شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۶۹ دنیای اقتصاد

اخبار فرهنگ و هنر - روزنامه شماره ۶۰۶۹

  • کاوش تجربه عاطفی انسان

    Inside Out ۲ تنها در سه هفته توانست رکورد پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما را بشکند و به فروش ۱.۵میلیارد دلاری برسد. این انیمیشن از معدود آثار سینماست که توانسته در کمتر از دو هفته به فروش میلیاردی برسد و توجه جهانی منتقدان و مخاطبان را هم‌زمان به خودش جلب کند. در سال ۲۰۱۵ انیمیشن Inside Out وارد سینماها شد و خیلی زود به دلیل درخشش خلاقانه و علمی خود شهرت پیدا کرد. در این فیلم، یک دختر ۹ساله به نام رایلی به همراه مادر و پدرش از مینه‌سوتا به سانفرانسیسکو نقل مکان و زندگی جدیدی را دنبال می‌کند.
  • تجدید چاپ متن کامل تاریخ بیهقی

    دنیای اقتصاد: کتاب «دیبای دیداری» شامل متن کامل تاریخ بیهقی با مقدمه، توضیحات و شرح مشکلات محمدجعفر یاحقی و مهدی سیدی به چاپ پنجم رسید. تاریخ بیهقی، گزارش تفصیلی رویدادهای زمان سلطنت مسعود غزنوی و نوشته ابوالفضل بیهقی، دبیر دیوان رسالت عهد غزنوی است که تاریخ مسعودی نیز نامیده می‌شود. این کتاب در نثر فارسی ارزشی نزدیک شاهنامه فردوسی در نظم فارسی دارد و گنجینه‌ای است از لغات و تعابیر شیرین فارسی؛ در‌عین‌حال کتابی است تاریخی و جزئیات دوران غزنوی و حکومت مسعود پسر سلطان محمود غزنوی را روایت می‌کند. در این چاپ تاریخ بیهقی بسیاری از ناروشنی‌های کتاب، روشن و دشواری‌های آن حل شده و با شرح و توضیح و فهرست‌های متعدد، مراجعه پژوهشگران و عموم خوانندگان به کتاب، آسان‌تر شده است. چاپ پنجم این ‌کتاب با ۹۶۰ صفحه و قیمت یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان توسط انتشارات سخن عرضه شده است.
  • آغاز فصل چهارم «چل پله زیر زمین» در شبکه نهال

    دنیای اقتصاد: فصل چهارم سریال انیمیشن «چل پله زیر زمین» به کارگردانی علیرضا طاهری در شبکه نهال پخش می‌شود. فصل چهارم در ادامه سری سوم این مجموعه، داستان‌هایی درباره طبیعت، محیط زیست، گونه‌های جانوری و معماری ایران را روایت می‌کند و می‌کوشد مخاطب کودک را از ثروت‌های ملی و اهمیت حفظ و نگهداری آنها آگاه سازد. در سری جدید «چل پله زیر زمین»، دکتر تور و دیگر موجودات با سفر به شهرهای مختلف با انواع معماری ایرانی بر اساس جغرافیا و شرایط آب‌و‌هوایی آشنا می‌شوند و مانند فصل سوم شخصیت منفی داستان «دکتر کَلَک» سعی دارد با نابودی زیستگاه حیات‌وحش و در اسارت گرفتن برخی از گونه‌های جانوری در‌حال‌انقراض به محیط‌زیست و طبیعت ایران آسیب زند که.... فصل چهارم این سریال انیمیشن با تکنیک دوبعدی رایانه‌ای و در ژانر کمدی فانتزی-آموزشی برای مخاطب کودک در ۱۳ قسمت ۱۲دقیقه‌ای ساخته شده است.
  • نمایش «اتوبوسی به نام هوس» در خانه هنرمندان

    دنیای اقتصاد: فیلم‌تئاتر «اتوبوسی به نام هوس» (۲۰۱۴) به نویسندگی تنسی ویلیامز و کارگردانی بندیکت اندرو ساعت ۱۷ چهارشنبه ۱۷مرداد در سینما تک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید. پس از نمایش این فیلم‌تئاتر، نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محسن خیمه‌دوز (منتقد تئاتر) برگزار خواهد شد. «اتوبوسی به نام هوس» یکی از ماندگارترین نمایش‌نامه‌هایی‌ است که در قرن بیستم به چاپ رسیده است. تنسی ویلیامز برای این نمایش‌نامه موفق به دریافت جوایز پولیتزر نمایشی و حلقه منتقدان نیویورک در سال ۱۹۸۴شد. نمایش‌نامه «اتوبوسی به نام هوس» بر محور سه شخصیت استلا، استنلی و بلانش بنا شده‌ است. بلانش پس از اخراج از مدرسه‌ای که معلم آن بود، درمانده و تنها برای دیدار خواهرش استلا به نیواورلئان سفر می‌کند. استلا در آستانه بچه‌دار شدن، همسری لات و بی‌بندوبار دارد.
  • نسخه جدید «شرلی» در کتاب‌فروشی‌ها

    دنیای اقتصاد: رمان «شرلی» نوشته شارلوت برونته با ترجمه لیدا طرزی راهی بازار نشر شد. این ‌رمان برای اولین بار سال ۱۸۴۹ منتشر شده و داستان صنعتگری است به نام رابرت مور، که دستگاه‌هایی مکانیکی را به کارخانه خود در یورک‌شایر می‌آورد و باعث بیکار شدن برخی از کارگران خود و به وجود آمدن نارضایتی در میان آنها می‌شود. رابرت به منظور حل‌و‌فصل مشکلات مالی خود، به ازدواج با دختری ثروتمند و مستقل به نام شرلی کیلدار فکر می‌کند. رابرت اما دل در گروِ دخترعموی خود، کارولین دارد که خسته و ناامید، بدون هیچ چشم‌اندازی از آینده‌ای بهتر، در خانه آنها زندگی می‌کند. شرلی از طرف دیگر، شیفته برادر رابرت است؛ کسی که به نظر نمی‌رسد مورد تایید خانواده شرلی قرار بگیرد. داستان این رمان در دوره جنگ‌های ناپلئون و سلطه مشکلات اقتصادی می‌گذرد. رمان «شرلی» با ۲۹۶صفحه و قیمت ۲۷۷هزار تومان توسط نشر نیستان عرضه شده است.
  • درآمد ۲۵ساله بازیگر ۵ ساله «تایتانیک»

    دنیای اقتصاد: بازیگر کودک «تایتانیک» که نقش کوچکی در این فیلم ایفا کرده، گفته ۲۵سال بعد از اکران این اثر هنوز چک‌های حق امتیاز دریافت می‌کند. ریس تامپسون ۳۲ساله بازیگر نقش «پسر کوچک ایرلندی» فیلم تایتانیک بود که با غرق شدن کشتی، پایان غم‌انگیزی را در کنار خواهر و مادرش تجربه می‌کند. او با وجود نقش کوچکش تاثیر ماندگاری بر بینندگان سراسر جهان گذاشت. نقش او تنها شامل سه صحنه و بیان یک جمله بود که از مادرش در فیلم می‌پرسد: «مامان داریم چه‌کار می‌کنیم؟»
  • رقیب گاندی در زیبایی‌اندام!

    دنیای اقتصاد: ابوالحسن تهامی‌نژاد، دوبلور پیشکسوت و‌ مترجم آثار ادبی و نمایشی، امروز ۸۶ساله می‌شود؛ هنرمندی که حساب نقش‌هایی که در آنها صداپیشگی کرده از دست خودش هم خارج شده، اما آنها را بیش از چند هزار می‌داند؛ دوبلوری که از نقش‌های کوچک شروع کرد و بعد به نقش‌های نخست رسید. در فیلم‌های «ظرف عسل» و «بانوی زیبای من» به جای رکس هریسون صحبت کرد، به‌جای کری گرانت در چندین فیلم از جمله «معما» صداپیشگی کرد و به جای دیوید نیون به ایفای نقش پرداخت.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر