پیشتازان تجارت الکترونیک در جهان

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» آنکتاد اعلام کرد ارزش تجارت الکترونیک «کسب‌وکارها به کسب‌وکارها (بی‌تو‌بی)» جهان در ۲۰۱۸ بالغ بر ۲۱ تریلیون دلار بود، معادل ۸۳ درصد از کل ارزش تجارت الکترونیک. هر چند در این سال رقم فروش الکترونیک «کسب‌وکارها به مصرف‌کنندگان (بی‌‌توسی)» روی ۴/ ۴ تریلیون دلار ایستاد، اما این رقم نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. به گزارش «آنکتاد» در سال ۲۰۱۸ آمریکا با اختلاف بزرگ‌ترین بازار تجارت الکترونیک جهان باقی ماند، هر چند دو شرکت تجارت آنلاین «علی‌بابا» و «جی‌دی‌دات‌کام» چین به ترتیب بیشترین فروش و درآمدزایی آنلاین را در جهان داشتند.

نتایج رتبه‌بندی کشورها

بر اساس گزارش «کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد)»، در سال ۲۰۱۸ مجموع فروش تجارت الکترونیک آمریکا به ۶/ ۸ تریلیون (هزار میلیارد) دلار رسید، رقمی معادل ۴۲ درصد تولید‌ناخالص‌داخلی این کشور که با اختلاف آن را در صدر رتبه‌بندی جهانی نگه داشت. البته بخش عمده فروش الکترونیک (۸۷ درصد) این کشور مربوط به تجارت الکترونیک میان کسب‌وکارها است که رقم ۵/ ۷ تریلیون دلاری را به خود اختصاص داده است. در رده دوم بزرگ‌ترین بازارهای تجارت الکترونیک جهان، ژاپن با فروش ۳/ ۳ تریلیون دلار ایستاده است، که همانند آمریکا بخش عمده این مبلغ (۹۵ درصد یا ۱/ ۳ تریلیون دلار) مربوط به تجارت میان کسب‌وکارها است.  چین که با مجموع فروش آنلاین ۳/ ۲ تریلیون دلاری در رتبه سوم بزرگ‌ترین بازارهای فروش الکترونیک جهان قرار دارد، بخش عمده تجارت الکترونیک خود را فروش «کسب‌وکارها به مصرف‌کنندگان (بی‌‌توسی)» تشکیل می‌دهد. در ۲۰۱۸ حجم فروش الکترونیک کسب‌وکارها به مصرف‌کنندگان در این کشور بیش از ۳/ ۱ تریلیون دلار بود که علاوه بر بزرگ‌ترین فروش «بی‌تو‌سی» جهان، ۱۰ درصد از تولید‌ناخالص‌داخلی این کشور را تامین کرده است.  چینی‌ها همچنین با اختلاف بیشترین جمعیت خریداران اینترنتی را در جهان دارند: ۶۱۰ میلیون نفر. پس از چین، آمریکا با ۱۸۹ میلیون مصرف‌کننده آنلاین در رده دوم و آلمان با ۵۴ میلیون نفر در رده سوم این رتبه‌بندی ایستاده‌اند. در مجموع نیز بیش از ۴۵/ ۱ میلیارد نفر از جمعیت جهان در سال ۲۰۱۸ خرید اینترنتی انجام دادند. سهم مشتریان اینترنتی از کل کاربران اینترنت از دیگر آمارهای ارائه شده در این گزارش است (شماری از کاربران اینترنت که خرید آنلاین انجام می‌دهند). بر این اساس در ۲۰۱۸، حدود ۸۷ درصد از کاربران اینترنت در انگلیس خرید آنلاین انجام دادند، بالاتر از هر کشور دیگری در جهان. هلند و کانادا با ۸۴ درصد و آلمان با ۸۲ درصد در رده‌های بعدی این رتبه‌بندی قرار دارند. در چین نیز جمعیت ۶۱۰ میلیون نفری خریداران آنلاین، ۷۳ درصد از کل کاربران اینترنت را تشکیل می‌دهند (۷۳ درصد از کاربران چینی خرید اینترنتی می‌کنند).

اقتصادهای نوظهور و درحال‌توسعه بیش از نیمی از ۲۰ اقتصادی که بزرگ‌ترین فروش آنلاین «کسب‌وکارها به مصرف‌کنندگان» را در جهان دارند، تشکیل می‌دهند. در حالی که بر اساس ارزش دلاری بیشترین حجم این نوع تجارت مربوط به چین با ۳/ ۱ تریلیون دلار است، اما به‌عنوان سهمی از تولید ناخالص‌ داخلی، هنگ‌کنگ با ۴/ ۱۰ درصد به تنهایی بالاترین نرخ را در جهان دارد، حتی بالاتر از چین ۱۰ درصدی. پایین‌ترین نرخ در میان ۲۰ اقتصاد برتر نیز به ترتیب مربوط به هند با ۶/ ۰ درصد و برزیل با ۸/ ۰ درصد است.

بزرگ‌ترین فروشندگان اینترنتی جهان

۱۰ شرکت بزرگ فروش اینترنتی (به مصرف‌کنندگان) جهان در ۲۰۱۸ در مجموع بیش از ۲ تریلیون دلار کالا و خدمات فروختند، شرکت‌هایی که همگی در آمریکای شمالی و شرق آسیا واقع هستند. شرکت تجارت الکترونیک «علی‌بابا» چین به تنهایی سهمی ۸۶۶ میلیارد دلاری از فروش اینترنتی جهان دارد، هر چند تنها ۳/ ۴۰ میلیارد دلار از این مبلغ تبدیل به درآمد برای این شرکت شده است (معادل ۷/ ۴ درصد). در ۲۰۱۸ حجم فروش شرکت «آمازون» آمریکا ۲۷۷ میلیارد دلار بود، که بیش از ۲۱ درصد یعنی ۳/ ۵۹ میلیارد دلار از آن تبدیل به درآمد برای این شرکت شد. شرکت تجارت الکترونیک «جی‌دی دات‌کام» چین نیز با ۴/ ۲۵۳ میلیارد دلار فروش و کسب درآمد ۸/ ۶۹ میلیارد دلار از آن (بالاترین درآمد اینترنتی جهان) در رده سوم این رتبه‌بندی قرار دارد.

 

03-02