سیدمحمد میرعابدینی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: سالانه ۱۵۰ هزار تن لاستیک به کشور وارد می‌شود که حدود ۳۰ درصد آن قاچاق و اغلب مربوط به اتوبوس و کامیون است. میرعابدینی با اشاره‌ به تعداد خودروهای کشور که بر اساس آمار راهور ناجا حدود ۲۰ میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه اعلام شده، گفت: تولید داخل برای تامین نیاز داخلی به هیچ وجه کافی نیست. وی افزود: ۴۰ درصد لاستیک‌های سواری کشور و حدود ۸۰ درصد از لاستیک‌های اتوبوسی و کامیونی رادیال از طریق واردات تامین می‌شود. به گفته وی، تمامی تایرهای صنعتی، را‌هسازی، معدنی و کشاورزی نیز از طریق واردات تامین می‌شود.

وی افزود: براساس آمار اعلامی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در هر یک از سال‌های ۹۴ و ۹۵ حدود ۱۰۸ هزار تن و در سال ۹۶ حدود ۱۲۶ هزار تن لاستیک وارد کشور شده و به‌طور حتم مابقی نیاز هم از طریق قاچاق وارد کشور شده است. به گفته وی، این حجم از فروش لاستیک وارداتی دلیلی بر نیاز کشور است چون هم تولیدکنندگان و هم واردکنندگان، لاستیک‌های تولیدی و وارداتی خود را به فروش رسانده‌اند. میرعابدینی با اشاره به افزایش تعرفه واردات لاستیک در سال ۹۷ از ۳۲ درصد به ۴۰ درصد برای سواری و از ۲۰ درصد به ۲۶ درصد برای ماشین‌های سنگین گفت: در کشورهای مختلف از تعرفه برای حمایت تولید داخلی استفاده می‌کنند اما تنها در یک بازه زمانی انجام می‌شود و در آن بازه زمانی تولیدکنندگان باید کیفیت تولیدات خود را به مرحله رقابت با دیگر محصولات برسانند. یعنی در طول این مدت باید استانداردهای روز دنیا و کیفیت بالا به همراه قیمت مناسب برای تولید خود را ایجاد کنند.

وی افزود: افزایش تعرفه‌های جدید به حمایتی همیشگی برای تولیدکنندگان ما تبدیل شده و نه تنها برخی از آنها نتوانستند کیفیت خود را در سطح استانداردهای جهانی افزایش دهند، بلکه قاچاق لاستیک در کشور به دلیل مقرون به صرفه بودن آن افزایش چشمگیری یافته است. وی با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۴ هیچ شرایطی برای واردکنندگان وجود نداشت، افزود: از سال ۹۴ واردکنندگان متعهد به شرایط ویژه‌ای شدند و نام و مشخصات آنها شناسایی و ثبت شده است. دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودروی ایران افزود: بر این اساس، واردکنندگان متعهد هستند برندهای شناخته شده را با داشتن استانداردهای روز اروپا مانند «ایمارک» و «اس دبلیو آر» و همچنین داشتن «دی او تی نامبر» آمریکا وارد کشور کنند. بنابراین در بازار فعلی تمام برندهای مطرح دنیا (به غیر از برندهای آمریکایی) همانند «بریجستون و یوکوهاما و دانلوپ» ژاپن، «میشلن فرانسه»، «کانتینانتال» آلمان، «پیری» ایتالیا و «کومهو، هنکوک و نکسن» کره و... که همگی آنها ثبت نمایندگی شدند و گارانتی ۵ساله دارند، در سراسر کشور موجود هستند. دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک همچنین با اشاره به اینکه چین حدود ۳۰ درصد کل لاستیک‌های دنیا را تولید می‌کند، گفت: تمام برندهای چینی نیز با داشتن استانداردهای مزبور وارد کشور می‌شوند و هیچ لاستیک بی‌کیفیتی شرایط وارد شدن به کشور را ندارد. وی افزود: در حال حاضر برندهای چینی به آمریکا، کانادا، اروپا و سایر کشورهای دنیا صادر می‌شوند. میرعابدینی درباره تولیدات لاستیک ایران گفت: متاسفانه هیچ‌یک از لاستیک‌های تولید داخل استانداردهای اروپایی که برای صادرات لازم هستند را ندارند و تمامی استانداردهای مذکور تنها برای صادرات، اجباری و الزامی است. وی با اشاره به نیاز کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به لاستیک گفت: متاسفانه شرکت‌های تولید لاستیک در ایران صادرات ندارند و آخرین آمار صادراتی زیر پنج درصد بوده که این برای کشوری که بیش از ۶۰سال در این صنعت قدمت دارد اصلا خوب نیست، این در حالی است که اگر کیفیت تولید داخل به همراه تولید با قیمت مناسب صورت می‌گرفت، می‌توانست بازار منطقه را پوشش دهد. وی با اشاره به اینکه در ایران برای حمایت از تولیدکننده داخلی تنها تعرفه‌ها را افزایش می‌دهند، گفت: تا زمانی که شرایط چنین باشد کارخانه‌های تولید داخل به سمت ارتقای کیفیت و بهره وری نمی‌روند چون تمامی فاصله موجود را از طریق تعرفه پوشش می‌دهند که این امر برای آینده این صنعت و کشور خوشایند نیست.

میرعابدینی ادامه داد: با اینکه بین ارزان‌ترین لاستیک چینی و لاستیک خوب ایرانی تاکنون ۲۰ درصد اختلاف قیمت وجود داشت باز تعرفه را بالا بردند در صورتی که تایر قاچاق تا حد زیادی وارد می‌شد و اکنون با بالا رفتن تعرفه، حجم قاچاق چه میزان افزایش می‌یابد. وی افزود: هرچه قاچاق افزایش یابد علاوه بر ضربه زدن به تولید و واردکننده رسمی، درآمد دولت نیز به شدت کاهش می‌یابد. وی ادامه داد: با تعرفه‌های جدید، قیمت لاستیک وارداتی از کارخانه کشور تولیدکننده تا محل انبار واردکننده در ایران به میزان ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با بیان به اینکه در تمام دنیا طرح‌های تشویقی برای تولید وجود دارد، گفت: در چین و کره جنوبی، تولیدکننده ملزم به صادرات است و تنها در صورت صادرات کافی و لازم می‌تواند از تخفیفات مالیاتی و... برخوردار باشد. وی در پایان تصریح کرد: تا مادامی که بدون برنامه فقط تعرفه را افزایش دهیم باعث دور شدن هرچه بیشتر صنعت از فضای رقابتی و در نهایت صادرات می‌شویم که این امر موجب می‌شود تولیدکنندگان داخلی تنها به دنبال تامین تایر داخل کشور بوده و همواره برای بقا به دنبال افزایش تعرفه باشند.