شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۸۲ دنیای اقتصاد

اخبار فرهنگ و هنر - روزنامه شماره ۶۰۸۲

  • دست خالی ایران در اسکار ۲۰۲۵ ؟

    دنیای اقتصاد: فکر می‌کنید چه فیلمی نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۵ باشد؟ البته اگر چیزی به ذهنتان نمی‌رسد، اصلا عجیب نیست، چون حتی سینماگران و مدیران سینمایی هم در این باره ایده خاصی ندارند. فیلم‌هایی که امسال روی اکران را دیده‌اند، خیلی روی معرفی به اسکار ندارند؛ عمدتا جشنواره نرفته‌اند، محک نخورده‌اند و البته خودشان هم چندان ادعایی ندارند. فیلم‌هایی که اگرچه بعضی بازار خوبی داشته‌اند اما در حد و اندازه سینمای ایران برای معرفی به اسکار نیستند.شرط اصلی اسکار برای پذیرفتن فیلم‌ها، این است که هر فیلم، دست‌کم باید به مدت یک هفته در کشور یا یکی از کشورهای تولیدکننده اثر، اکران عمومی شده باشد.
  • بازی نیکلاس کیج در نقش یک قهرمان ورزشی

    دنیای اقتصاد: نیکلاس کیج نقش جان مدن، مربی افسانه‌ای فوتبال آمریکایی و مفسر ورزشی را در درام زندگی نامه‌ای «مدن» به کارگردانی دیوید او. راسل بازی می‌کند.راسل در بیانیه‌ای از کیج به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و اصیل‌ترین بازیگران یاد کرد که می‌تواند روحیه، اراده و جذاب بودن چهره اسطوره ملی محبوب جان مدن را ارائه کند و افزود این فیلم درباره شادی، انسانیت و نبوغی است که جان مدن در دنیای خلاقانه و جذاب دهه ۱۹۷۰ داشت.جان مدن سال ۲۰۲۱ در ۸۵سالگی درگذشت.
  • بررسی «خودکشی» اندی وارهول در موزه هنرهای معاصر

    دنیای اقتصاد: هفتمین هم‌اندیشی «یک اثر یک نشست» فردا دوشنبه با نمایش اثر اندی وارهول با عنوان «خودکشی» در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود. اندی وارهول، نقاش، عکاس، هنرمند گرافیست، و فیلم‌ساز آمریکایی، طی دهه ۱۹۵۰ یکی از موفق‌ترین هنرمندان تجاری آمریکا بود و از جمله مهم‌ترین و مورد بحث‌ترین شخصیت‌ها در عرصه هنر پاپ آمریکا محسوب می‌شد.
  • ایرج طهماسب: جامعه ما سرحال نیست

    دنیای اقتصاد: ایرج طهماسب، کارگردان و بازیگر مطرح، در قسمت چهاردهم از برنامه «هفت» که جمعه از شبکه نمایش پخش شد، روبه‌روی بهروز افخمی نشست و درباره دلایل ارتباط ناقص با نسل جدید و علت بی‌نشاطی جامعه توضیح داد.
  • ۴ اثر در پاتوق فیلم کوتاه

    دنیای اقتصاد: نوزدهمین و آخرین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه، امروز یکشنبه با نمایش ۴ فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار می‌شود.
  • نمایش فیلم «رادیکال» در خانه هنرمندان

    دنیای اقتصاد: فیلم سینمایی «رادیکال»‌ به کارگردانی کریستوفر زالا فردا دوشنبه در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.داستان این فیلم که محصول سال ۲۰۲۳ است درباره معلمی به اسم سرجیو خوآرز است که به یک شهر مرزی، کوچک، فراموش‌شده و غرق در خشونت و فساد در مکزیک می‌رود و در یک مدرسه ابتدایی مشغول به کار می‌شود. او تلاش می‌کند در آنجا روشی رادیکال و متفاوت را در برخورد با دانش‌آموزان در پیش بگیرد؛ روشی که دیوار بی‌علاقگی و سردی دانش‌آموزان را فروبریزد و نیروی ماجراجویی و حتی شاید نبوغ پنهان آنها را آزاد کند.پس از نمایش «رادیکال» نشست نقد و بررسی آن با حضور بهمن عبداللهی، روزنامه‌نگار و منتقد سینما، برپا خواهد شد.علاقه‌مندان به تماشای فیلم «رادیکال» می‌توانند ساعت ۱۷ به سینماتک خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.
  • مدافع واقعی ارزش‌های زنان

    دنیای اقتصاد: سیمین بهبهانی بی هیچ تردیدی یکی از قله‌های شعر امروز ایران است. او با غزل مسیر شاعرانه‌اش را شروع کرد، با غزل ادامه داد و با غزل به کارنامه‌اش پایان رساند. او نه نیمای غزل بود و نه هیچ چیز دیگری. یک شاعر تمام‌عیار بود با هوش اجتماعی بالا. البته باسواد و درس‌خوانده و دنیادیده. زندگی خانوادگی‌اش طوری بود که از کودکی علاقه‌مند به فرهنگ و کتاب بار آمد. پدرش عباس خلیلی عراقی نام داشت و دیپلمات، شاعر، نویسنده و مدیر روزنامه اقدام بود که داستان زندگی‌اش کتابی خواندنی است. در چنین وضعیتی سیمین بهبهانی خیلی زود کارهای فرهنگی‌اش را شروع کرد و توانست نامش را در فرهنگ این مملکت مطرح کند، آن هم درست در زمانه‌ای که زنان ایرانی خیلی اجازه حضور در اجتماع و فرهنگ را نداشتند.
  • قتل مدیربرنامه خواننده ایرانی در آمریکا‌

    فرارو: رابرت دهنوشی، شهروند ایرانی آمریکایی ساکن لس‌آنجلس و از مدیران پیشین برنامه‌های فائقه آتشین، به ضرب گلوله فردی ناشناس کشته شد. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی آمریکا، دهنوشی حوالی ساعت هشت و چهل‌و‌پنج دقیقه صبح پنج‌شنبه، ۲۵ مرداد، در یک مرکز خرید در شهر گلندیل در ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا به قتل رسید.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر