کاهش 19 درصدی سرقت در 6 ماهه اول امسال

سرهنگ علی قاسم‌پور گفت: پلیس پیشگیری یکی از پلیس های تخصصی فراجاست که وظیفه اصلی آن، پیشگیری از وقوع جرایم و برخورد با مجرمان و برقراری نظم و امنیت در کشور است.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف این پلیس افزود: این پلیس به صورت شبانه روزی با ۱۰ سرکلانتری و ۷۴ کلانتری، پلیس مترو، پلیس کوهستان و یگان های حفاظت فیزیکی اماکن، تاسیسات و وزارتخانه‌ها، مشغول به انجام وظیفه و خدمت رسانی به شهروندان هستند.

وظایف پلیس پیشگیری چیست؟

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ با اشاره به وظایف کلانتری ها ادامه داد: در سطح هر منطقه یک یا چند کلانتری وظیفه پیشگیری از وقوع جرایم و برقراری امنیت را بر عهده دارد، شهروندان با مراجعه به کلانتری ها می‌توانند به فراخور ماموریت دوایر آن کلانتری از خدمات مختلفی بهره مند می شوند.

قاسم‌پور گفت: رسیدگی و تشکیل پرونده های شکایات شامل درگیری، اختلاف خانوادگی، حقوقی و سرقت از جمله اقداماتی است که در کلانتری ها انجام می شود. در پرونده های درگیری، ابتدا پرونده به معاونت اجتماعی برای صلح و سازش ارجاع داده می شود و در صورت عدم سازش افراد به مقام قضایی معرفی می‌شوند.

به گفته وی، اجرای دستورات و احکام قضایی شامل احضار، ابلاغ، جلب، استفاده از مشاوره در زمینه‌های مختلف توسط پرسنل متخصص به صورت رایگان، انعکاس هرگونه اخبار مربوط به جرائم در حوزه اختیارات پلیس و رسیدگی به آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن و رسیدگی به پرونده های تخصصی کشف و دستگیری و جرایم سرقت وسایط نقلیه نیز از جمله وظایف کلانتری‌هاست.

۷۵ درصد پرونده های کلانتری در مراکز مشاوره مختومه می شوند

قاسم‌پور با اشاره به وظایف مرکز مشاوره کلانتری ها گفت: مراکز مشاوره و مددکاری در پلیس پیشگیری، به عنوان یکی از معاونت‌های آن کلانتری مستقر هستند و کادر مجرب روانشناس با مدارک تحصیلی دکتری و کارشناسی ارشد هستند که به صورت رایگان مشاوره‌های حقوقی ، خانوادگی و تحصیلی و غیره به شهروندان ارائه می‌کنند . این متخصصان، علاوه بر این، به پرونده‌های قضایی از جمله نزاع و درگیری ، اختلاف خانوادگی ، اختلافات مالی و غیره هم رسیدگی می‌کنند و سعی در صلح و سازش بین طرفین و مختومه کردن پرونده ها دارند.

به گفته رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ، در سال جاری بیش از ۷۵ درصد پرونده‌های ارجاعی به مراکز مشاوره با برقراری مصالحه مختومه شده‌اند و به مراجع قضایی ارجاع داده نشده است.

تعداد کلانتری ها در پایتخت کم است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این تعداد کلانتری برای شهر تهران کافی است و اگر کافی نیست چه اقدامی در خصوص افزایش کلانتری ها انجام شده؛ اظهار کرد: در حال حاضر تعداد کلانتری های تهران کافی نیست اما مجوز احداث ۴۰ کلانتری در سطح شهر اخذ شده و به محض تعیین محل استقرار در این خصوص اقدام خواهد شد. همچنین ساختمان سه کلانتری جدید احداث شده و در هفته فراجا افتتاح می شود.

کاهش ۱۹ درصدی سرقت در پایتخت

قاسم‌پور بیشترین جرائمی که در تهران رخ می دهد را نزاع، درگیری ، تصادفات و سرقت اعلام و اظهار کرد: باهدف کاهش آمار جرایم طرح های امنیت محله محور با موضوع توقیف موتورسیکلت های متخلف، مبارزه با سارقین منزل، مقابله با سرقت مسلحانه، طرح های مبارزه با قاپ زنی، پاکسازی پارک ها و تفرجگاه ها و سایر عناوین سرقت در حال اجرا است و با اجرای مستمر این طرح ها، آمار این جرایم رو به کاهش بوداست.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ اعلام کرد که در ۶ ماهه نخست امسال نسبت سال قبل،  ۱۹ درصد در حوزه سرقت کاهش جرایم را شاهد هستیم و با افزایش طرح های امنیت محله محور، کشفیات پلیس پیشگیری نسبت به ۶ ماهه سال قبل نیز ۱۸ درصد افزایش داشته است.

وی این را هم گفت: تمام کشفیات به صورت عینی و واقعی تحویل مالباختگان شده و صورتجلسه آن نیز تنظیم می‌شود و به اطلاع مقام قضایی می‌رسد. 

فعالیت موسسات حفاظتی و مراقبتی باعث کاهش آمار جرائم شده است

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در بخش دیگری از سخنان خود درباره فعالیت موسسات حفاظتی و مراقبتی اظهار کزد: موسسات حفاظتی و مراقبتی تهران بزرگ تحت نظارت معاونت امور حفاظتی و مراقبتی پلیس پیشگیری پایتخت هستند و به صورت مستمر توسط بازرسین و کارشناسان پلیس پیشگیری مورد پایش قرار می‌گیرند.

به گفته قاسم پور، افرادی که در این موسسات مشغول به کار هستند؛ با هدایت، نظارت و آموزش عملیاتی عوامل کلانتری های تهران بزرگ با البسه مصوب و دارای تجهیزات دفاع شخصی مانند شوکر الکتریکی و افشانه اشک آور ، مشغول به فعالیت و پیشگیری از وقوع جرم و مشارکت در برقراری نظم و امنیت در سطح شهر هستند.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ با بیان اینکه تجربه نشان داده است که استفاده از این افراد در بحث کاهش وقوع جرائم بسیار تأثیرگذار است؛ اظهار کرد:  وظایف این موسسات حفاظت از اماکن و تاسیسات خصوصی و دولتی فاقد طبقه‌بندی حفاظتی از قبیل محلات، مجتمع‌های مسکونی، تجاری ،صنعتی، شعب غیر مادر بانک‌های خصوصی ،موسسات عالی اعتباری، صندوق‌های قرض الحسنه ،اماکن تفریحی فرهنگی آموزشی، ورزشی ،درمانی، زمین‌ها و تاسیسات کشاورزی ،انبارهای کالا ،پروژه‌های عمرانی، حفاظت از شعب غیرمادر بانک‌های دولتی و غیردولتی است . مردم می‌توانند با مراجعه به این مراکز در خصوص ارتقاء وضعیت حفاظتی و مراقبتی ساختمان‌های مسکونی ، تجاری ، برج‌ها و سایر مراکز مدنظر خود از این موسسات کمک بگیرند .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.