افزایش سه ساعته بازه خاموشی‌ها

این در حالی است که براساس جداول زمان‌بندی شده سابق، خاموشی‌های احتمالی در مناطق مختلف تهران در چهار بازه زمانی «۱۱ تا ۱۳»، «۱۳ تا ۱۵»، «۱۵ تا ۱۷» و «۱۷ تا ۱۸» اعمال شده بود. در برنامه جدید زمان‌بندی اعمال محدودیت مدیریت بار در شبکه، علاوه بر اینکه روز و زمان خاموشی‌ها بر اساس مناطق برق پایتخت به‌صورت دقیق مشخص شده است، بازه خاموشی‌ها نیز با تغییراتی مواجه شده است؛ تغییراتی که نشان می‌دهد از این پس خاموشی‌ها در پنج محدوده زمانی (۹-۱۱)، (۱۱-۱۳)، (۱۳-۱۵)، (۱۵-۱۷) و (۱۷-۱۹) کلید خواهد خورد. تغییرات اعمال شده در برنامه خاموشی‌ها در حالی صورت گرفته است که به‌گفته متولیان وزارت نیرو این اصلاحات به دلیل در معرض قرار نگرفتن خاموشی‌های سراسری در کشور رخ داده است.

برنامه جدید زمان‌‌بندی خاموشی‌های احتمالی در پایتخت اعلام شد. به دنبال اعتراض مشترکان در راستای عدم تشخیص زمان و مکان دقیق خاموشی‌ها، شرکت توزیع نیروی برق تهران روز گذشته پنجمین برنامه روزانه قطع برق پایتخت‌نشینان را به‌صورت جدول و تعیین دقیق محله‌ها در پنج محدوده زمانی منتشر کرد. براساس اطلاعیه این شرکت، باتوجه به فرا رسیدن فصل گرما و پایداری دما و افزایش استفاده نامتعارف از سیستم‌های سرمایشی و به‌تبع آن افزایش بار شبکه و نیز عدم رعایت الگوی مصرف توسط برخی مشترکان، متولیان نیرو ناگزیر به اعمال مدیریت اضطراری بار در شبکه و در برخی ساعات شده‌اند. این شرکت همچنین در اطلاعیه خود از مشترکان برق درخواست کرده تنها با ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق به‌ویژه در ساعات اوج مصرف (۱۲ تا ۱۷) و (۲۰ تا ۲۳) و انتقال مصارف غیرضروری به دیگر ساعات، مجموعه صنعت برق را در تامین برق پایدار یاری کنند.

برنامه خاموشی‌ها

برنامه احتمالی مدیریت بار اضطراری برای پایتخت‌نشینان در پنج بازه زمانی و به‌صورت روزانه در جداولی منتشر شد. براساس جزئیات انتشار یافته، برنامه احتمالی مدیریت بار در شبکه به پنج بازه (۹-۱۱)، (۱۱-۱۳)، (۱۳-۱۵)، (۱۵-۱۷) و (۱۷-۱۹) تقسیم‌بندی شده است. میزان مصرف، افزایش دما و ظرفیت شبکه این روزها تامین برق برای مشترکان سراسر کشور را با چالش‌هایی مواجه کرده است، به همین منظور شرکت توزیع نیروی برق تهران با انتشار جداولی، خاموشی‌های احتمالی را به آگاهی مشترکان رساند. در این میان سخنگوی صنعت برق نیز در رابطه با روند مدیریت مصرف عنوان کرد باتوجه به اینکه دمای هوا تا روز سه‌شنبه همین هفته در برخی از نقاط کشور به‌ویژه در تهران گرم‌تر می‌شود، مشترکان مساله مدیریت مصرف را جدی‌تر بگیرند. محمودرضا حقی‌فام در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه صرفه‌جویی‌های اخیر و تغییر ساعات کاری ادارات منجر به کاهش ۴۰۰ مگاواتی مصرف برق در تهران و ۲۰۰۰ مگاواتی مصرف برق در کل کشور شده است، گفت: اگر صرفه‌جویی مشترکان در روزهای اخیر نبود نیاز مصرف برق به بیش از ۶۰ هزار مگاوات می‌رسید، اما اکنون باید گفت که همچنان نیاز است که مشترکان به مساله مدیریت مصرف توجه کنند. ‌به‌گفته وی، در روزهای اخیر به دلیل کاهش بارندگی‌ها و کم بودن حجم آب سدهای برقابی نتوانسته‌ایم از این نیروگاه‌ها آن طور که باید استفاده کنیم. البته با توجه به شرایط بحران آب نیز هدف ما این است که از آب پشت سدها کمترین استفاده را داشته باشیم. معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با بیان اینکه اگر مردم در ۲۰ روز باقی‌مانده زمان پیک صرفه‌جویی لازم را داشته باشند به گونه‌ای که مجبور به استفاده از آب سدها نباشیم، قطعا می‌توانیم نه تنها مساله برق را بلکه شرایط آب را نیز مدیریت کنیم.

قطع برق بدمصرف‌ها

قطع برق بدمصرفان یکی از راهکارهایی است که متولیان وزارت نیرو برای کنترل مصرف برق در دستورکار قرار داده‌اند. در همین راستا معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران، روز گذشته از قطع برق ۵۰ نهاد بزرگ و کوچک بدمصرف خبر داد. به‌گفته کامبیز ناظریان، در راستای مصوبه هیات وزیران و ابلاغ بخشنامه استانداری تهران مبنی بر قطع سیستم‌های سرمایشی از ساعت ۱۳:۳۰ و کاهش مصرف انرژی، برق ۵۰ نهاد بزرگ و کوچک تاکنون قطع شده است. وی با بیان اینکه براساس صرفه‌جویی‌های صورت گرفته تاکنون ۳۰۰ مگاوات کاهش بار را در این بخش داشته‌ایم، گفت: با این میزان توانسته‌ایم ۵ درصد پیک تهران را کنترل کنیم. ناظریان با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف، اظهار کرد: این مساله به‌معنای عدم نیاز به صرفه‌جویی و مدیریت مصرف نیست، چرا که همچنان در شرایط پیک قرار داریم و لازم است به موضوع مدیریت مصرف توجه ویژه‌ای شود. به‌گفته معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران، طی هفته گذشته کلیه سازمان‌های دولتی و غیردولتی توسط ۲۵۰ اکیپ رصد و کنترل شده‌اند و براساس دستورالعمل باید تمام این نهادها از ساعت ۱۳:۳۰ سیستم سرمایشی خود را خاموش و قبل از آن نیز دمای آن را حداقل روی ۲۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنند. ناظریان ادامه داد: کنترل و رصد ادارات دولتی و خصوصی تا پایان زمان اعلام شده ادامه خواهد داشت و اگر نهادی این مساله را رعایت نکند قطعا نسبت به قطع برق آن سازمان اقدام خواهیم کرد، چرا که تلاش ما این است که با رعایت مدیریت مصرف بتوانیم زمان پیک را بدون مشکل پشت سر بگذاریم. وی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی هواشناسی در هفته آینده هوا گرم‌تر خواهد شد، تاکید کرد: این مساله لزوم مدیریت مصرف را گوشزد می‌کند، بنابراین خواهش ما از همه شهروندان این است که صرفه‌جویی ۱۰ درصدی را سرلوحه کار خود قرار دهند. چندی پیش بود که حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر اصلاح الگوی مصرف و سخنان رئیس‌جمهوری در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی دولت درخصوص کاهش مصرف برق و با توجه به بخشنامه قطع سیستم‌های سرمایشی ادارات تهران از ساعت ۱۳:۳۰ از سوی استانداری تهران، عنوان کرد که این شرکت به‌عنوان متولی تامین برق پایدار شهر تهران، نسبت به قطع برق آن دسته از دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که این بخشنامه را رعایت نکنند، اقدام خواهد کرد.