در بخش صنعت هم رشد فصلی صنعت در تابستان سال گذشته ۲‌درصد بوده که در پاییز امسال به ۵‌درصد افزایش یافته است. وزیر صمت با اشاره به اینکه رشد بخش صنعت در ۹ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده و امروز از میانگین رشد اقتصادی هم بیشتر شده است، افزود: رشد اقتصادی در سال‌جاری ۳/ ۳‌درصد بوده و رشد اقتصادی بخش صنعت ۵‌درصد شده است. این موارد نشان می‌دهد که تولید در حال حرکت است؛ آن هم در سالی که به نام «تولید؛ دانش‌‌‌بنیان؛ اشتغال‌‌‌آفرین» مزین شده است. وی با طرح این پرسش که برای دانش‌‌‌بنیان چه کاری باید انجام داد، اظهار کرد: در ۱۰ تا ۱۵سال اخیر، تمرکز بر رویکرد عرضه‌محور‌ بوده است؛ یعنی در کنار دانشگاه، پارک فناوری راه‌‌‌اندازی شود؛ شرکت دانش‌‌‌بنیانی راه‌‌‌اندازی شود و خلاقیت و محصول تولید کند و در نهایت با معرفی محصول، به فکر پیدا کردن مشتری برای آن باشیم.

البته باید طرف عرضه مشخص شود اما امروز طرف عرضه اشباع شده و اگر بخواهیم بیش از این طرف عرضه دانش‌‌‌بنیان را تقویت کنیم، خروجی مطلوبی نخواهیم داشت.فاطمی‌‌‌امین با بیان اینکه در این وضعیت باید رویکرد تقاضامحور را تقویت کنیم، اضافه کرد: وقتی صنعت رشد خوبی دارد، در این شرایط صنعت باید تقاضا ارائه دهد و مطابق با آن تقاضا، شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان تولید انجام دهند؛ رویکردی که از سال گذشته با ارتباط نزدیک میان وزارت صمت و وزارت علوم، به آن توجه بیشتری شده است. وی در ادامه با بیان اینکه باید در وزارت صمت به واحدهای بزرگ الزام کرده و برای آنها شاخص عملکردی قرار دهیم، افزود: در این راستا باید در هر محصول معدنی که بیش از یک‌میلیون دلار واردات داریم، به سمت تولید داخلی برویم. از طرفی سامانه‌‌‌ای راه‌‌‌اندازی شده است تا ۳۴‌هزار تجهیزات صنعتی در داخل ساخته شود که اکنون ۲۴‌هزار تقاضا برای ساخت ثبت شده است. باید با توجه به رشد صنعت رویکرد تقاضامحور را در پیش بگیریم.

وزیر صمت تصریح کرد: قدم سوم این است که اگر شاخصی پیدا کنیم که علم، ثروت و قدرت را هم‌‌‌زمان اندازه‌‌‌گیری کند، بسیار عالی است. علم؛ قدرت است و باید این دو را به یکدیگر متصل کنیم. شاخصی که قدرت و دانش‌بنیان را بررسی می‌کند، شاخص «پیچیدگی» است که قصد داریم آن را از رتبه ۶۵ به جایگاه ۴۰ برسانیم. ممکن است در شاخص‌‌‌های علم‌‌‌سنجی و مقاله رتبه خوبی داشته باشیم، اما در آن به جای حل مسائل خودمان، مسائل دیگران را حل کنیم. وی با بیان اینکه زمانی علم، علم است که به تولید محصول و محصولاتی که مبتنی بر دانش باشند منجر شود، یادآور شد: زمانی محصول، دانش‌‌‌بنیان است که کمتر کشوری بتواند آن را تولید کند.

اگر کشوری توانست این کار را انجام دهد، قدم ویژه‌‌‌ای برداشته است. آن‌وقت می‌‌‌تواند تصمیم بگیرد که این دانش را به کدام کشور عرضه کند یا در اختیار کدام کشور قرار ندهد. فاطمی‌‌‌امین گفت: این شاخص براساس تنوع محصولات صادراتی و اینکه کدام کشورها آن را تولید می‌کنند، به شاخص ارزیابی کشورها می‌‌‌پردازد. این شاخص علم را اندازه‌‌‌گیری و قدرت اقتصادی در کشورها را براساس تولید محصول «پیچیده» ارزیابی می‌کند. وی افزود: بنابراین در صحنه بین‌المللی از نظر اقتدار و قدرت اقتصادی دوشاخص وجود دارد. یکی از آنها شاخص پیچیدگی است که علم و دانش را به یکدیگر متصل می‌کند و قدرت کشور را افزایش می‌دهد.