گران‌ترین پاساژ‌های تهران برای کسب و کار
دنیای اقتصاد - پاساژها از دهه 70، جایگاه خوبی در میان اهل کسب و کار پیدا کرده‌اند. به جرات می‌توان گفت که پاساژها، مدل توسعه‌یافته بازارهای قدیمی ایران هستند که این روزها به دلیل رونق قابل‌توجه خرده‌فروشی در ایران، بیشتر از همیشه در کانون توجه قرار گرفته‌اند.
تقاضای زیاد برای ایجاد غرفه‌های کسب و کار در پاساژها باعث شده است که قیمت مغازه‌ها بسیار فراتر از آنچه در بازار مسکن شاهد بوده‌ایم، افزایش پیدا کند.
در گزارشی که مشروح آن در صفحه‌های 27 و 30 روزنامه آمده است، می‌توانید با قیمت هر مترمربع بنای تجاری در 7 پاساژ بزرگ تهران آشنا شوید.

خبرنگاران دنیای اقتصاد از ۷ پاساژ بزرگ تهران گزارش می دهند
گران‌ترین پاساژ های تهران برای کسب و کار
سری درابرهای قیمت مجتمع کامپیوتر پایتخت
هر متر 45 میلیون تومان
گزارش خبرنگاران دنیای اقتصاد از ۷ پاساژ بزرگ تهران حاکی از رشد بی سابقه قیمت‌ مغازه‌ها در این مراکز است.
این گزارش‌ که در پی می آید نشان می‌دهد گذشته از رشد بی رویه قیمت مسکن در طول ماه های گذشته قیمت بنا های تجاری نیز رشد بی رویه ای داشته است.
به طور مثال قیمت یک متر مربع بنای تجاری در مجتمع پایتخت در طول ۹ ماه گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است که به عقیده فعالان بازار مستغلات بسیار بی سابقه است.
در دیگر نقاط هم قیمت بنا های تجاری رشد بی رویه ای داشته است که در گزارش های آتی روزنامه دنیای اقتصاد به آن خواهیم پرداخت.
سعید عامری - آنها که اهل خرید تازه‌ترین فن‌آوری‌های عرصه الکترونیک و IT هستند، می‌دانند کجا بروند اما حتی آنها که اهل خرید و فروش مسکن و مستغلات هستند، نمی‌توانند باور کنند این روزها قیمت هر متر مربع مغازه در مجتمع کامپیوتر پایتخت، به ۴۵میلیون تومان رسیده است.«مجتمع کامپیوتر پایتخت» در ابتدای خیابان میرداماد از سمت خیابان ولیعصر از یک سو به شمال تهران راه دارد و از سویی دیگر، با مترویی در همان حوالی و در بزرگراه حقانی به جنوب تهران متصل است. راه غرب را هم می‌توان از طریق بزرگراه نیایش جست‌وجو کرد. دسترسی آسان به بزرگراه‌ها باعث شده تا بیش از هر مرکز کامپیوتری، «پایتخت» به موقعیتی ممتاز دست یابد. بسیاری ترجیح می‌دهند به جای رفتن به منطقه پرترافیک شهر از «پایتخت» خرید کنند. مجتمع پایتخت از دو برج به هم متصل ساخته شده که یکی ده طبقه و دیگری چهارده طبقه است. این مجتمع به دو قسمت تجاری و اداری تقسیم شده است. در قسمت تجاری ۹۵درصد فروشگاه‌ها اختصاص به کامپیوتر دارد و تنها چند فروشگاه ساعت و پوشاک در قسمت ورودی اصلی مجتمع کامپیوتر پایتخت واقع شده است. ورودی اصلی راه به خیابان میرداماد دارد و ورودی فرعی که در برج دوم واقع است از کوچه دامن افشار سر در می‌آورد. سه طبقه از این برج‌ها به اضافه طبقه همکف اختصاص به فروشگاه‌های تجاری دارد و مابقی اداری هستند.

سری در ابرها
متراژ فروشگاه‌های واقع در مرکز متنوع است و تفاوتی نمی‌کند شما به چه متراژی نیاز دارید. قیمت هر متر مربع فروشگاه واقع در طبقه اول مجتمع پایتخت، از ۲۵ میلیون تا ۴۵ میلیون تومان نوسان دارد. متری ۲۵ میلیون تومان مربوط به واحدهای معمولی است اما واحدهای بلوک A تا متری ۴۵ میلیون تومان مشتری دارند. ممکن است زمانی که شما بخواهید صاحب یکی از فروشگاه‌های مجتمع پایتخت شوید، فروشنده‌ای پیدا نشود اما اگر اهل توافق باشید، ممکن است یکی از فروشندگان حاضر شود با شما سرمیز مذاکره بنشیند. به طور مثال در‌حال‌حاضر یک فروشگاه ۱۸متری واقع در طبقه همکف مجتمع، با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است. اما یک واحد ۳۳ متری در بلوک A‌ همین حالا، یک میلیارد و ۴۸۵میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. در مجموع قیمت متوسط یک متر مربع بنای تجاری در طبقه همکف مجتمع پایتخت، چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. کمی بالاتر یعنی در طبقه اول مجتمع، قیمت‌ها کمی پایین می‌نشیند. در این طبقه متوسط قیمت یک متر بنای تجاری، حدود ۲۰ میلیون تومان اعلام شده است که نسبت به طبقه همکف، ۱۰میلیون تومان افت قیمت دارد. در‌حال‌حاضر یک واحد فروشگاه با متراژ ۱۸ متر، ۳۶۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. مالک یک واحد ۱۶متری دیگر هم اعلام کرده است که حاضر است فروشگاه خود را ۳۲۰میلیون تومان بفروشد. یک طبقه بالاتر، باز هم قیمت‌ها کمی پایین‌تر می‌نشیند. متوسط قیمت یک متر بنای تجاری در طبقه سوم مجتمع پایتخت، ۱۵میلیون تومان است. همین حالا یک واحد ۳۱ متری به قیمت ۴۶۵ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است. این واحد، بالکن هم دارد و به گفته بنگاه‌داران مرتبط با مجتمع پایتخت، می‌شود با مالک آن مذاکره بیشتری کرد. البته یادتان باشد متوسط قیمت هر متر مربع بنای تجاری در مجتمع پایتخت، چیزی حدود ۳۰میلیون تومان است و این یعنی اینکه سر قیمت‌های «پایتخت» در ابرها می‌چرخد.
ادامه در صفحه مسکن