علی اصغرکیهانی چهره ماندگار صنعت بتن
مهندس علی اصغر کیهانی با 40 سال سابقه تولید مصالح ساختمانی و بنیانگذار صنعت نوین بتن، به عنوان چهره ماندگار صنعت بتن معرفی شد.

دلا مـعاش چنان کن که گر بلغـزد پای ........... فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد
چو گفتمش که دلم را نگاه‌دار چه گفت...........زدسـت بنده چه خیزد خدا نگـه دارد

مراسم معرفی قهرمانان و چهره‌های ماندگار صنعت با حضور وزیر صنایع‌ومعادن، وزیر کار و امور اجتماعی، رییس بانک مرکزی، رییس کمیسیون صنعت‌ومعدن مجلس و نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که امیدواری برای ایجاد تحرک در صنعت کشور برای عبور از بحران‌های اقتصادی افزایش یافته است. در این میان نقش پیش کسوت‌های صنعت حائز اهمیت است. تجربه نشان داده یکی از توانمندی پیشکسوت‌های صنعت، عبور از بحران‌های مختلف بوده است. نکته‌ای که وزیر صنایع نیز در سخنرانی خود از حاضران در این مراسم که اغلب افراد سالخورده‌ای بودند و عمری را در صنعت سپری کرده‌اند، خواستار شد. چهره‌های معرفی شده البته هر یک ویژگی‌های ممتازی داشتند که به این عنوان انتخاب شدند، اما یکی از این چهره‌های ماندگار، برای اصحاب رسانه‌ها در این سال‌ها آشناتر از دیگران بود.
مهندس علی اصغر کیهانی، در سال‌های اخیر در زمینه اصلاح الگوی مصرف سیمان و استاندارد کردن تولید، توزیع و مصرف بتن آماده در کشور قدم‌های موثری برداشته است. در همه سال‌هایی که بحث‌های گوناگونی درباره سیمان شکل گرفته بود، پرچم «اصلاح الگوی مصرف سیمان» را بر زمین ننهاد و با همین سلاح همه رقبای دیگرش را در بحث سیمان به چالش کشید.کیهانی در سوابق حرفه‌ای خود ۴۰ سال تولید مصالح ساختمانی با کیفیت را دارد و همواره در عرصه تولید بهترین بوده است. شرکت متبوع ایشان (ایران فریمکو) سال‌ها است که از سوی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی واحد برتر کیفیت در سطح ملی انتخاب می‌شود و سه سال پیاپی نیز از سوی انجمن بتن ایران این عنوان را به‌دست آورده است. ساختمان دفتر کارخانه ایران فریمکو نیز که به‌وسیله ایشان طراحی شده است از سوی انجمن بتن ایران به‌عنوان طرح برتر بتنی کشور معرفی شده است. در کنار همه اینها، توجه به فاکتور دوام بتن از برجسته‌ترین اقدامات کیهانی است.
کیهانی البته تنها تولید‌کننده‌ای است که از لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها حمایت قاطع می‌کند و معتقد است که این سوبسیدها تولید‌کنندگان ما را تنبل کرده است تا نتوانند با رقبای خارجی وارد رقابت شوند. این تولید‌کننده بر این باور است که ارزان بودن انرژی حتی برای تولیدکنندگان، معلوم نیست که در نهایت به سود مصرف‌کننده باشد. در بین اصحاب صنعت، کمتر تولید‌کننده‌ای را به اندازه کیهانی می‌توان به اقتصاد آزاد رقابتی علاقه‌‌مند دید. در وسط میدانی که اکثر تولیدکنندگان از آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژی گلایه دارند، کیهانی به‌عنوان تولید‌کننده از این طرح حمایت می‌کند. ایشان این جمله طلایی را بارها از رسانه‌ها تکرار کرده است که: یارانه‌ها، نوعی رانت پنهان نفتی هستند و همه انواع رانت به بیماری اقتصادی منجر می‌شود.
قانون رعایت استانداردهای اجباری مصالح ساختمانی نیز مدیون تلاش‌های پیگیر و خستگی‌ناپذیر این مرد است که پس از زلزله بم، رعایت استانداردهای مصالح ساختمانی را هر روز و بدون وقفه دنبال کرد تا تبدیل به مصوبه‌ای از سوی هیات‌وزیران شد و از همه مهم‌تر در یک سال گذشته نقش موثری در کاهش قیمت مصالح ساختمانی داشته است، به نحوی که برابر گزارش سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بیش از ۲۹‌درصد از کاهش قیمت فرآورده‌های بتنی از سال گذشته تا به امروز مدیون اقدامات ایشان است. کیهانی را بنیان گذار صنعت نوین بتن در ایران لقب داده‌اند، چرا که تکنولوژی‌های جدید زیادی را وارد این صنعت کرده است و از همه مهم‌تر در تغییر ادبیات فنی جاری در این صنعت نقش ممتازی داشته. او این جمله طلایی دانشمند برجسته بتن دنیا ـ پروفسور نویل را ـ در عمل بکار بسته است که دوام بتن، از مقاومت آن اهمیت بیشتری دارد. بنیان گذاری تولید جداول بتنی ماشینی با دوام برای اولین بار در ایران از این زاویه اهمیت دارد که دوام بلند مدت را به‌عنوان اولویت نخست طراحی جداول بتنی قرار داد و ۲۰ سال برای اثبات این روش تلاش کرد. آخرین اقدام بزرگ ایشان، راه‌اندازی مدرن‌ترین کارخانه بتن آماده خاورمیانه در شهرستان کرج به‌نام پارس لانه بوده که از آن به‌عنوان آغاز تحولی بزرگ در صنعت بتن یاد کرده‌اند؛ چرا که کیفیت بتن‌های تولیدی ما را به پای استانداردهای بین‌المللی می‌رساند. انتخاب علی اصغر کیهانی به‌عنوان چهره ماندگار صنعت کمترین پاداش برای یک عمر تلاش بی‌وقفه برای آبادانی کشور بود.
جمعی از اساتید، مدیران و کارشناسان صنعت بتن ایران