دنیای اقتصاد:
آیا سینمای دولتی در ایران میتواند به حیات خود ادامه دهد؟ آمارها میگویند نه! گیشهها از شکست سنگین فیلمهای دولتی در بازار اکران خبر میدهند اما سینما همچنان پابند دولت است. آیا در ایران سینمای غیردولتی هم داریم؟ این پرسش البته محل مجادله بسیاری است. برخی کارشناسان معتقدند که سینمای غیردولتی در کشور وجود ندارد، زیرا فیلمها یا مستقیم از دولت بودجه میگیرند، یا حمایت مالی حداکثری دارند یا به صورت غیرمستقیم از لابی و رانت استفاده میکنند. مسعود فراستی، منتقد معروف سینما، پیش از این گفته بود: «سینمای ایرانی دولتی است. پولش که صددرصد دولتی است، از آن ور هم که هیچ تهیهکننده خصوصی نداریم. سینما با استودیو و تهیهکننده خصوصی باید شکل بگیرد. نه با تهیهکنندگی نیمهدولتی و نیمهخصوصی. فیلمها هم از نظر سرمایه هم به لحاظ مدیریتی، دولتی هستند. تهیهکننده به معنای جدی کلمه نداریم. دوستان عمدتا مدیر تولید هستند. پولی از جایی بابت ساخت فیلم میگیرند و آن را تقسیم میکنند.» سینمای خصوصی، مستقل یا غیردولتی در معنای دقیق کلمه، سینمایی است که در آن فیلمسازان با سرمایه شخصی و مستقل و با مدیریت غیردولتی فیلم بسازند و اکران کنند. چنین سینمایی اصولا در ایران امروز ممکن نیست اما اگر بخواهیم با مسامحه سینمای خصوصی برای ایران تعریف کنیم، باید به فیلمهایی اشاره کنیم که مستقیم از دولت ارتزاق نمیکنند؛ در مقابل، فیلمهایی را که موسسههای دولتی تولید میکنند، سینمای دولتی مینامیم.
۴۶ سال بعد از انقلاب ایران و ۴۴ سال بعد از شروع جنگ ایران و عراق، ما ایرانیها این شانس را پیدا کردیم تا عکسهای یکی از مطرحترین عکاسان ایران و جهان را در نمایشگاه عکسی در ایران از نزدیک ببینیم. در دوران قطعیهای شدید اینترنتی در پاییز سال ۱۴۰۱، آلفرد یعقوبزاده فایل عکسهای خود از انقلاب و جنگ را به ایران میفرستد و به دست ناشر معتمدی میدهد تا کتابی حرفهای و تخصصی از کارهای او در ایران توسط نشر بایگانی چاپ شود.
دنیای اقتصاد: فیلم سینمایی «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی از سهشنبه ۱۶مرداد در بخش «سینما آنلاین» فیلمنت عرضه میشود. این فیلم به نویسندگی امیر برادران، پیمان جزنی و مصطفی زندی یک کمدی مفرح است که ماجراهای چند مهمان ناخوانده در یک هتل را روایت میکند. چند مرد و زن وارد یک هتل شده و به صورت اتفاقی یکدیگر را ملاقات کرده و ماجراهایی کمدی را رقم میزنند.
دنیای اقتصاد:
نمایش «آخرین دختر» به کارگردانی امید افشاری در خانه هنر دیوار روی صحنه رفت. این نمایش که نوشته رحمان مولایی و امیر شعبانی است، برداشتی آزاد از زندگی نادیا مراد محسوب میشود و چهار شخصیت دارد که روایت اسارت زنان ایزدی را در بند داعش بازگو میکنند. امید افشاری گفت: «در این نمایش، به تعدادی از تاریخها به طور ضمنی اشاره میشود که نقطه عطفی در سرگذشت زنان در مناطق مختلف دنیاست. من معتقدم ظلم به زن و اینکه آنان در جایگاه واقعی خود قرار ندارند، موضوعی جهانی است.»
دنیای اقتصاد:
در جریان مراسم اعطای گواهینامه صلاحیت حرفهای کارگردانان فیلم اول، ضمن تبادل تفاهمنامه میان انجمن اهدای عضو ایرانیان و بنیاد سینمایی فارابی، کیانوش عیاری، مسعود جعفری جوزانی و رسول صدرعاملی سه کارگردان سینمای ایران به عنوان سفیران جدید پیوند اعضا معرفی شدند و محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، هم کارت اهدای عضو دریافت کرد.
دنیای اقتصاد:
آهنگ «دل بدون تو» با آواز برادران سعیدی و با آهنگی بر اساس نغمات شبیهخوانی منتشر شد. شعر این آهنگ از ابراهیم اسماعیلی اراضی، تنظیم آن توسط میلاد بیضا، و میکس و مسترینگ توسط میلاد بیضا انجام گرفته است.