منتقدان هالیوود معتقدند که این بازار بزرگ، مردانه و معطوف به ارزش‌‌‌ها و علایق سفیدپوستان است. آنها برای شکستن این الگوها بر لزوم افزایش فیلمسازان زن و فیلمسازان رنگین پوست و... تاکید کرده‌‌‌اند. اما چالش جدی این جنبش‌‌‌ها، ‌‌‌ تامین سرمایه‌‌‌های لازم برای تولید آثار سینمایی است. موضوعی که تداوم جریان‌‌‌های اصلاحی در هالیوود را متزلزل کرده و در ادامه نیز به گفته برخی از کارشناسان موجب فروکش کردن این جریان‌‌‌ها خواهد شد. به هر روی نگاهی به آمارهای هالیوودی نشان می‌دهد که جز دوره‌‌‌های کوتاه‌مدتی، در سال‌های اخیر ‌‌‌ این بازار بزرگ سینمایی همچنان با اختلاف در اختیار ارزش‌‌‌های پیشین است و نتوانسته پاسخگوی مطالبات زنان، ‌‌‌سیاه‌پوستان، آسیایی‌‌‌ها و... باشد. بازاری که هم‌اکنون با محدودیت نمایش آثارش در سینماهای چین روبه‌روست و اگر فکری به حال این مطالبات نکند، احتمالا با کاهش فروش روبه‌رو خواهد شد. ورایتی در گزارشی که اخیرا منتشر کرده، از کاهش حضور زنان در صنعت سینمای هالیوود خبر داده است. در حالی که سال ۲۰۲۰ نقطه عطفی در حضور زنان فیلم‌ساز در جریان اصلی سینمای هالیوود را رقم زد اما بر اساس گزارش جدید و سالانه مرکز مطالعه زنان در سینما و تلویزیون در دانشگاه سن‌‌‌دیگو، فیلم‌‌‌های ساخته کارگردانان زن ۱۷‌درصد از ۲۵۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۱ هالیوود را به خود اختصاص داده‌‌‌اند. در سال ۲۰۲۰، سهم ساخته کارگردانان زن در میان ۲۵۰ فیلم پرفروش آمریکا، ۱۸‌درصد بود. سهم فیلم‌‌‌های ساخته شده توسط کارگردانان زن در میان ۱۰۰ فیلم پرفروش سال سینمای آمریکا این رقم هم کمتر شده و به ۱۲‌درصد رسیده، در حالی که در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۶‌درصد بود. گزارش سالانه حضور زنان در عرصه سینما و تلویزیون آمریکا در حالی منتشر شده که امسال فیلم‌‌‌های «قدرت سگ» ساخته «جین کمپیون» و «دختر گمشده» از «مگی جیلنهال» از فیلم‌‌‌های تحسین شده و شانس‌‌‌های اصلی فصل جوایز سینمایی هستند و دو فیلم «جاودانگان» ساخته «کلوئی ژائو» و «کندی‌‌‌من» ساخته «نینا داکاستا» به صدر فهرست فروش سینماها نیز رسیدند. با این وجود «مارتا لوزن» مدیر اجرایی مرکز مطالعه زنان در سینما و تلویزیون معتقد است: «ظاهر امر می‌تواند فریب‌‌‌دهنده باشد. در حالی که سال گذشته «کلوئی ژائو» با فیلم «سرزمین آواره‌‌‌ها» برنده اسکار بهترین فیلم شد و ساخته‌‌‌های «جین کمپیون» و «مگی جیلنهال» از شانس‌‌‌های فصل جوایز سینمایی هستند اما همچنان بیش از ۸۰‌درصد از ساخته‌‌‌های هالیوودی توسط کارگردانان مرد ساخته شده است.»

اما در حوزه پشت صحنه سینما، سهم حضور زنان بهبود یافته و آنها ۲۵‌درصد از نقش‌‌‌های اصلی پشت صحنه شامل نویسنده، تهیه‌‌‌کننده، تدوین‌گر، فیلمبردار و... را در میان ۲۵۰ فیلم پرفروش سال بر عهده داشته‌‌‌اند که این سهم در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۳‌درصد بود.

 

این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند