی خبر داده است؛ معامله‌ای که در هماهنگی کامل با کابینه جو بایدن انجام شده تا در بحبوحه کشمکش واشنگتن و پکن بر سر اینکه کدام ‌یک نفوذ و اثرگذاری بیشتری در بخش فناوری منطقه خلیج فارس داشته باشند، سد بزرگی جلوی چین بگذارد. مایکروسافت در شراکت با شرکت اماراتی G۴۲، اجازه فروش آن دسته از خدمات مایکروسافت را که از تراشه‌های قدرتمند هوش مصنوعی بهره می‌برند به آن می‌دهد؛ تراشه‌هایی که برای آموزش و تنظیم دقیق الگوهای هوش مصنوعی مولد به‌کار می‌روند.
  • باشگاه مشتریان وفادار چه مزیت‏‏‌هایی دارد؟

    مترجم: مهدی نیکوئی
    بیشتر مدیران برند امروزی، فضای زیادی برای بهبود نرخ بازگشت مشتریان خود مشاهده می‌کنند؛ به‏‏‌ویژه که نسل جدید مشتریان موسوم به نسل زِد (متولدین ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰) به اندازه نسل‏‏‌های قبلی مشتریان وفادار نیستند. در این میان، جذب مشتریان جدید نیز دشوارتر از پیش شده و به این دلیل، بهترین راهکار برای حفظ درآمدهای شرکت‌ها، حفظ مشتریان قدیمی از طریق طرح‏‏‌های وفاداری و باشگاه مشتریان است. طبق یک برآورد، حفظ مشتریان قدیمی و ترغیب آنها به ادامه خرید از محصولات/خدمات شما، ۵ برابر ارزان‏‏‌تر از جذب مشتریان جدید است. یکی از مناسب‏‏‌ترین روش‌ها برای بهره‏‏‌گیری از این پتانسیل، ایجاد طرح‏‏‌های وفاداری مشتریان موسوم به باشگاه مشتریان است. این مقاله، بر اساس روان‌شناسی مشتریان، مزیت‏‏‌های ایجاد باشگاه مشتریان، نتایج عملکردی و اصولی نام‌گذاری آن را بررسی می‌کند. در بخش بعدی نیز ۷ گام طراحی باشگاه مشتریان را توضیح می‏‏‌دهیم.
  • ترکش‏‌ جنگ بر تن شرکت‌های گردشگری

    دنیای اقتصاد: کمتر کسی است که مثل «سامر‌المجالی» با صنعت هواپیمایی خاورمیانه و چالش‌‌هایش آشنا باشد. او با بیش از ۴۰ سال سابقه کار در حوزه کسب‌و‌کار و به‌ویژه صنعت هوانوردی، مدیریت و عضویت در هیات‌مدیره بسیاری از شرکت‌های مطرح منطقه را در کارنامه خود دارد؛ از جمله مدیرعاملی چند هواپیمایی مثل سعودی‌گلف و گلف‌ایر بحرین. او که اهل اردن و حالا مدیرعامل هواپیمایی پادشاهی اردن است، اخیرا در گفت‌‌وگویی با روزنامه نشنال‌نیوز توضیح داده که شش ماه درگیری‌‌های خاورمیانه ضربه بزرگی به شرکت او و اقتصاد کل منطقه وارد کرده است. با پیوستن عربستان به صنعت توریسم جهانی و گسترش روابط سیاسی این کشور، صنعت گردشگری در خاورمیانه در سال‌های اخیر سیری تکاملی را طی کرده است. «خالد ابراهیم»، از بنیان‌گذاران آژانس «میدل ایست» ضمن ابراز امیدواری از کاهش تنش‌‌ها می‌‌گوید این منطقه پتانسیل آن را دارد که به اروپای جدید تبدیل شود.
  • ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در ایران اکسپو

    حجت عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه کشور اعلام کرد که برای ایران اکسپو ۲۰۲۴ حدود ۲۰۰ بسته‌ سرمایه‌گذاری، برای پیشنهاد به سرمایه‌گذاران خارجی در حال آماده‌‌سازی است؛‌‌ کارشناسی اولیه این طرح‌‌ها انجام شده و مجوز کار آنها به صورت بی‌‌نام در سایت بارگزاری شده است.
  • زیر پوست جامعه رمزارزی

    با رشد بازار رمزارزها، کسب‌وکارهای زیادی پیرامون این بازار شکل گرفتند که شاید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آنها در ایران، صرافی‌ها باشند. با این ‌حال، با وجود رشد و سودآوری این حوزه، همچنان رشد آن در کشور با مشکلات متعددی، ازجمله کمبود نیروی انسانی و نبود دسترسی آزاد به بازار و مشکلات قانون‌گذاران همراه است. در همین زمینه، «دنیای‌اقتصاد» مصاحبه‌ای با رضا مسعودی‌فر، مدیرعامل صرافی تترلند، انجام داده است که در‌ادامه آن را می‌خوانید.
  • شهردار شایسته تهران

    دنیای اقتصاد-گروه مسکن و شهری: شهرداران شهرهای مختلف کشورمان به‌ویژه شهردار پایتخت را می‌توان از روی دو خط‌‌‌کش جهانی شامل «خطوط قرمز بهترین شهرداران دنیا» و همچنین «مشخصات سبزترین شهرهای جهان»، محک زد و درباره کارنامه عملکرد آن قضاوت کرد. مطالعه‌‌‌ای که توسط تحلیلگر مجله «تجارت فردا» درباره دو دغدغه روز شهرداران موفق در کشورهای مختلف و راه چاره آنها برای حل مسائل شهری انجام شده است، نشان می‌دهد: در حال حاضر «پیامدهای تاثیر مخرب شهروندان شهرهای بزرگ بر محیط‌‌‌زیست» و «چگونگی ارتقای رفاه شهری و کیفیت زندگی»، بحث‌‌‌های روز شهرداری‌‌‌ها و شهرداران برتر جهان است.
  • کلید قفل ناترازی گاز

    یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۲ در ذیل بازار سرمایه در راستای استفاده از ابزارهای این بازار در راستای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شد، راه‌اندازی بازار برق سبز در بورس انرژی ایران بود. بازاری که به توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر منجر خواهد شد و با وجود عمر اندک خود توانسته است سهم قابل توجهی به دست آورد. به همین منظور با علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی به گفت‌و‌گو در خصوص تاثیرات آتی این بازار و چشم‌اندازی که دارد نشستیم. به گفته نقوی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این بازار، این است که ارزش هر معامله بدون معطلی‌های سنتی وزارت نیرو، سریعا به حساب فروشندگان واریز می‌شود.
  • نوروز سرد بوم‏‏‌گردی‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد-فاطمه باباخانی: نوروز ۱۴۰۳ سال چندان مساعدی برای بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها نبود، یاور عبیری رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد که ضریب اشغال بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها در سراسر کشور به ۴۷‌درصد رسید. استان‌‌‌هایی مانند بوشهر، ‌‌‌ مازندران‌‌‌، آذربایجان شرقی، ‌‌‌ گیلان و فارس به نسبت آمار بالاتری داشتند. این عدد برای یزد و خراسان جنوبی به ترتیب ۴۵ و ۳۳‌درصد بود، در حالی که هر دو استان جزو مقاصد توریست‌‌‌های نوروزی هستند.
  • تامین مالی بنگاه‏‏‌ها در رکود

    به عنوان یک بخش حیاتی از اقتصاد، تامین مالی برای بنگاه‏‏‌های اقتصادی در دوران رکود و سیاست‏‏‌های انقباضی بانک‌ها، مساله‌ای مهم و حیاتی است. استفاده از روش‌های نوین تامین مالی می‌تواند به بنگاه‏‏‌ها کمک کند تا از چالش‏‏‌های این دوران عبور کرده و برای پیشروی و رشد بیشتر، آماده شوند. در دوران رکود تورمی، لاجرم بانک مرکزی به منظور کنترل پایه پولی، سیاست‏‏‌های انقباضی اتخاذ کرده و به دنبال آن، بنگاه‏‏‌های اقتصادی با چالش‏‏‌های بسیاری در فرآیند تامین مالی مواجه هستند. اما آیا تنها راه تامین مالی از طریق بانک‌ها است؟ آیا روش‌های جدید و نوینی وجود دارند که بتوانند بنگاه‏‏‌ها را در این شرایط برای پیشروی و رشد بیشتر، یاری کنند؟ در ادامه، به بررسی یک روش نوین تامین مالی برای بنگاه‏‏‌های اقتصادی می‏‏‌پردازیم.
  • «مرزگستری»در روابط کاری با ذهنیت رشد

    مترجم: منا اختیاری
    ارتباطات حرفه‏‏‌ای هم مانند همه ارتباطات بین‌فردی اغلب بین افرادی شکل می‏‏‌گیرند که شبیه همدیگر هستند. اعتقاد به اینکه روابط به طور خودجوش گسترش پیدا می‌کند می‌تواند افراد را از تلاش برای برقراری ارتباط و ایجاد روابط متنوع باز دارد. پژوهشی نشان می‌دهد که پذیرش ذهنیت رشد – باور به اینکه روابط با تلاش قابل شکل‏‏‌گیری هستند- می‌تواند راه را برای شبکه روابط مرزگستری هموار کند که برای تقویت نوآوری و خلاقیت حیاتی هستند. به گفته محققان، کلید این اتفاق در تغییر دیدگاه خود نسبت به نحوه شکل‏‏‌گیری روابط نهفته است. وقتی از گروه‏‏‌های مدیران می‏‏‌پرسیم که در چند سال گذشته سازمان‌هایشان از نظر فکری متنوع‏‏‌تر شده‏‏‌اند یا نه، پاسخشان اغلب یکسان است. تقریبا تمامشان به نحوی شاهد افزایش تنوع نگرش‏‏‌ها، دیدگاه‏‏‌ها و ارزش‏‏‌های متفاوت در محیط کار بوده‏‏‌اند که خبر خوشحال‏‏‌کننده‏‏‌ای است؛ چون چند دهه تحقیق و پژوهش نشان می‌دهد که این تنوع و گوناگونی می‌تواند خلاقیت، نوآوری و بهره‏‏‌وری را در سازمان تقویت کند. با این حال، وقتی از همان افراد می‏‏‌پرسیم که شبکه روابط حرفه‏‏‌ای خودشان در سازمان متنوع‏‏‌تر شده یا نه، پاسخ‏‏‌هایشان آنقدرها هم قاطع نیست و بیشتر ترکیب کسل‏‏‌کننده‏‏‌ای از «نه» و «نمی‏‏‌دانم» است که جای تعجبی هم ندارد.
  • تفسیرهایی درباره نفرین منابع در ایران

    دنیای اقتصاد-کیوان حسین‏‌وند: اساسا فراوانی منابع طبیعی، محرکی برای رشد اقتصادی به شمار می‏رود. در عین حال، تجربه بسیاری از ملت‌ها درباره منابع طبیعی، به طرز شگفت‌انگیزی دلسردکننده بوده است. این تجربه منفی، برخی از صاحب‌نظران را به این نتیجه رسانده است که در بلندمدت، وجود منابع طبیعی می‌تواند واقعا به مانعی برای رشد اقتصادی بدل شود و به عبارتی یک نفرین منابع (Resource Curse) وجود داشته باشد. حال سوال قابل توجه آن است که منشأ این شکل از نفرین منابع که موجب کاهش رشد می‌شود، از کجا می‌تواند باشد. در این مقاله سه مجرا شامل مصرف بیش از حد، نیروهای صنعتی شدن و سیاست مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • آتش‏‏‌ در خرمن

    محمدحسین باقی: خاورمیانه دیگ جوشانی است که گویی سر آرام شدن ندارد. تحولات سیاسی در این منطقه پرآشوب چنان به‌سرعت جریان دارد که لحظه‌ای غفلت باعث می‌شود از جریان تحولات عقب بمانیم. توافق ابراهیم در ۱۳اوت ۲۰۲۰ در حالی پیش می‌رفت که می‌توانست رابطه اعراب با رژیم صهیونیستی را عادی‌سازی کند و کشورهای عربی برای این رابطه به خط شده بودند، اما این دیگ جوشان در ۷ اکتبر برابر با ۱۵مهر ۱۴۰۲ با عملیات حماس در خاک فلسطین اشغالی فوران کرد.
  • تورم مسکن ۲۰۲۳ در ۵۶ کشور

    دنیای اقتصاد -نیلوفر ادیب‏‏‌نیا: طبق جدیدترین گزارش فصلی (سه‌‌‌ماهه چهارم ۲۰۲۳) شاخص جهانی قیمت مسکن که توسط شرکت مشاور املاک نایت فرانک منتشر شده است، قیمت خانه در سراسر دنیا با سرعتی بی‌‌‌سابقه در حال افزایش است؛ به طوری که میانگین رشد ۱۲ماهه طی سال ۲۰۲۳ در کشورهای ارزیابی شده توسط نایت‌‌‌فرانک به ۳.۹ درصد رسیده است. این شتاب در رشد قیمت‌‌‌ها، از اواخر سال ۲۰۲۲ تاکنون بی‌‌‌سابقه بوده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر