به گزارش خبرگزاری مهر، علی امام در جریان بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از آخرین وضعیت خطوط ۶ و ۷ مترو با اشاره به طول ۳۸ کیلومتری خط ۶ با احتساب توسعه جنوبی آن که موجب شده رتبه طولانی‌ترین خط متروی خاورمیانه به این خط اختصاص یابد، گفت: مجموع ایستگاه‌های این خط با احتساب توسعه جنوبی آن ۳۱ ایستگاه خواهد بود. وی پیش‌بینی کرد با راه‌اندازی این خط روزانه یک‌میلیون و ۱۹ هزار نفر (در هر ساعت ۳۶ هزار نفر) از آن استفاده کنند. وی با بیان اینکه راه‌اندازی خط ۶ مترو تهران سالانه ۶۰۰میلیارد تومان صرفه‌جویی به دنبال خواهد داشت، پیشرفت فیزیکی این خط را در حال حاضر ۹۱ درصد اعلام و اظهار کرد:‌ تاکنون ۸۸ درصد پیشرفت در ایستگاه‌ها، ۷۱ درصد در نصب هواکش‌ها و ۱۰۰درصد پیشرفت فیزیکی در عملیات ساخت تونل‌ها محقق شده است.

امام با بیان اینکه در دوره گذشته حمایت لازم از پروژه خط ۶ متروی تهران انجام نگرفت، خاطرنشان کرد: در صورتی که حمایت لازم از سوی مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری انجام می‌گرفت این خط بسیار زودتر از خط ۷ قابل بهره‌برداری بود. آن‌گونه که امام توضیح داده، برای تکمیل این خط و افتتاح بخش باقی‌مانده آن تا سال آینده در مجموع هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است. به گفته وی، تاکنون ۲۷۰۰ میلیارد تومان در خط ۶ متروی تهران هزینه شده که از این رقم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بابت عملیات عمرانی ساختمانی، صرف شده است. امام در ادامه با اشاره به شرایط کشور و موضوع تحریم‌ها گفت: قطعا این موضوع برای ما بحران‌ساز خواهد بود و امیدواریم در این زمان باقی‌مانده تا اعمال تحریم‌های جدید، تسهیلات مورد نیاز در اختیار شرکت مترو قرار بگیرد و ما نیز بتوانیم طبق زمانبندی اعلام شده خطوط مترو  را به بهره‌برداری برسانیم.

این اظهارات در حالی مطرح شد که پیش از این محمدعلی افشانی، شهردار تهران از نیاز خط ۷ به تامین مالی ۲۷۰۰ میلیارد تومانی گفته و تاکید کرده بود که با این اوصاف افتتاح کامل این خط احتمالا نیمه اول سال ۹۸ خواهد بود. به این ترتیب در شرایطی که با توجه به افتتاح بخشی از خط ۷ مترو در سال گذشته و توقف موقت آن برای تکمیل تجهیزات، به نظر می‌رسید این خط تقریبا کامل شده و نیاز مالی چندانی ندارد، اما نیاز مالی این خط بسیار بیشتر از خط ۶ بوده و مشخص است که اگر در گذشته از خط ۶ حمایت بیشتری می‌شد، زودتر قابلیت افتتاح پیدا می‌کرد. در بازدید روز گذشته شورا و شهرداری از خطوط در دست ساخت مترو، سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران نیز خواستار حمایت شورا از شهرداری در حوزه تامین مالی مترو شد و گفت: شهرداری تهران طی روزهای آینده لایحه‌ای را درخصوص اعتبارات مورد نیاز مترو تهیه و در اختیار شورای شهر تهران قرار می‌دهد.

مکارم همچنین با اشاره به اینکه باید سایر بانک‌ها نیز حمایت لازم را از پروژه‌های شهرداری تهران داشته باشند، گفت: در این زمینه تنها یک بانک خصوصی متعلق به کلان شهرهای کشور تسهیلاتی را در اختیار شرکت مترو قرار می‌دهد و امیدواریم سایر بانک‌ها نیز در این حوزه ورود پیدا کنند. محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به تجهیزات وارداتی مورد نیاز شرکت متروی تهران گفت: برای تکمیل خطوط در دست تکمیل و در آستانه بهره‌برداری، باید تا قبل از اجرای تحریم‌ها این تجهیزات وارد و تا مرداد در اختیار شهرداری قرار بگیرد.