شماره روزنامه ۶۱۲۲
|

  • اسکار سینمای فرانسه برای کارگردان «Z»

    دنیای اقتصاد: آکادمی فیلم فرانسه اعلام کرد از کوستا گاوراس، سینماگر یونانی-فرانسوی و پیشگام سینمای سیاسی با اعطای جایزه افتخاری سزار تقدیر می‌کند.این سینماگر مولف ۹۱ساله، بیشتر به خاطر سینمای سیاسی‌اش، از جمله فیلم برنده اسکار «Z» محصول ۱۹۶۹ شناخته می‌شود که روایتی تخیلی از ترور گریگوریس لامبراکیس، سیاستمدار دموکرات یونانی، در ۱۹۶۳ است که منجر به دیکتاتوری نظامی طولانی در این کشور شد.او همچنین برای ساخت فیلم انگلیسی‌زبان «گمشده» (۱۹۸۲) درباره ناپدید شدن یک روزنامه‌نگار آمریکایی در پی کودتای شیلی تحت حمایت ایالات متحده در سال ۱۹۷۳، به شهرت رسید.
  • آثار بزرگان نقاشی در نمایشگاه «توهمات انتزاعی»

    دنیای اقتصاد: نمایشگاه آثار انتزاعی هنرمندان تجسمی معاصر با عنوان «توهمات انتزاعی» فردا جمعه ۲۰ مهر در گالری آرتیبیشن افتتاح می‌شود. این نمایشگاه با هدف یادآوری ارزش هنر انتزاعی و تمرکز بر شاخه‌ای از این هنر با عنوان توهم‌گرایی انتزاعی که بیشتر با اشکال هندسی و فرم همراه است، گردآوری شده است. ایران درودی، فریده لاشایی، بهجت صدر، مسعود عربشاهی، مهدی سحابی، منیر زنده، رضا حسینی، عباس خنجر، همایون سلیمی، پانته‌آ سیروس، هیرو شیخ‌الاسلامی، عبدالحمید پازوکی و مصطفی دشتی، تعدادی از هنرمندانی هستند که آثارشان در این مجموعه به نمایش درمی‌آید.
  • دست رد جشنواره «برایتون» به حامیان مالی مرتبط با اسرائیل

    ایرنا: جشنواره «برایتون» که صدها هنرمند سرشناس جهانی را هر ساله در این شهر انگلستان به صحنه می‌آورد، اعلام کرد پس از انتقاد از روابط بانک «بارکلِیز» با شرکت‌های اسرائیلی، دیگر این بانک را به عنوان حامی مالی نمی‌پذیرد. این جشنواره قبل از رویداد ماه مه امسال با اعتراضاتی مواجه شد که خواهان حذف این بانک به دلیل حمایت از اسرائیل شده بودند. برخی از هنرمندان علاوه بر حضور نیافتن در جشنواره، نامه‌ای سرگشاده در مخالفت با حمایت مالی این بانک از صهیونیست‌ها امضا کردند.
  • رونمایی ۵ کتاب از ترجمه‌های لیلی گلستان

    دنیای اقتصاد: پنج عنوان کتاب از مجموعه «انسان‌های کوچک، آرزوهای بزرگ» که با ترجمه لیلی گلستان منتشر شده، امروز پنج‌شنبه در کتابسرای راوی رونمایی می‌شود. در این نشست ضمن رونمایی از کتاب‌های کوکو شنل، بروس لی، زاها حدید، مادر ترزا و استیو که به‌تازگی از سوی نشر فیل به چاپ رسیده است، پژمان نوروزی، طراح موزه و مروج علم، و پگاه رضوی، قصه‌گو و موزیسین، درباره این آثار سخن خواهند گفت. «انسان‌های کوچک، آرزوهای بزرگ» مجموعه کتاب‌هایی از زندگی چهره‌های تاثیرگذار جهان است. این کتاب‌ها با رویکردی داستانی، زندگی زنان و مردان تاثیرگذار صد سال گذشته‌ دنیا را روایت می‌کند. این مجموعه تلاش دارد کودکان را تشویق کند تا آرزوها و رویاهای خود را دنبال کنند و در مسیر تحقق آنها گام بردارند. علاقه‌مندان برای حضور در نشست رونمایی این پنج عنوان کتاب می‌توانند ساعت ۱۶ به کتابسرای راوی به نشانی خیابان ولیعصر بین سه‌راه زعفرانیه و پسیان مراجعه کنند.
  • رسیتال پیانو فریدون ناصحی در تالار وحدت

    دنیای اقتصاد: فریدون ناصحی، نوازنده مطرح پیانو، فردا جمعه گلچینی از آثار آهنگسازان بنام موسیقی کلاسیک جهان را در تالار وحدت می‌نوازد.در این کنسرت ناصحی به اجرای گلچینی از آثار بزرگان موسیقی چون موتزارت، بتهوون، مندلسون، شوپن، خاچاطوریان، فیلیپ گلس، فرانتس لیست، ژان سیبلیوس، سرگئی راخمانینف و آستور پیاتزولا خواهد پرداخت. فریدون ناصحی فرزند حسین ناصحی آهنگساز شهیر ایرانی در سال ۱۳۵۴ موفق به اخذ بورسیه جهت ادامه تحصیلات خود در کشور آلمان شد. وی بعد از اتمام دوره تحصیلاتش در رشته سولیستی پیانو و اجرای چندین رسیتال پیانو در آلمان و اتریش به ایران بازگشت و چندین اجرا در تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران برگزار کرد. این هنرمند سابقه همکاری با موسیقیدانان شهیری همچون ایرج صهبایی، نادر مشایخی و امیل خاچاتوریان را در کارنامه هنری خود دارد.علاقه‌مندان برای تماشای این کنسرت می‌توانند ساعت ٢١:٣٠ به تالار وحدت مراجعه کنند.
  • نمایش «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا

    دنیای اقتصاد: فیلم سینمایی «کلوزآپ» ساخته عباس کیارستمی در بخش «۱۰ فیلم برتر» جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) به روی پرده می‌رود. «کلوزآپ» درباره زندگی فردی به اسم حسین سبزیان است که به دلیل شباهتش به محسن مخملباف، یکی از کارگردانان سینمای ایران، خود را به جای او معرفی می‌کند و به بهانه‌ ساختن فیلمی وارد زندگی خصوصی یک خانواده می‌شود. «کلوزآپ» براساس یک ماجرای واقعی ساخته شد که در اواخر دهه ۱۹۸۰(۱۳۶۰) در شمال تهران رخ داده بود.
  • درگذشت نقاش پیشکسوت در ۹۰سالگی

    دنیای اقتصاد: حبیب‌الله آیت‌اللهی، نقاش، پژوهشگر تاریخ هنر و از پایه‌گذاران رشته معماری داخلی در ایران، در ۹۰سالگی درگذشت. حبیب‌الله آیت‌اللهی متولد سال ۱۳۱۳شیراز از کودکی به ادبیات و به‌خصوص به نقاشی علاقه‌مند بود. او در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد و در سال ۱۳۳۸ با کسب مقام دانشجوی ممتاز فارغ‌التحصیل شد. سپس این هنرمند که مشمول قانون اعزام دانشجویان رتبه اول به خارج از کشور بود، راهی فرانسه شد و سه سال در آتلیه‌های لوگو و اوژمه به کسب هنر پرداخت. بعد از آن به مدرسه عالی هنرهای زیبای پاریس رفت در آنجا شیوه‌های تازه نقاشی و نیز نقاشی دیواری را فرا گرفت.
  • کنسرت رایگان گروه «پروین» در ارسباران

    دنیای اقتصاد: گروه موسیقی «پروین» به سرپرستی آرش خاتمی شنبه ۲۱مهرماه در بیست و هشتمین شب موسیقی ارسباران به روی صحنه می‌رود. در این برنامه قطعاتی در آواز بیات اصفهان چون «شیرین‌ترین آواز» با شعری از هوشنگ ابتهاج، چهارمضراب صبا شعر از مولانا، تکنوازی کمانچه و ساز و آواز با شعری از حافظ، تصنیف «گفتم غم تو دارم»، تصنیف «دل شیدا»، دوئت کوبه‌ای، تکنوازی سنتور و تصنیف ای ساربان، تکنوازی (قیچک) و رنگ موسی معروفی اجرا خواهد شد.در کنسرت گروه موسیقی «پروین» یاسین حاتمی به عنوان خواننده و نوازندگانی چون آرش خاتمی، درساسادات موسوی، هستی ریاضتی، زهره خانیان، دیبا ارشادی، کیوان اوچی و نیلوفر خلیلی به اجرای برنامه خواهند پرداخت.علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه که برای عموم آزاد و رایگان است می‌توانند ساعت ۱۹:۳۰به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا، خیابان ارسباران مراجعه کنند.
  • مهمانی بزرگان هنر دنیا در ایران

    دنیای اقتصاد: این روزها موزه هنرهای معاصر ایران میزبان نمایشگاهی با عنوان «چشم در چشم» است که می‌تواند علاقه‌مندان هنرهای تجسمی را شگفت‌زده کند.در این رویداد بر پرتره در هنر معاصر تمرکز شده و ۱۲۰ اثر درخشان از هنرمندان بزگ خارجی و ایرانی در ژانرهای عکاسی، نقاشی و مجسمه‌سازی به نمایش گذاشته شده است.نام‌های بزرگی که آثارشان در این رویداد حضور دارد، هنرمندان شاخص جهان همچون فرانسیس بیکن، آنری دو تولوز-لوترک، پابلو پیکاسو، ونسان ون‌گوگ، اندی وارهول، آلبرتو جاکومتی، جیمز انسور، ادوارد مونه، جیم داین، رابرت راشنبرگ، فرنان لژه و خوان میرو هستند.از میان ایرانی‌ها نیز نام هنرمندانی همچون کمال‌الملک، بهمن محصص، مارکو گریگوریان، محمود جوادی‌پور، احمد اسفندیاری، ژازه تباتبایی، کامبیز درم‌بخش، غلامحسن نامی، مهدی سحابی، فرشید ملکی، کوروش گلناری و...به چشم می‌خورد.
  • انتقاد یک کارگردان از بی‌عدالتی در تبلیغ فیلم‌های بخش خصوصی

    ایسنا: سیدجواد هاشمی، کارگردان، با انتقاد از نابرابری در حمایت از فیلم‌های کودک در بخش تبلیغات، بیان کرد: وقتی رقابت سالم در اکران برقرار نباشد، بخش خصوصی سینما سقوط خواهد کرد.
  • ترجمه آخرین رمان یوسا در بازار کتاب

    دنیای اقتصاد: کتاب «سکوتم تقدیم به شما» آخرین رمان ماریو و ارگاس یوسا با ترجمه مجدالدین ارسنجانی منتشر شد. رمان جدید این برنده جایزه نوبل، که سال ۲۰۲۲ در عرصه جهانی منتشر شده، داستان مردی است که رویای ساختن کشوری آرمانی را از طریق موسیقی دارد و در تلاش برای نوشتن کتابی درباره آن دیوانه می‌شود.
  • همراهی نصرالله رادش در فصل جدید «بگو بخند»

    دنیای اقتصاد: برنامه استعدادیابی «بگو بخند» با میزبانی عبدالله روا و ترکیب جدید داوران خود از امروز چهارشنبه در شبکه نسیم روی آنتن می‌رود. این برنامه پس از دریافت ۱۱ هزار ویدئو برای سومین فصل، کار خود را آغاز کرد و پس از بررسی‌ها و راستی آزمایی‌های طولانی مدت درنهایت با ۸۰ گروه که شامل ۳۰۰ شرکت‌کننده می‌شود، فصل جدید خود را به صورت رسمی شروع می‌کند. «بگو بخند» که در رشته‌های تئاتر، شعر طنز، استندآپ و… برگزار می‌شود، داوران فصل گذشته یعنی نعیمه نظام‌دوست، شهرام شکیبا و شهاب عباسی را درکنار خود دارد و در این فصل نصرالله رادش نیز گروه داوران «بگو بخند» را همراهی می‌کند.
  • اسکورسیزی: افرادی مانند «بیل قصاب» دوباره در حال ظهورند

    دنیای اقتصاد: مارتین اسکورسیزی با حضور در موزه سینما در تورین ایتالیا در گفت‌وگویی با خبرنگاران در مورد مسائل گوناگون از جمله سیاست صحبت کرد.
  • تغییر نام سالن کودک باغ کتاب به «فرشته طائرپور»

    دنیای اقتصاد: هم‌زمان با روز جهانی کودک و در ادامه نام‌گذاری سالن‌های پردیس سینمایی باغ کتاب به نام سینماگرانی که سابقه تالیف کتاب نیز دارند، سالن کودک این پردیس به نام فرشته طائرپور، سینماگر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان، نامگذاری شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر