رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران با تشریح مراودات تجاری ایران و عربستان طی سال‌های اخیر، از تهیه گزارشی جامع در این زمینه توسط این مرکز برای بهره‌‌‌برداری فعالان اقتصادی و متولیان دیپلماسی اقتصادی خبر داد.

به گزارش مرکز خدمات ‌‌‌سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران، مستوفی با اشاره به اینکه در گزارش مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران، اطلاعات مربوط به صادرات و واردات از منظر ارزش، حجم تجارت و تراز تجاری و همچنین پنج‌کالای برتر صادراتی و وارداتی براساس دسته‌‌‌بندی مرکز آمار این کشور آورده شده است، گفت: عربستان در سال‎های اخیر تغییرات زیادی در چارچوب نهادی سیاست تجاری خود ایجاد کرده است. اداره تجارت خارجی (GAFT) عربستان در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده و مسوولیت‌های مربوط به تجارت خارجی آن کشور را برعهده دارد. ضمن آنکه باید توجه کرد اهداف سیاست تجاری عربستان‌سعودی در راستای چشم‌‌‌انداز ۲۰۳۰ تعریف شده‌‌‌اند. او افزود: براساس تحقیقات انجام‌شده و طبق آمار منتشرشده توسط بانک جهانی، صادرات کالا و خدمات عربستان در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۸/ ۲۸۹میلیارد دلار و واردات آن ۹/ ۲۰۲میلیارد دلار بوده است.

حجم کل تجارت این کشور در این سال برابر با ۷/ ۴۹۲میلیارد دلار و تراز تجاری آن مثبت و ۹/ ۸۶میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۲۱ بزرگ‌ترین اقلام صادراتی عربستان سعودی نفت خام (۱۳۸ میلیارد دلار)، نفت تصفیه‌شده (۹/ ۳۵میلیارد دلار)، پلیمرهای اتیلن (۵/ ۱۲میلیارد دلار)، پلیمرهای پروپیلن (۱۳/ ۷میلیارد دلار) و الکل‌های غیرحلقوی (۳۹/ ۵میلیارد دلار) بوده است. مهم‌ترین مقاصد صادراتی نیز کشورهای چین، هند، کره‌‌‌جنوبی و امارات متحده عربی بوده‌اند.

مستوفی درباره واردات این کشور توضیح داد: داده‌‌‌های آماری نشان می‌دهد که بیشترین واردات عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ شامل خودرو (۱/ ۱۲میلیارد دلار)، نفت تصفیه‌شده (۴۳/ ۷میلیارد دلار)، تجهیزات پخش (رسانه) (۲۹/ ۴میلیارد دلار)، طلا (۶۵/ ۳میلیارد دلار) و داروهای بسته‌‌‌بندی‌شده (۱۳/ ۳میلیارد دلار) بوده و چین، امارات متحده عربی، ایالات‌متحده، هند و آلمان بیشترین صادرات را به عربستان در سال ۲۰۲۱ داشته‌‌‌اند. براساس اطلاعات بانک مرکزی عربستان در ۲۱طبقه کالایی، رده‌‌‌های «ماشین‌‌‌آلات، وسایل مکانیکی، ادوات برقی، اجزا و قطعات آن»، «انواع وسایل نقلیه»، «محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته به آن» و «فلزات معمولی و مصنوعات آن» بیشترین سهم را در واردات این کشور در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده‌‌‌اند. گزارش کامل تجارت خارجی عربستان فردا در صفحه ۵ روزنامه «دنیای‌اقتصاد» منتشر می‌شود.