جزئیات پنج فن‌آوری نوین ساخت‌وساز مورد تایید وزارت مسکن

گروه مسکن- میترا یافتیان: رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت مسکن و شهرسازی جزئیات پنج فن‌آوری نوین ساختمان‌سازی را که اخیرا در این مرکز مورد تایید قرار گرفته است، تشریح کرد. دکتر محمود فاطمی عقدا، در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد افزود: استفاده از تکنولوژی «ساختمان با قاب‌های سبک فولادی سرد نورد شده (LSE)» که در کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا و برخی از کشورهای اروپایی نظیر هلند و بلژیک معمول است،‌ در بررسی‌های مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن نیز مورد تایید قرار گرفته و قابلیت کاربرد در احداث سازه‌های داخلی را دارد.

دومین فن‌آوری نوین تایید شده در این مرکز، ویژه کشور اتریش است که عنوان آن «ساختمان‌های پیش‌ساخته با دیوار باربر متشکل از سقف و دیوارهای بتن آرمه با بتن سبک سازه‌ای» است.

تکنولوژی «ساختمان بتن آرمه متشکل از دیوار باربر و سقف‌های نیمه‌پیش‌ساخته با بتن درجا» از کشور آلمان دیگر فن‌آوری نوین مورد تایید مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان است.

عنوان چهارمین تکنولوژی تایید شده «ساختمان‌های نیمه‌پیش‌ساخته صفحات ساندویچی سقف و دیوار، شامل لایه میانی پلی استایرن و بتن پاششی در حداکثر دو طبقه (۳D)» است و ویژه کشورهای اتریش، استرالیا و آمریکا است.

«ساختمان نیمه‌پیش‌ساخته با قاب‌های ساده مرکب فولادی- بتنی به همراه دیوار برش بتن آرمه» پنجمین فن‌آوری نوین مورد تایید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و مربوط به کشور ایران است.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تصریح کرد: از مجموع فن‌آوری‌های پیشنهاد شده به مرکز تحقیقات ساختمان مسکن در سال‌جاری، ۹ تکنولوژی پس از بررسی مورد تایید مرکز قرار گرفته که ۵مورد آن به لحاظ سازه‌ای مورد تایید قرار گرفته‌اند، اما باید الزاماتی نظیر انرژی، حریق، آکوستیک و... منطبق با مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت شود.

وی ابراز امیدواری کرد که به زودی سیستم‌های جدید دیگری از سوی مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان اعلام شود تا آن دسته از متقاضیان انبوه‌سازی که مایل به بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین هستند، بتوانند روش‌های مختلف ساخت را پیش رو داشته باشند و براساس قابلیت‌های موردنیاز خود، فن‌آوری دلخواه را انتخاب کنند.

وی در پایان یادآور شد: متقاضیان ارائه و ثبت فن‌آوری‌های نوین در بخش ساختمان می‌توانند طرح‌های خود را در شهرستان‌ها به سازمان مسکن و شهرسازی استان مربوطه و در تهران به مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ارائه دهند که پس از تکمیل پرسشنامه ارزیابی سیستم‌ها، اجرا، مصالح ساختمانی با فن‌آوری‌های نوین و ارسال آن به مرکز،‌ سیستم‌های موردنظر از لحاظ سازه، زلزله، انرژی، حریق، آکوستیک، امکان تولید صنعتی و سایر موضوعات نظیر مصالح مصرفی، عمر مفید و... در مرکز تحقیقات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بعد از ۲ماه نتایج ارزیابی‌ها اعلام می‌شود. وی یادآور شد: سیاست جدید مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان برای تسریع در شناسایی و معرفی فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان، جست‌وجوی سیستم‌های مورداستفاده در سایر کشورها است و در صورت مطابقت با شرایط فرهنگی اجتماعی توسط این مرکز معرفی خواهد شد.