شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۰ دنیای اقتصاد

اخبار فرهنگ و هنر - روزنامه شماره ۶۰۷۰

  • کارنامه یک گالری در سپهر هنر ایران

    دنیای اقتصاد: در هشتادمین سال تولد لیلی گلستان از ۳۵ سال فعالیت او در گالری‌داری و خدمت به هنر تجسمی کشور تجلیل شد. در این آیین کتاب «گالری گلستان» که کارنامه فعالیت این گالری در طول دوران فعالیتش است، رونمایی شد و همچنین منتخب آثار گالری گلستان در طول سال‌های متمادی در قالب یک نمایشگاه روی دیوار رفت.
  • پایان «بازی مرکب» با فصل سوم

    دنیای اقتصاد: پس از اعلام ۲۶ دسامبر ۲۰۲۴ (۶ دی‌ماه) به عنوان تاریخ عرضه فصل دوم از سریال «بازی مرکب»، اکنون کمپانی نتفلیکس به صورت رسمی از ساخت فصل سوم و نهایی این سریال خبر داده است. فصل نخست سریال «بازی مرکب» در سال ۲۰۲۱ عرضه شد و طرفداران را با رقابتی مرگبار آشنا کرد که بازیکنان را با وعده ۴۵.۶میلیارد وون جایزه نقدی جذب می‌کند. پدری بد‌شانس به نام سونگ گی هون با بازی لی جونگ جائه وارد بازی می‌شود و توسط نیروهایی که خارج از درک او هستند، روبه‌رو می‌شود. یکی از گردانندگان این رقابت مردی مرموز به نام فرانت من با بازی لی بیونگ هون است که به مدیریت بازی کمک می‌کند. این داستان جذاب با فصل دوم که به‌تازگی تاریخ انتشار آن اعلام شده ادامه می‌یابد و حالا نتفلیکس رسما از ساخت فصل سوم و نهایی آن خبر داده که در آن داستان این سریال به اوج خود می‌رسد.
  • نقش یک ماده سمی در شاهکار رامبرانت

    دنیای اقتصاد: دانشمندان سرانجام دریافتند که چگونه رامبرانت با استفاده از آرسنیک‌ در نقاشی مشهور خود به نام «گشت شبانه» به درخشندگی براق دست یافته است. نقاشی بزرگ سه‌و‌نیم در چهار‌و‌نیم متری «گشت شبانه»‌، که در سال ۱۶۴۲ و در طول عصر طلایی هلند خلق شده است و عزیمت گروهی را به سرپرستی کاپیتان «فرنس بانینک» (مردی در لباس سیاه و شالی قرمز) و ستوان «ویلم ون رویتنبرچ» (مردی در لباس زرد و کمربندی سفید) به تصویر کشیده است، با مهارت بالای رامبرانت در ایجاد سایه‌روشن به یک صحنه دراماتیک تبدیل شده است. شیمیدان‌هایی که به این اکتشاف دست یافتند، نتایج تحقیقات خود را در ژورنال «هریتج ساینس» منتشر کردند. این گروه تحقیقاتی در ابتدا بر این باور بودند که رامبرانت‌ از ارپیمنت برای ایجاد طیف رنگ زرد و از زرنیخ سرخ برای ایجاد جزئیات «گشت شبانه» استفاده کرده است. اما محققان در این نقاط از نقاشی، ذرات مواد معدنی سولفید آرسنیک را پیدا کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که رامبرانت‌ این رنگ‌های سولفید آرسنیک را با سایر رنگ‌ها ترکیب کرده است تا به یک رنگ طلایی درخشان واقع‌گرایانه دست پیدا کنند.
  • یادبود سعید راد در «شب بخارا»

    دنیای اقتصاد: هفتصد و شصت و یکمین شب از شب‌های مجله بخارا به همت علی دهباشی فردا دوشنبه به تجلیل از بازیگر تازه‌درگذشته سینمای ایران، سعید راد، اختصاص دارد. در این نشست عنایت بخشی، علیرضا زرین‌دست، هوشنگ گلمکانی و جواد طوسی درباره زندگی هنری سعید راد سخنرانی خواهند کرد.
  • اجرای نمایشی با بازی جواد یحیوی

    دنیای اقتصاد: نمایش «حق با مردم بود» به نویسندگی و کارگردانی علی نیکزاد از پنج‌شنبه ۱۸ مرداد در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان نمایش «حق با مردم بود» آمده است: تصور کن! خطری پنهان عزیزانت را تهدید می‌کند، تو این حقیقت مهم را کشف می‌کنی، آن را به دیگران می‌گویی و منتظر تشویق آنهایی، اما اتفاقاتی می‌افتد که هرگز انتظارشان را نداشتی... . سیدجواد یحیوی، سعید داخ، محسن زرآبادی‌پور، یعقوب صباحی، آرام نیک‌بین، رامتین مقدادی، هامون هدایتی، هلن سرگزی، پارسا آقازاده، گندم احمدی، مهدی اقبالی و امیرمسعود کریم در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند. علاقه‌مندان به تماشای نمایش «حق با مردم بود» می‌توانند هر شب ساعت ۲۱:۱۵ به عمارت نوفل لوشاتو به نشانی خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، نبش تقاطع رازی، پلاک ۱۸ مراجعه کنند.
  • نمایش ۴ اثر در در پردیس سینمایی بهمن

    دنیای اقتصاد: هجدهمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه امروز یکشنبه با نمایش ۴ فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار می‌شود. در این جلسه که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، فیلم‌های کوتاه «شکار» به کارگردانی رامین محمدیار، «ته‌لنجی» به کارگردانی علی کیوان، «شب به‌خیر ملیکا» به کارگردانی البرز پورصیاد و «نفس» به کارگردانی مرسده فلاح‌نژاد، روی پرده خواهند رفت. شاهین امین، منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی، کارشناس این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه خواهد بود که پس از اکران آثار با کارگردان‌های فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمده به گفت‌وگو می‌نشیند و آثار را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. محمد صابری نیز به عنوان مجری‌کارشناس در این برنامه حضور خواهد داشت. علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند ساعت ۱۵ به پردیس سینمایی بهمن مراجعه کنند.
  • اکران رایگان «شیطان وجود ندارد» در فرهنگسرای اندیشه

    دنیای اقتصاد: درام ژاپنی «شیطان وجود ندارد» به کارگردانی و نویسندگی ریوسوکی هاماگوچی فردا دوشنبه در فرهنگسرای اندیشه نمایش داده‌ و سپس نقد و بررسی می‌شود. این فیلم که جایزه‌ بهترین فیلم جشنواره‌ فیلم لندن ۲۰۲۳ و در بخش رقابتی ونیز جایزه‌ بزرگ هیات داوران را از آن خود کرده است، جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که برای حفظ اصول و یکپارچگی دنیای طبیعی خود، با ساخت یک مکان جدید نزدیک روستایشان مبارزه می‌کنند. تماشای اثر یک فیلم‌ساز چیره‌دست که در حال ترسیم پرتره‌ای ظریف و آرام‌بخش از انسانیت بسیار جذاب است، به مخاطب یادآوری می‌کند تا زمانی که گلوله‌ای وجود داشته باشد، هیچ طبیعت آرامش‌بخشی وجود نخواهد داشت. «شیطان وجود ندارد» پس از نمایش، با حضور مهدی سلطانی گردفرامرزی، پژوهشگر مطالعات سینمایی، و محسن سلیمانی فاخر، نویسنده و منتقد سینما، نقد و بررسی خواهد شد. علاقه‌مندان برای حضور در این نشست که حضور در آن رایگان و برای عموم آزاد است، می‌توانند ساعت ۱۷ به فرهنگسرای اندیشه به ‌نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان شهید منفرد نیاکی مراجعه کنند.
  • گلایه بازیگر قدیمی از سازندگان «بی‌بدن»

    دنیای اقتصاد: رابعه مدنی، بازیگر ۸۳ساله سینما و تلویزیون، در نوشتاری خطاب به کارگردان و تهیه‌کننده «بی‌بدن»، از کم‌لطفی سازندگان فیلم گله کرد. مدنی نوشته است: «شما هم‌سن‌و‌سال نوه‌های من هستید و هنگامی که برای بازی در فیلم «بی‌بدن» به گروه شما پیوستم و در آن شب‌های سرد با وجود کهولت سن در کنار شما قرار گرفتم، خوشحال بودم که در فیلمی با سازندگانی خلاق کار می‌کنم.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر