تشویق عادت‌های خوب برای فضای کاری پاک

 تاثیر بهداشت ضعیف در محل کار

افراد میکروب‌ها را به روش‌های مختلفی پخش می‌کنند، از عطسه کردن بدون دستمال ‌کاغذی گرفته تا فنجان‌های قهوه نشسته و امکانات و تجهیزات مشترک می‌توانند خیلی سریع مقدار زیادی از باکتری‌های مضر را در خود جای دهند. وقتی این رفتارها و خطرات بدون کنترل انجام شوند، می‌توانند پیامدهای جدی برای سازمان شما داشته باشند. اولین نتیجه این است که افراد بیمار می‌شوند، کار را متوقف می‌کنند و باید برای بهبودی مرخصی بگیرند. با این حال وقتی بیمار می‌شوید، شغل شما می‌تواند حتی بیشتر نیز متحمل آسیب شود وقتی که به‌جای گرفتن مرخصی استعلاجی موردنیاز خود، همچنان به‌کار خود ادامه دهید و به گسترش ویروس در محل کار خود بپردازید.  تحقیقات همچنین نشان می‌دهد استانداردهای ضعیف بهداشت، توانایی افراد را برای تمرکز روی کار خود کاهش می‌دهد و باعث ایجاد یک ذهنیت منفی می‌شود. این امر می‌تواند بر بهره‌وری و روحیه تاثیر بگذارد. یک دفتر کثیف یا نامرتب، مشتری‌ها و استخدام‌های احتمالی را نیز منصرف می‌کند. افراد وقتی وارد محیط کار شما می‌شوند، بینش فوری از فرهنگ محل کار شما به‌دست می‌آورند و هیچ‌کس از برداشت‌های اول بد سود نمی‌برد.

 ۹ راه برای مبارزه با مکان‌های ناسالم

در بسیاری از سازمان‌ها، تمیز کردن روزانه و «تمیز کردن اساسی» به‌طور مرتب توسط پیمانکارهای نظافت انجام می‌شود. اما این به آن معنا نیست که بهداشت، مساله دیگران است.

حفظ محل کار سالم وظیفه همه است و این یک اصل خوب و اساسی است! اما نیازی به‌کار سخت نیست و به این معنی نیست که شما باید هزینه زیادی را صرف مشاوره در زمینه بهداشت کنید یا تمام وسایل و لوازم جانبی خود را جایگزین کنید بلکه به معنای الهام بخشیدن به افراد برای تغییر عادت‌های خود برای منافع مشترک است.

در اینجا ۹ اقدام ساده که می‌توانید برای تشویق این امر انجام دهید آمده است:

۱. قوانین را بدانید

بخشی از وظایف شما به‌عنوان مدیر، نگهداری محیط کار فیزیکی بی‌خطر و اطمینان از رعایت استانداردهای صنعت و مقررات قانونی است. معمولا استانداردهای اولیه ایمنی و بهداشت کار در کشورها توسط نهادهای مرتبط تنظیم می‌شود. اطمینان حاصل کنید که شما استانداردهای موردنیاز در کشور خود را می‌دانید و همچنین اطلاع دارید چه کسی مستقیما مسوول اجرای آنها در سازمان شماست. اگر فکر می‌کنید این استانداردها برآورده نمی‌شوند، آنها اولین درگاه تماس شما هستند. به‌عنوان مثال در شرایط بیماری عالم‌گیر کرونا، دولت‌ها ممکن است از کسب‌وکارها بخواهند اقدامات ویژه‌ای را برای اطمینان از برخورد با شیوع بیماری انجام دهند. این موارد ممکن است شامل کار اجباری از خانه، مرخصی اجباری یا حتی بسته شدن دفاتر باشد. این شرایط اغلب می‌تواند سریع باشد، بنابراین با بررسی مرتب توصیه‌های دولت و همچنین به‌روزرسانی‌های خدمات درمانی ملی یا محلی و سازمان بهداشت جهانی (WHO)، موارد مهم را انجام دهید و بسیار مهم‌تر اینکه کارکنان خود را از هرگونه تغییر آگاه نگه دارید!

۲. انتظارات را مشخص کنید

حفظ و نگهداری محل کار تمیز و بهداشتی یک تلاش تیمی است! بنابراین اطمینان حاصل کنید که همه افراد شما آنچه از آنها انتظار می‌رود را درک کنند. ابتدا رفتارهایی را که می‌خواهید ببینید به روشنی مشخص کنید. این موارد می‌تواند شامل همه افراد باشد به‌عنوان مثال اینکه در انتهای هر روز صفحه‌کلید رایانه مشترک خود را ضد عفونی کنند، شستن دست‌ها به‌طور مرتب یا شستن ظرف‌ها. این انتظارات را در جلسات تیمی یا به‌روز‌رسانی‌های شرکت به اشتراک بگذارید و آن ‌را در دفترچه راهنمای کارکنان خود قرار دهید، تا افراد تازه استخدام‌شده بدانند چه انتظاری دارید.

۳. کار را آسان کنید

تنبلی و نگرش نسبت به پاکیزگی را نمی‌توان به راحتی تغییر داد. بنابراین شکل دادن به عادات بهداشتی را برای افراد آسان کنید. تلاش‌های خود را در زمینه‌های اصلی زیر متمرکز کنید:

• مبلمان و تجهیزات اداری. دستمال، ضدعفونی‌کننده دست و دستمال مرطوب ضدباکتری را روی همه میزها قرار دهید و مطمئن شوید که افراد از آنها استفاده می‌کنند!

• میز، دستگیره در، تلفن، صفحه کلید رایانه، دکمه‌های چاپگر، اهرم شیرهای آب و حتی فنجان‌های چای و قهوه باید همه مرتبا تمیز شوند.

• یخچال‌ها. هر هفته هر غذای نخورده شده را دور بریزید تا از ایجاد محلی برای رشد باکتری جلوگیری شود.

• مایکروویو. افراد را ترغیب کنید بعد از هر بار استفاده آن ‌را تمیز کنند. میکروب‌ها برای پخش شدن، به غذا نیاز دارند و مایکروویو اداری می‌تواند بستر عالی پرورش باشد.

• مخزن مایع دستشویی اتوماتیک چشمی. بررسی کنید که این محفظه همیشه صابون لازم را دارد و افراد را ترغیب می‌کند که دست‌های خود را به‌طور مرتب و کامل بشویند.

نکته:

در سال ۲۰۲۰، انتشار ویروس کرونا در سراسر جهان بسیاری از مشاغل را بر آن داشت تا با کمک به شیوه‌های خاص بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس، اقدامات خاصی را در مورد بهداشت محیط کار انجام دهند.

اقدامات بهداشتی خوب (به‌ویژه در موارد شیوع ویروس) شامل موارد زیر است:

• هنگام ورود و خروج از کار و قبل از غذاخوردن، دستان خود را با صابون بشویید. اگر صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید.

• شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه یا بیشتر.

• هنگام عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده شود. یا اگر دستمال کاغذی در دسترس نیست، دهان و بینی خود را با آرنج خم شده خود بپوشانید.

• از تماس دست با چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

• فاصله اجتماعی را حفظ کنید. این به معنای حفظ فاصله حداقل یک متر بین خود و هرکسی است که سرفه یا عطسه می‌کند.

۴. دلایل خود را توضیح دهید

افراد هنگامی که دلایل پشتیبان را کاملا درک کنند، تمایل بیشتری دارند تا با اهداف درگیر شوند و مشارکت کنند. پیوند استانداردهای بهداشت با اهداف کلیدی سازمان شما می‌تواند به این پیام کمک کند.  توضیح عواقب منفی می‌تواند به همان اندازه موثر باشد. با توجه به سطح دانش و فهم آنها از مثال‌های مختلف استفاده کنید.

۵. استفاده از «قدرت سقلمه زدن»

سیاست‌های سختگیرانه بهداشت و مجازات برای عدم رعایت آنها، در صورت عدم ایجاد احساس حمایت از افراد ممکن است خطرآفرین باشد. شما می‌توانید از این کار جلوگیری کنید و با هدایت آنها در مسیر درست، به نتایج خوبی برسید. می‌توانید با اقدامات نمایشی «قدرت سقلمه زدن» را مهار کنید. به‌عنوان مثال ممکن است «ردپا‌ها» را روی زمین نقاشی کنید تا افراد را به سمت محل بازیافت سوق دهید. یا راهنماهای مرحله به مرحله در مورد شست‌وشوی دست را در کنار سینک‌ها و توالت‌ها قرار دهید.

۶. از مکالمات دشوار خودداری نکنید

اگر با کارکنان در مورد مسائل مختلف گفت‌وگو کنید احتمالا، مسائل مربوط به بهداشت شخصی در صدر موارد خواهد بود! اما مشکلاتی این‌گونه به احتمال زیاد به خودی خود از بین نمی‌رود یا حتی ممکن است فرد موردنظر از آن آگاهی نداشته باشد. مواظب باشید هنگام مطرح کردن موضوع از نق زدن و لاف زدن دوری کنید. ممکن است فرد از اتهامات شما احساس خجالت و ناراحتی کند یا ممکن است بر موضع اشتباه خود استوارتر شوند. اگر در عوض با آنها با تدبیر و توجه برخورد کنید، احتمالا پاسخ آنها مثبت‌تر و مشارکتی خواهد بود. ممکن است این چارچوب برای مکالمات حساس مفید باشد:

• یک فضای خصوصی برای صحبت کردن پیدا کنید. این نشان می‌دهد که شما به احساسات فرد اهمیت می‌دهید.

•مثال زدن. به‌عنوان مثال، «هفته گذشته، شما بلافاصله پس از سرفه کردن با دست خود از ظرف، شیرینی برداشتید.»

• دلیل مساله را بیان کنید. به‌عنوان مثال، «این یک خطر آشکار برای سلامتی است و دیدن آن ناخوشایند است.»

• به فرد فرصتی برای پاسخ دادن بدهید. به آرامی بپرسید «آیا نگرانی را درک می‌کنی؟»

• در مورد راه‌حل‌ها بحث کنید. در بسیاری موارد، راه‌حل آشکار خواهد بود. در مثال ما در بالا، شخص فقط نیاز به استفاده از دستمال کاغذی‌ها و شستن دست‌های خود دارد. اما اگر مشکل پیچیده‌تر است، هر کاری را می‌توانید انجام دهید تا به آنها کمک کنید تا راه‌حل پیدا کنند.

آگاه باشید که وقتی یک مساله بهداشت شخصی را با یک همکار مطرح می‌کنید، ممکن است پاسخی را که انتظار نداشتید دریافت کنید. برای مثال ممکن است فاکتورهای فرهنگی در نظر گرفته شود. استرس، اضطراب و سایر شرایط پزشکی نیز می‌تواند دلیل شخصی باشد.

۷. غذای خود را از میز کار دور کنید

کارکنان خود را به خوردن در مناطق مشخص و به دور از میزهای کاری خود ترغیب کنید. ایستگاه‌های کاری مکان‌های مورد علاقه میکروب‌ها هستند که از خرده‌های غذا که می‌ریزیم تغذیه می‌کنند. اگر افراد حتما باید در میزهای خود غذا بخورند، سیاستی را اتخاذ کنید که پس از اتمام آن ‌را به درستی تمیز کنند. به‌خاطر داشته باشید که دوری از ایستگاه کاری در وقت صرف غذا می‌تواند راهی مناسب برای مقابله با استرس و افزایش تناسب اندام شما نیز باشد!

۸. از نشانه‌های بیماری بپرهیزید

بدیهی است که افراد هنگام بیماری باید در خانه استراحت کنند. خودتان الگو باشید و «قهرمان بیمار» نباشید. وقتی که باید استراحت کنید اگر کار کنید درحقیقت، میکروب‌ها را پخش می‌کنید.

براساس شیوه‌نامه‌های دورکاری اقدام کنید، اگر درحال‌حاضر آنها را ندارید، روش‌های کار از راه دور را اجرا کنید. در صورت داشتن بیماری جزئی اما عفونی، کار در خانه معقول‌ترین روش است.

۹. با هم تمیز کنید

برنامه‌ریزی جلسات تمیز کردن منظم با تیم می‌تواند همه را ترغیب کند و باعث شود همگان به آن افتخارکنند، اگرچه ممکن است مجبور شوید بر مقاومت اولیه در برابر ایده غلبه کنید! سعی کنید هر هفته ۱۵ دقیقه وقت بگذارید تا همه بتوانند نظافت را در کنار هم انجام دهند، مانند مرتب کردن کتاب یا پرونده، پاک کردن سطوح و تجهیزات در مناطق مشترک یا سالم‌سازی ایستگاه‌های کاری خود. این کار همچنین یک فعالیت تیمی ساده و موثر است. برای بهترین نتیجه، اطمینان حاصل کنید که همه افراد شرکت آن‌را انجام می‌دهند، از جمله مدیران!

منبع:MINDTOOLS