سینمای ایران در انتظار آثار متفاوت است
چرخش فرمان فیلمسازی
فیلم جدید حمید نعمتالله، همکاری احسان علیخانی و هومن بهمنش، تهیهکنندگی آزاده صمدی برای فیلمسازی یک بازیگر تئاتر، همکاری احتمالی سعید روستایی با شروین حاجیپور، بازگشت کاظم راستگفتار به پشت دوربین و... از مهمترینها و خبرسازترینها هستند. آنگونه که از خبرها برمیآید فرمان فیلمسازی در ایران چرخش قابلتوجهی خواهد داشت. کمدیها در این سالها نبض بازار را در دست داشتند و شاید تا حدودی فصل فاصلهگیری از این ژانر فرارسیده باشد. در ادامه هر یک از این این پروژهها را مرور خواهیم کرد.
رخ نعمتالله
نام پروژه جدید حمید نعمتالله که قرار است بهزودی کلید بخورد، «رخ» است. نعمتالله که پیش از این با آثاری چون «رگ خواب» و «شعلهور» در سینمای ایران مطرح شده بود، از سال ۹۸ به دلیل توقیف فیلم «قاتل و وحشی» و حواشی پس از آن، فعالیت سینمایی قابلتوجهی نداشت. «رخ» که نام موقت پروژه جدید نعمتالله است، به نویسندگی و کارگردانی خود او و با همکاری حسین فرخزاده در نگارش فیلمنامه، جلوی دوربین خواهد رفت. هنوز جزئیات بیشتری از داستان و عوامل این فیلم منتشر نشده است، اما با توجه به سابقه نعمتالله در ساخت فیلمهای اجتماعی و پرمخاطب، میتوان انتظار داشت «رخ» نیز اثری قابلتوجه در سینمای ایران باشد. هنوز اطلاعاتی از این فیلم منتشر نشده اما گمانهزنیها درباره حضور بازیگرانی چون لیلا حاتمی و البته شماری از بازیگران جوانتر و کمترشناختهشده سینما در این فیلم شنیده شده است.
باد سرد شمالی
این نام فیلمی است که قرار است با همکاری احسان علیخانی به عنوان تهیهکننده و هومن بهمنش به عنوان کارگردان ساخته شود. البته در کنار علیخانی، نقی نعمتی نیز در تهیهکنندگی این فیلم مشارکت دارد. هومن بهمنش در سینمای ایران به عنوان فیلمبردار شناخته میشود، اما حالا قرار است اولین فیلمش را به عنوان کارگردان بسازد. این فیلم، دومین اثر علیخانی به عنوان تهیهکننده هم هست. او پیش از این تهیهکننده «بدون تاریخ، بدون امضا» نیز بود. فیلمسازی هومن بهمنش یکی از کنجکاویبرانگیزترین رویدادهای سینمای ایران است. او از مهمترین و برجستهترین فیلمبرداران سینمای ایران است که درک بسیار ویژهای از تصویر و عناصر و جلوههای بصری در قاب دوربین دارد. بنابراین باید منتظر فیلمی باشیم که قابهای کمنظیر و عناصر بصری ویژهای دارد. گفته میشود لوکیشنهای این فیلم عمدتا در فضای بیرونی و در شمال کشور است. هنوز خبری از بازیگران احتمالیاش منتشر نشده است.
آزاده تهیهکننده
آزاده صمدی به عنوان تهیهکننده قرار است فیلم بسازد و مانند برخی دیگر از زنان بازیگر مانند مهتاب کرامتی، هدیه تهرانی و نیکی کریمی، کار خود را به عنوان تهیهکننده فیلم ادامه دهد. او درخواست ساخت فیلم سینمایی «ترس از اشکهای واقعی» به کارگردانی امیراحمد قزوینی را به شورای صدور پروانه ساخت ارائه کرده و با آن موافقت هم شده است. امیراحمد قزوینی از فعالان تئاتر است که در چند سال گذشته در برخی فیلمهای سینمایی ازجمله «ماجرای نیمروز» نیز به عنوان بازیگر حضور پیدا کرده بود. با توجه به جوان بودن فیلمساز و تهیهکننده این فیلم، انتظار میرود رگههای نوگرایانه و تجربهگرایانه در فیلم وجود داشته باشد.
روستایی و شروین
بهتازگی عکسی مشترک از یک بدنساز، سعید روستایی و شروین حاجیپور در کنار یکدیگر منتشر شده که حرفوحدیثهای زیادی در پی داشته است. گفته میشود روستایی در پروژه جدید سینماییاش قرار است از شروین به عنوان بازیگر و خواننده استفاده کند. البته همه اینها در حالی است که طبق گزارشهای رسانهای در یکی، دو سال گذشته سعید روستایی ممنوعازکار است. این موضوع را جواد نوروزبیگی، تهیهکننده آخرین فیلم روستایی یعنی «برادران لیلا» در اسفندماه سال گذشته برای چندمین بار مطرح کرده بود. حالا معلوم نیست ممنوع از کار بودن او تمام شده یا اینکه روستایی قرار است برای پروژهای در آینده دورتری از بازی و صدای شروین بهره بگیرد. یا شاید همه این حرفوحدیثها شایعه است و قرار نیست چنین اثری ساخته شود.
بازگشت راستگفتار
کاظم راستگفتار، کارگردان برخی آثار سینمای بدنه ایران همچون «چک»، «عروس خوشقدم»، «زنان ونوسی، مردان مریخی» و ... قرار است در تازهترین اثر خود، دوباره یک کمدی اما این بار سیاسی بسازد. گویا این فیلم کمدی مدتها در انتظار پروانه ساخت بوده و حالا بالاخره توانسته مجوز ساختش را بگیرد. به همین خاطر برخی تفاسیر فرامتنی موجود در فیلمنامه باعث بازنویسی چندباره آن توسط کاظم راستگفتار شده است. راستگفتار آخرین بار هفت سال قبل فیلم-سریال موزیکال سیاسی «آشوب» را ساخته بود که به دلیل طعنههای دوپهلو هنوز نتوانسته مجوز پخش از تلویزیون را بگیرد، ولی قبل از آن کمدی ماجراجویانه خیابانی «چک» را ساخته بود که بارها با سانسورهای کم و زیاد از تلویزیون پخش شد. «رُک»، هفتمین فیلم راستگفتار، داستانی شهری و معاصر با واکاوی یکی از معضلات مبتلابه پسا ۱۴۰۱ را با پیوند به ریشههای آن در نیم قرن و اندی قبل در ساختاری پربازیگر به تصویر درخواهد آورد.