ارزش ملک کلنگی

ستون نبض بازار براساس یافته‌های خود از حدود قیمت مسکن در مناطق مختلف و همچنین کسب اطلاع از برخی بنگاه‌های املاک و فروشندگان؛ حدود قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در محله‌های مختلف تهران را منتشر می‌کند تا با مقایسه این قیمت‌ها با قیمت‌های ابتدای سال (زمان اوج گرانی مسکن) نشان دهد بازار مسکن در این روزها و ماه‌ها دچار تحول اساسی شده است. بدیهی است فروشندگان و بخصوص خریداران مسکن نباید صرفا به این قیمت‌ها استناد کنند و باید برای خرید ملک در یک محله از تمام بنگاه‌های املاک موجود در آن محل درباره قیمت‌ها تحقیق و پرسش کنند تا بتوانند پایین‌ترین قیمت را برای خرید انتخاب کنند.

قیمت‌های پیشنهادی در ستون نبض بازار بسته به اطلاعاتی که بنگاه‌های معاملات مسکن و فروشندگان ارائه می‌کنند، ممکن است کمی بالاتر از عرف قیمت منطقه یا حتی پایین‌تر از آن باشد.

ضمن اینکه قیمت پیشنهادی در زمان انجام معامله

۲۰ تا ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.اکیدا توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید ملک دارید بعد از مطالعه قیمت‌ها در این ستون، حتما از کلیه آژانس‌های مشاور املاک در محله موردنظرتان درباره قیمت‌ها تحقیق کنید.

چرا که فعلا خواسته یا ناخواسته؛ درست یا غلط این بنگاه‌ها هستند که قیمت مسکن را تعیین می‌کنند. البته بعد از تعیین قیمت اگر متقاضیان خرید استقبالی از قیمت‌ها نکنند، فروشنده و بنگاه مجبور می‌شوند قیمت را پایین و پایین‌تر بیاورند. همان اتفاقی که طی دو سه ماه گذشته در بازار مسکن افتاد.

***

گروه مسکن- مهدیس فرقانی: وقتی به گذشته‌های نه چندان دور می‌نگریم متوجه می‌شویم که محل سکونت نسل قبل برای گذراندن زندگی درمکانی بود که نامش آپارتمان نبود یا بهتر است بگوییم در آن زمان هنوز آپارتمانی ساخته نشده بود چه برسد به آنکه بخواهد معنایی هم داشته باشد.

همان ملک کلنگی که خیلی وقت است با گوش ما آشناست محل زندگی آنها بود. خانه‌هایی اگر چه کوچک یا بزرگ اما به هر حال به سبک آپارتمان‌های امروزی نبودند. ملک‌های کلنگی هر چه که بودند چه با تمام عیوب و مزایایش دیگر کمتر اثری از این خانه‌های به اصطلاح کلنگی را می‌توان در سطح شهر پیدا کرد. افزایش رشد جمعیت، تغییر آداب و فرهنگ زندگی فردی، ایجاد راحتی و آسایش بیشتر و خیلی از موارد دیگر سبب شد تا چهره شهر از خانه کلنگی زدوده شود و در نهایت آپارتمان‌های زشت و زیبا،‌ کوتاه و بلند، سیاه و سفید و رنگارنگ بر جامه شهر نقش ببندند.

ملک کلنگی در زمان حال از نظر سکونت آنقدر بدون طرفدار و خواهان است که در ستون آگهی‌ روزنامه‌ها هم جایی برای آگهی فروش به منظور سکونت ندارد، اما در عوض تا بخواهید ستونی اشباع شده از آگهی فروش برای تخریب ساخت و ساز آپارتمان و برج به جای آن می‌توان پیدا کرد.

اگر چه شاید دیگر میل و رغبتی برای نسل قدیم برای ادامه زندگی در این خانه‌های کلنگی باقی نمانده است، اما میل و رغبت زیادی برای فروش این ملک‌ها به جا مانده، چرا که تنها ارزشی که ملک‌های کلنگی از خود به جا گذاشته‌اند، ارزش پولی است.

حتما به این مساله تا به حال پی برده‌اید که در بازار مسکن قیمت ملک کلنگی از قیمت آپارتمان‌های چند سال ساخت و حتی نوساز بیشتر است، یا بهتر بگوییم باارزش‌تر است زیرا تعیین قیمت ملک‌های کلنگی از مقدار متراژ بنا مشخص نمی‌شود، بلکه بر پایه متراژ زمینی است که بنا روی آن نهاده شده است.

آگهی‌های درج شده مربوط به فروش ملک‌‌های کلنگی در یکی از روزنامه‌ها بدین شرح است:

- در اقدسیه ملک کلنگی با ۴۶۰ متر زمین، ۱۰۰۰ متر بنای مفید، متری یک میلیون و ۲۴۰هزار تومان آگهی شده است.

- درجردن ملکی کلنگی با ۵۹۰ متر زمین،‌بر ۱۶جنوبی، متری ۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان اعلام شده است.

- در زعفرانیه ملکی کلنگی با ۱۰۰۰متر زمین، دو نبش شمالی، متری ۷میلیون تومان پیشنهاد شده است.

- در شمس‌آباد ملکی کلنگی با ۵۰۰متر زمین، بر ۱۵ جنوبی، متری ۲میلیون و ۹۰۰هزار تومان درج شده است.

- در عباس آباد ملکی کلنگی با ۴۲۰متر زمین، عرض ۱۲، متری ۴میلیون و ۳۰۰هزارتومان برای فروش گذاشته شده است.

- در میرداماد ملکی کلنگی ۴۲۰متر زمین،‌ عرض ۱۳، متری ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان آگهی شده است.

- در شریعتی ملکی کلنگی با ۱۷۰۰ متر زمین، ۳بر، متری ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان اعلام شده است.

- در نیاوران ملکی کلنگی با ۴۰۰۰متر زمین، مجوز ساخت ۵ طبقه به بالا، متری ۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان پیشنهاد شده است.

- در دروس ملکی کلنگی با ۱۰۰۰ متر زمین، دو نبش، متری ۵میلیون و ۱۰۰هزار تومان آگهی شده است.

- در مفتح جنوبی ملکی کلنگی با ۳۶۰متر زمین، بر ۱۲، متری ۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان درج شده است.