در دنیای پسا-پاندمی، شعار «دستاوردهای خوب با انجام کارهای خوب» فقط یک آرزوی قشنگ نیست، بلکه به یک توقع برای کارکنان و مشتریان آینده تبدیل شده است. در سال ۲۰۲۳، جمعیت نسل Z با حدود ۲ میلیارد نفر، بزرگ‌ترین بلوک جمعیتی دنیا را تشکیل داده‌‌‌اند. تقریبا ۵۵‌درصد جمعیت این نسل (یعنی ۱/ ۱ میلیارد نفر) طرفدار مسوولیت اجتماعی و کسب و کارها، برندها و محصولات دوستدار محیط‌زیست هستند. بین این ۱/ ۱ میلیارد نفر، قطعا مصرف‌کننده، نیروی کار و اینفلوئنسرهای حال و آینده‌‌‌ای وجود دارند که برای شرکت‌ها و سازمان‌ها مهمند. شرکت‌هایی مثل پاتاگونیا که آشکارا روی بازیافت لباس با مشتریان خود کار می‌کند یا یونیلیور که بر تولید محصولاتی متمرکز است که کمترین آب را مصرف می‌کنند، بیشتر مورد توجه قرار می‌‌‌گیرند. اما کلمات به تنهایی کافی نیستند. واحد تحقیقات بلومبرگ، ارزیابی کرده که رشد دارایی‌‌‌های مربوط به ESG از ۸/ ۲۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به ۳۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته و پیش‌بینی کرده این رقم تا ۲۰۲۵ به ۵۰ تریلیون دلار هم برسد.

همچنین نمونه‌‌‌های کاملا ملموسی از محصولات وجود دارند که همزمان با ایجاد اثرات زیست محیطی مثبت قابل سنجش، از نوآوری تکنولوژی پیشرفته و سودآوری قابل‌توجه برخوردارند. شرکت اپل در گزارش ESG خود، اشاره می‌کند که استفاده از تراشه M۱ در مک‌‌‌بوک پرو ۱۳ اینچی این شرکت، رد پای کربن محصول را تا ۸‌درصد کاهش داده است. به هر حال، برای دانستن و سنجش اثر سودآوری ESG چالش‌‌‌های زیادی وجود دارد و معیارها و استانداردهای کافی در این زمینه برای سازمان‌ها وجود ندارد. همزمان، سازمان‌ها چارچوب واضحی ندارند تا اولویت‌‌‌های ESG را در تلاش‌‌‌های نوآوری و تحقیق و توسعه خود بگنجانند. سرمایه‌گذاران هم نسبت به اهداف و ملزومات ESG اظهار تردید می‌کنند و معتقدند این ملزومات بسیار محدودند و ممکن است برای بازدهی حداکثری سرمایه آنها مانع ایجاد کنند.  بنابراین، خیلی از این چالش‌‌‌ها شرکت‌ها را از تمرکز بر تلاش‌‌‌های نوآوری و منابع لازم برای اهداف ESG باز می‌‌‌دارند.

 چارچوب جدید برای نوآوری‌ ESGمحور

سازمان‌ها می‌توانند اقدامات زیر را انجام دهند تا برخی از این محدودیت‌ها را رفع و از فرصتی که ایجاد می‌شود بهره‌‌‌برداری کنند:

۱- هدف شرکت را برای گنجاندن اهداف ESG اصلاح کنید.

هدف مایکروسافت برای «توانمندسازی همه انسان‌‌‌ها و سازمان‌های دنیا» و هدف شرکت بست بای برای «غنی‌‌‌سازی زندگی بشر از طریق تکنولوژی» الهام‌‌‌بخش نوآوری‌‌‌های مهم و محرک موفقیت‌‌‌های اخیر آنها بود و برای جوامعی که به آنها خدمت می‌کنند اثرگذاری قابل‌توجهی داشت.

۲- در نوآوری‌‌‌های ESG با مشتریان احتمالی و شرکای اکوسیستم همکاری کنید.

شرکت والمارت یک نمونه است که با شرکا و مشتریان خود، زنجیره‌‌‌های تامین پایدار ایجاد کرد. همچنین شرکت داروسازی مرک با زیپ‌‌‌لاین که از طریق پهپاد دارو ارسال می‌کند شریک شد تا برای مناطق دوردست دارو بفرستند.

۳- از داده و هوش مصنوعی برای کمک به شناسایی فرصت‌‌‌های نوآوری ESG استفاده کنید.

 نوآور‌‌‌ها با استفاده از داده/ هوش مصنوعی برای سرپوش برداشتن از ناکارآمدی‌‌‌ها، سوگیری‌‌‌ها یا حتی دستاوردهای منفی برای گروه‌‌‌ها، جوامع یا محیط‌‌‌های مختلف، می‌توانند بر مفاهیم جدید تمرکز کنند تا بر این چالش‌‌‌ها غلبه کرده و مزایای مثبت برای گروه‌‌‌های تحت‌تاثیر ایجاد کنند. شرکت‌هایی مثل PurpleAir  برای پایش و تحلیل کیفیت هوای محلی از سنسورهای زیست محیطی مبتنی بر گوشی هوشمند استفاده می‌کنند تا جوامع و دولت‌‌‌ها برای بهبود محیط‌زیست خود مجهزتر باشند.

 فرآیند نوآوری ‌ESGمحور

اقداماتی که برای این فرآیند می‌توان انجام داد، به طور خلاصه عبارتند از:

اکتشاف - با افراد نوآور در داخل و خارج سازمان همکاری کنید تا نیازهای محقق‌نشده پدیدار شوند، موارد استفاده خاص شناسایی شوند و در مورد تکنولوژی‌‌‌های نوظهوری که می‌توان استفاده کرد، همفکری صورت بگیرد.

ارزیابی - سازمان‌ها به جای اینکه صرفا فرصت‌‌‌های نوآوری جدید را از طریق لنزهای کلاسیک اثرگذاری مالی یا بازگشت سرمایه رصد کنند، باید فرصت‌‌‌هایی را در برابر «اصول سه‌‌‌گانه» شامل افراد (جامعه/ اثرگذاری اجتماعی)، سودآوری (بازدهی مالی)، و زمین (مزایای زیست محیطی) ارزیابی کنند.

ارتباط - نوآوری‌‌‌های‌ESG محور ماهیتا نیازمند همکاری قوی هستند تا پتانسیل واقعی آنها شناسایی شود. این یعنی همکاری با بازیگرانی در زنجیره‌‌‌های ارزش/ اکوسیستم، ذی‌نفعان جامعه و در برخی موارد سرمایه‌گذاران تا هم تامین مالی صورت بگیرد و هم ریسک‌‌‌ها تقسیم شوند. همچنین یعنی عبور از فرهنگ‌‌‌های کلیشه‌‌‌ای «فرماندهی و کنترل» شرکت‌های قدیمی تا ذی‌نفعان بتوانند با استفاده از دارایی‌‌‌های سازمان، در نوآوری‌‌‌های جدید مشارکت کنند.

راه‌‌‌اندازی - سرمایه‌گذاری‌‌‌های‌ESG محور، معمولا برای تحقق اثر مطلوب خود، با درجات ریسک بالایی همراه هستند؛ بنابراین مهم است که قبل از استفاده عملیاتی از آنها در مقیاس وسیع، مراحل آزمایش و نمونه‌‌‌سازی اولیه به دقت انجام شود. همچنین این مراحل، به مبلغانی که از این نوآوری‌‌‌ها خوششان آمده کمک می‌کند راه را برای موفقیت با دیگر ذی‌نفعان کلیدی در دیگر جوامع هدف باز کنند. فرصت استفاده از تکنولوژی‌‌‌های نوظهور مثل متاورس، هوش مصنوعی، سنسورها و روباتیک برای پیشبرد نوآوری‌‌‌های متحول‌‌‌کننده که هم در کسب‌و‌کار اثرگذارند و هم اثرگذاری اجتماعی دارند، هیچ‌گاه تا این اندازه زیاد نبوده است. این یک فرصت برای کسب‌وکارهاست تا شیوه‌‌‌نامه مربوط به ESG خود را بازنویسی کنند و آن را به یک موتور نوآوری برای رشد خود تبدیل کنند که برای جوامع، محیط‌زیست و سهامداران به یک اندازه منفعت دارد. مشتریان و کارکنان آینده، روی این نوآوری‌‌‌ها حساب می‌کنند.