شماره روزنامه ۶۱۲۱
|

  • مهمانی بزرگان هنر دنیا در ایران

    دنیای اقتصاد: این روزها موزه هنرهای معاصر ایران میزبان نمایشگاهی با عنوان «چشم در چشم» است که می‌تواند علاقه‌مندان هنرهای تجسمی را شگفت‌زده کند.در این رویداد بر پرتره در هنر معاصر تمرکز شده و ۱۲۰ اثر درخشان از هنرمندان بزگ خارجی و ایرانی در ژانرهای عکاسی، نقاشی و مجسمه‌سازی به نمایش گذاشته شده است.نام‌های بزرگی که آثارشان در این رویداد حضور دارد، هنرمندان شاخص جهان همچون فرانسیس بیکن، آنری دو تولوز-لوترک، پابلو پیکاسو، ونسان ون‌گوگ، اندی وارهول، آلبرتو جاکومتی، جیمز انسور، ادوارد مونه، جیم داین، رابرت راشنبرگ، فرنان لژه و خوان میرو هستند.از میان ایرانی‌ها نیز نام هنرمندانی همچون کمال‌الملک، بهمن محصص، مارکو گریگوریان، محمود جوادی‌پور، احمد اسفندیاری، ژازه تباتبایی، کامبیز درم‌بخش، غلامحسن نامی، مهدی سحابی، فرشید ملکی، کوروش گلناری و...به چشم می‌خورد.
  • انتقاد یک کارگردان از بی‌عدالتی در تبلیغ فیلم‌های بخش خصوصی

    ایسنا: سیدجواد هاشمی، کارگردان، با انتقاد از نابرابری در حمایت از فیلم‌های کودک در بخش تبلیغات، بیان کرد: وقتی رقابت سالم در اکران برقرار نباشد، بخش خصوصی سینما سقوط خواهد کرد.
  • ترجمه آخرین رمان یوسا در بازار کتاب

    دنیای اقتصاد: کتاب «سکوتم تقدیم به شما» آخرین رمان ماریو و ارگاس یوسا با ترجمه مجدالدین ارسنجانی منتشر شد. رمان جدید این برنده جایزه نوبل، که سال ۲۰۲۲ در عرصه جهانی منتشر شده، داستان مردی است که رویای ساختن کشوری آرمانی را از طریق موسیقی دارد و در تلاش برای نوشتن کتابی درباره آن دیوانه می‌شود.
  • همراهی نصرالله رادش در فصل جدید «بگو بخند»

    دنیای اقتصاد: برنامه استعدادیابی «بگو بخند» با میزبانی عبدالله روا و ترکیب جدید داوران خود از امروز چهارشنبه در شبکه نسیم روی آنتن می‌رود. این برنامه پس از دریافت ۱۱ هزار ویدئو برای سومین فصل، کار خود را آغاز کرد و پس از بررسی‌ها و راستی آزمایی‌های طولانی مدت درنهایت با ۸۰ گروه که شامل ۳۰۰ شرکت‌کننده می‌شود، فصل جدید خود را به صورت رسمی شروع می‌کند. «بگو بخند» که در رشته‌های تئاتر، شعر طنز، استندآپ و… برگزار می‌شود، داوران فصل گذشته یعنی نعیمه نظام‌دوست، شهرام شکیبا و شهاب عباسی را درکنار خود دارد و در این فصل نصرالله رادش نیز گروه داوران «بگو بخند» را همراهی می‌کند.
  • اسکورسیزی: افرادی مانند «بیل قصاب» دوباره در حال ظهورند

    دنیای اقتصاد: مارتین اسکورسیزی با حضور در موزه سینما در تورین ایتالیا در گفت‌وگویی با خبرنگاران در مورد مسائل گوناگون از جمله سیاست صحبت کرد.
  • تغییر نام سالن کودک باغ کتاب به «فرشته طائرپور»

    دنیای اقتصاد: هم‌زمان با روز جهانی کودک و در ادامه نام‌گذاری سالن‌های پردیس سینمایی باغ کتاب به نام سینماگرانی که سابقه تالیف کتاب نیز دارند، سالن کودک این پردیس به نام فرشته طائرپور، سینماگر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان، نامگذاری شد.
  • طنین نوای «مهربانی» در برج میلاد

    دنیای اقتصاد: ارکستر «مهربانی» به رهبری سلمان سالک و با حضور ۱۵۰ نوازنده شنبه ۲۱ مهر در برج میلاد به صحنه می‌رود. ارکستر بزرگ «مهربانی» در کنسرت پیش رو در دو بخش به اجرای قطعات می‌پردازد که در بخش نخست، تصنیف «ای یار من» با شعری از مولانا، قطعه «طلب» در دستگاه شور، بی‌کلام، تصنیف «زندان شب یلدا»، شعری از هوشنگ ابتهاج، چهارمضراب و تصنیف «درد گُنگ» شعر از هوشنگ ابتهاج و رِنگ «مازنی» بر اساس موسیقی محلی مازندران اجرا می‌شود.
  • نقد یک کتاب با حضور لیلی رشیدی

    دنیای اقتصاد: نشست نمایش فیلم و بررسی کتاب «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها» شنبه ۲۱ مهر در در موسسه فرهنگی هنری ته‌رنگ اندیشه و خیال برگزار می‌شود.
  • نمایش فیلم تحسین‌شده جشنواره ونیز در خانه سینما

    دنیای اقتصاد: فیلم ایتالیایی «من کاپیتان هستم» ساخته ماتئو گارونه امروز چهارشنبه در دوازدهمین جلسه سینماتک خانه سینما، به نمایش درمی‌آید. این فیلم سال گذشته برنده چهار جایزه، از جمله شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی، از جشنواره ونیز شد و همچنین به‌عنوان نماینده سینمای ایتالیا، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی بود.
  • نمایش رایگان مستند «دبستان پارسی» در موزه سینما

    دنیای اقتصاد: همزمان با هفته ملی کودک، مستند «دبستان فارسی» ساخته حسن نقاشی با همکاری شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) در موزه سینما نمایش داده می‌شود. داستان این فیلم که از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است، درباره تاسیس اولین دبستان نوین یزد معروف به دبستان پارسی در عهد قاجار است. پس از نمایش این فیلم که امروز چهارشنبه ساعت ۱۵ در سالن فردوس موزه سینما نمایش داده خواهد شد، جلسه نقد و بررسی آن با حضور سیداحمد محیط طباطبایی، حسن نقاشی، محمدرضا مهراندیش و علیرضا حسن‌زاده برگزار می‌شود. حضور در این برنامه برای علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.
  • دلم می‌خواهد فرار کنم

    دنیای اقتصاد: چهار سال پیش درست در چنین روزی استاد محمدرضا شجریان پس از تحمل یک دوره بیماری در ۸۰سالگی درگذشت. او ۲۵مردادماه آن سال به دلیل وخامت حال عمومی، افت فشار، افت سطح هوشیاری و شوک سپتیک در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جم تهران بستری شد، اما با بهبود سطح هوشیاری پس از ۹ روز به خانه بازگشت. این اما پایان ماجرا نبود و ۱۳مهرماه دوباره به بیمارستان رفت و چند روز بعد زندگی اش پایان یافت. در این مدت درباره زندگی و فعالیت محمدرضا شجریان مطالب بسیاری منتشر شده اما سایه او آن‌قدر روی موسیقی و فرهنگ ایران گسترده است که بارها می‌توان درباره‌اش حرف زد و مطلب نوشت.
  • فاطمه گودرزی: سینمای ما به قهقرا می‏‏‌رود

    دنیای اقتصاد: فاطمه گودرزی، بازیگر با‌سابقه سینما و تلویزیون، گفت: ما به عنوان هنرمند مقصریم که در سینما سطح سلیقه مردم آنقدر پایین آمده که به تماشای یک‌سری کارهای کمدی می‌‌‌نشینند که حتی اسمشان هم جذاب نیست.
  • بازگشت اوستا و عبدلی به صحنه نمایش

    دنیای اقتصاد: شخصیت‌های خاطره‌انگیز عبدلی و اوستا با نمایش «بمون، بخون، بخندون» به صحنه باز می‌گردند. در این نمایش که به کارگردانی سمیه مهری از ۲۴ مهر در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود، اتفاقاتی که از دهه ۲۰ تا امروز برای تئاتر ایرانی رقم خورده است مرور می‌شود. جواد انصافی، حسن اسدی، امیر پارسی، میترا قلعه‌پور، مرجان آقانوری و مریم شریف‌زاده از بازیگران این نمایش هستند. مهری در گفت‌وگو با ایرنا درباره این نمایش توضیح داد: خیلی زیاد توجه کردیم تا نمایش ما به تئاتر آزاد نزدیک نشود؛ در این نمایش، اشک و آه داریم و قصه‌هایی که برای تماشاچی بسیار تکان‌دهنده است. در نمایش ما هیچ‌گونه شوخی زننده‌ای وجود ندارد و سعی کردیم به هر چیزی برای خنداندن مردم دست نزنیم. بازار ارزهای دیجیتال و تتر یکی از بخش‌های جذاب «بمون، بخون، بخندون» است. زنگ افتتاحیه نمایش «بمون، بخون، بخندون» با حضور استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی به صدا در می‌آید و این نمایش تا ۲۰ آبان روی صحنه خواهد بود.
  • برنامه جدید فرزانه کابلی در تالار وحدت

    دنیای اقتصاد: فرزانه کابلی، بازیگر، پژوهشگر و طراح حرکات موزون، با اجرای برنامه «شروع ناگهان» پنج‌شنبه و جمعه ۲۶ و ۲۷ مهر به تالار وحدت می‌‌‌آید. این هنرمند که سال‌هاست بر اجرا و پژوهش در زمینه حرکات موزون استان‌های گوناگون کشور کار می‌‌‌کند، درباره تازه‌‌‌ترین اجرای خود به «ایسنا» گفت: پس از ۵ سال که آخرین کارم را با سختی و مشقت فراوان اجرا کردم، خوشبختانه فرصتی دست داد تا دوباره با اعضای گروهم روی صحنه برویم.
  • تجربه آل‌پاچینو در مواجهه با کرونا

    دنیای اقتصاد: آل‌پاچینو بازیگر مشهور که سال ۲۰۲۰ به ویروس کرونا مبتلا شد و تا پای مرگ رفت، به تازگی درباره این تجربه صحبت کرده است. این بازیگر توضیح داد: وقتی به این ویروس مبتلا شدم، حالم اصلا خوب نبود چون تب کردم و آب بدنم کم شد. بنابراین کسی را گرفتم که از من پرستاری کند و به من آب بدهد، ولی همان‌طور که در خانه‌‌‌ام نشسته بودم، از حال رفتم و دیگر نبض نداشتم. در عرض چند دقیقه اورژانس آنجا بود و ۶ امدادگر که دو نفرشان پزشک بودند داشتند در اتاق نشیمن به من ‌‌‌رسیدگی می‌‌‌کردند. آنها لباس‌‌‌هایی به تن داشتند که شبیه فضانوردان یا چیزی شبیه آن بود. پاچینو اعتراف کرد که باز کردن چشمانش و دیدن همه‌‌‌چیزهایی که در اطراف او وجود داشت، تکان‌‌‌دهنده بود و او شنید که آنها گفتند: برگشت. حالا اینجاست. وقتی از این بازیگر برنده اسکار پرسیده شد که آیا تجربه‌‌‌اش «موج‌‌‌های متافیزیکی» هم داشت، گفت نور سفید یا چیز دیگری ندیده و افزود: هیچ چیز نبود. همان‌طور که هملت می‌گوید: «بودن یا نبودن». مرگ کشور کشف نشده‌‌‌ای است که از قلمرو آن هیچ مسافری بر نمی‌‌‌گردد. این بازیگر ۸۴ ساله گفت که با افزایش سن دیدگاهش نسبت به مرگ تغییر کرده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر