از این رو یکی از اعضای شورای شهر تهران در نامه‌ای به شهردار تهران، خواستار ایجاد اصلاحاتی در سیاست‌های ترافیکی شهر شده است. حجت نظری عضو شورای شهر تهران با اشاره به پایان تعطیلات نوروزی، عنوان کرد: یکی از نگرانی‌های جدی، پیرامون افزایش حجم تردد و عبور و مرور در معابر پایتخت است که امیدوارم ستادملی مقابله با کرونا تصمیم تداوم تعطیلی تا پایان فروردین ماه را اتخاذ کند. اما در شرایط فعلی، چه تصمیمی اتخاذ شود و چه نشود، پیشنهاد می‌کنم شهرداری تهران در معابر و مناطق پرتردد، نسبت به افزایش فضای و محیط رفت و آمد عابران پیاده به شکل موقت اقدام کند. نمونه‌ای از این اقدام در کشورهایی نظیر آلمان و اتریش به اجرا درآمده و موفقیت قابل توجهی هم داشته است.

 جداسازی ورود و خروج ایستگاه‌های مترو

نظری در ادامه نامه‌اش به فضای‌های مترو و احتمالی شلوغی ایستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: همچنین پیشنهاد می‌کنم فضای ورود و خروج در ایستگاه‌های مترو و به‌ویژه ایستگاه‌های پر رفت و آمد، جداسازی و با استفاده از المان‌های گرافیکی آشکارسازی شود. به این شکل که مسیر یا دری مخصوص برای ورود و مسیری مشخص نیز برای خروج از این فضا از طریق رنگ کردن کف مسیر مشخص شود. این امر سبب کاهش تماس مردم با یکدیگر و افزایش سرعت حرکت در نقاط دارای تراکم جمعیتی خواهد شد. در داخل واگن‌های مترو نیز لازم است همواره سیستم تهویه روشن باشد.

 کنترل جمعیت داخل فروشگاه‌ها و میادین میوه و تره‌بار

نظری به تصاویری که از شلوغی میادین میوه و تره‌بار منتشر شده اشاره کرد و گفت: نگرانی‌هایی در مورد افزایش مراجعات به این مراکز و تجمع در آنها وجود دارد. کما اینکه تصاویری از برخی از میادین میوه و تره‌بار پایتخت در ایام نوروز منتشر شد که نشان دهنده تراکم بالای جمعیت بود. در همین راستا نیز باتوجه به اینکه هنوز زیرساخت کافی برای فروش اینترنتی مهیا نشده، لازم است حداقل سیستمی برای کنترل جمعیت داخل فروشگاه‌ها و این مراکز درنظر گرفته و اعلام شود که در حال حاضر، در هر واحد فروشگاهی چند نفر حضور دارند. این امر منجر به اطلاع مردم از ساعات خلوت و تشویق ایشان به عدم تجمع و تراکم بالای جمعیت می‌شود. همچنین لازم است با خط کشی کف و نوارکشی، فاصله مناسب را میان مراجعه‌کنندگان ایجاد کنیم. در این مورد نیز چند نمونه انجام شده در دیگر کشورها به‌پیوست ارسال می‌شود.

وی پیشنهاد داد: همان‌طور که اطلاع دارید، مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون نیز مدت‌هاست تصویب شده اما هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده است. پیشنهاد می‌کنم در این شرایط از رانندگان وانت‌بارها و دیگر مشاغل سیار که پیش‌تر در چرخه توزیع محصولات میوه و تره‌بار نقش داشته و در این ایام بیکار شده‌اند، استفاده شود. این افراد می‌توانند به‌عنوان عرضه‌کنندگان محصولاتی که به شکل اینترنتی یا تلفنی از میادین میوه وتره‌بار خریداری شده‌اند فعالیت کرده و محصولات را بر اساس آموزش‌هایی که می‌بینند در طول روز به مشتریان برسانند. بدیهی است که تجهیز و ارتقای زیرساخت‌ها برای فروش اینترنتی محصولات پس از فروکش بیماری کرونا نیز می‌تواند ادامه داشته باشد.

 خط‌کشی‌های موقت در فضاهای عمومی

در بخش دیگری از این نامه آمده است: واضح است که رعایت فاصله مناسب امری مهم در پیشگیری از ابتلا به کرونا است به همین منظور، از شهرداری تهران می‌خواهم که در فضاهای عمومی نظیر فروشگاه‌ها و مراکز خرید، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و... آموزش‌هایی درمورد رعایت فاصله مناسب نصب کند و علاوه بر آن، در مراکز شلوغ از طریق خط کشی موقت در کف، چنین اقداماتی را انجام دهد. نمونه‌های انجام شده در برخی از شهرهای جهان نیز وجود دارد.

 افزایش تعامل میان تشکل‌های مردم نهاد و شهرداری در موضوع کرونا

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران در ادامه این نامه به شهردار گفته است: در بحران کرونا، شهرداری تهران از ظرفیت و توان تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و افراد داوطلب بی‌بهره نبود، اما متاسفانه تعامل مدیریت شهری با این تشکل‌ها و افراد کافی نبود. این موضوعی است که از سوی فعالان چندین تشکل و سازمان مردم نهاد نیز به بنده منتقل شده است. این امر سبب شده تا حتی برخی هماهنگی‌ها که از سوی ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران انجام شده بود، به نتیجه مطلوب نرسد. بنابراین لازم است که ترتیبی اتخاذ شود تا سمن‌ها و داوطلبان در این زمینه بیشتر مورد توجه قرار گیرند. از این ظرفیت عظیم علاوه بر اقدامات فیزیکی، در حوزه فرهنگسازی، آگاهی بخشی و فضای مجازی نیز می‌توان بهره برد.

 طرح ترافیک تا پایان بیماری معلق شود

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم که تا زمان عادی شدن شرایط و پایان همه‌گیری کرونا، اجرای طرح ترافیک معلق شود یا در صورت نگرانی پلیس از ایجاد ترافیک در هسته مرکزی شهر، حداقل امکان یک‌بار ورود و خروج رایگان و بدون جریمه برای تمامی پلاک‌ها در طول زمان اجرای طرح فراهم شود تا کارمندان و شهروندان کمتر از مترو و اتوبوس استفاده کنند. از شما می‌خواهم موضوع را از طریق شورای ترافیک پیگیری کنید.

نظری در پایان این نامه یادآور شده است در مورد بازنشستگان هم باید تدابیری اتخاذ شود که تا حد امکان نیازی به مراجعه حضوری ایشان برای انجام امور اداری وجود نداشته باشد. همچنین باید شهرداری حساسیت ویژه‌ای در مورد پایش سلامت این عزیزان که عمری در مدیریت شهری خدمت کرده و امروز بحق انتظار همیاری و تعاون از شهرداری را دارند، داشته باشد. در پایان امیدوارم بیماری کووید ۱۹ هرچه زودتر از کشور عزیزمان و جهان جدا شود و دوباره تجمعات انسانی و اجتماعی مردم شکل بگیرد. اما از شهرداری می‌خواهم برخی از امور حضوری خود نظیر صدور پروانه ساختمانی و پرداخت عوارض و... را همچنان به شکل اینترنتی و برخط ادامه دهد، تا هم از برخی تخلفات در این حوزه جلوگیری شود و هم امور مردم در شفافیت کامل پیش رود. اقدامات اخیر نشان داد که بسیاری از پافشاری‌ها بر انجام حضوری امور، ناشی از کج‌سلیقگی و بدون منطق بوده که لازم است رویه در مورد آنها تغییر یابد. شاید همین اقدامات موثر و مفید، به ما شهامت بازنگری در ایده‌ای صحیح که به بدترین شکل انجام شد یعنی ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک را بدهد. به‌نظر می‌رسد باید از همین‌جا آغاز کنیم و به این نقض غرض و نقض غرض‌های این‌چنینی که نقشی در ایجادش نداشته‌ایم پایان دهیم.

 

خطر موج دوم کرونا با بسته ناقص تعطیلاتی

یک رکورد کرونایی در سال ۹۹