شماره روزنامه ۶۱۲۱
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۱ دنیای اقتصاد

اخبار صنعت، معدن و بازرگانی - روزنامه شماره ۶۱۲۱

  • ظهور موانع غیر‌تعرفه‌ای در تجارت

    دنیای اقتصاد -میثم قریشی: نقدهای بسیاری بر تجارت ایران با سایر کشورهای جهان وارد است. درآمدهای گمرکی ،جزئی از مبالغ وصولی دولت در بودجه‌کل ایران است و همیشه این بحث وجود داشته که با افزایش این درآمد تنها حجم تجارت کشور کاهش پیدا می‌کند. افزایش تعرفه‌های تجاری، نافی تجارت آزاد بین کشورهای دنیا شناخته می‌شود اما عدم‌تقارن تعرفه‌های تجاری بین طرفین نیز باعث ضرر یکی از کشورها خواهد شد. در سال‌های اخیر، نهاده‌های دامی پایه ثابت واردات ایران را تشکیل داده و بنا به اطلاعات به‌دست آمده این محصول با حداقل تعرفه وارد کشور شده‌است و در مقابل، کالای نهایی ساخته‌شده کشور برای وارد‌شدن به کشور طرف تجاری با حداکثر تعرفه مواجه می‌شود.
  • مهاجران ایتالیایی در قلب اقیانوسیه

    دنیای اقتصاد: اتاق بازرگانی ایتالیا در استرالیا یکی از نهادهای مهم در جهت توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین این دو کشور است. این اتاق، با هدف تقویت همکاری‌های بین‌المللی و حمایت از کسب‌وکارها، در مبادلات اقتصادی و تجاری میان ایتالیا و استرالیا نقش کلیدی ایفا می‌کند و زمینه‏‏‏‏‏‌ساز رشد و توسعه ارتباطات پایدار است. این نهاد، با تلاش مستمر در ایجاد فرصت‌های نوآورانه، به‌عنوان یک مرجع معتبر برای مبادلات تجاری در دو کشور شناخته می‌شود.
  • کسب‌وکار سنتی باید با فناوری‌های نوین به‌‌‌‌‌روز شود

    دنیای‌اقتصاد: فعالان و صاحب‌نظران حوزه فناوری اطلاعات، با اشاره به فناوری‌های نوین در این حوزه، تغییر کسب‌وکار سنتی و روزآمدسازی مدیران را ناگزیر و ضروری می‌دانند و بر ضرورت توجه به این موضوع تاکید می‌کنند. نشست «برنامه هفتم پیشرفت و سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات» به همت کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برگزار شد. سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در ابتدای نشست ابراز امیدواری کرد بر‌‌گزاری این همایش به ارتقای سهم بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات متناسب با برنامه هفتم کمک کند و بستری برای تحقق اهداف تعیین‌شده فراهم آورد. این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در قالب این همایش، موقعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات را در اقتصاد ایران شناسایی می‌کنیم و آنچه باید طبق برنامه هفتم به آن برسیم را بررسی خواهیم کرد. درواقع برای موفقیت برنامه باید بدانیم که سهم این حوزه در برنامه هفتم چقدر است.
  • پیش‌بینی تولید یک‌میلیون و ۳۵۰‌هزار ‌تن تخم‌‌‌‌‌‌‌مرغ تا پایان سال

    دنیای‌اقتصاد: معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی گفت: بر اساس برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی انجام‌شده، تا پایان امسال یک‌میلیون و ۳۵۰‌هزار‌تن تخم‌‌‌‌‌‌‌مرغ در کشور تولید می‌شود. به گزارش مهر، محمد ابراهیم حسن‌‌‌‌‌‌‌نژاد، معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه وضعیت تولید این محصول در کشور مناسب است؛ گفت: بر اساس برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی انجام‌شده، تا پایان امسال یک‌میلیون و ۳۵۰‌هزار‌تن تخم‌مرغ تولید خواهد شد. وی افزود: میزان تولید ما در ۶ماه نخست سال‌کمتر بود؛ چراکه مصرف در این بازه زمانی کمتر است، اما در ۶ ماه دوم، ماهانه تولید ۱۱۵ تا ۱۱۸‌هزار‌ تن برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی شده‌است.
  • صادرات کالا در مرز پرویزخان به ۴۳۸‌میلیون دلار رسید

    دنیای‌اقتصاد: صادرات کالا از مرز رسمی پرویزخان در ۶ ماه اول امسال به ۴۳۸میلیون دلار با وزن یک‌میلیون و ۳۲۴‌هزار ‌تن رسید. به گزارش «ایرنا» رضا قربانی مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: میانگین صادرات کالا از مرز رسمی پرویزخان به‌صورت روزانه ۷۰۹کامیون است که در مجموع سهم ۳۸‌درصدی صادرات را در بین گمرکات استان کرمانشاه به خود اختصاص‌داده و این حجم از مبادلات نشان‌دهنده اهمیت این گمرک مهم و راهبردی و نقش آن در رونق اقتصادی کشور است.
  • ضرورت صادرات ۲‌میلیارد دلاری سنگ

    دنیای‌اقتصاد: رئیس سازمان توسعه‌تجارت ایران بر ضرورت برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی برای تحقق صادرات ۲‌میلیارد دلاری هدف‌گذاری شده در حوزه سنگ تاکید کرد. محمدعلی دهقان‌‌‌‌‌‌‌‌دهنوی با تاکید بر اینکه ثروت ما در بخش معدن کمتر از بخش نفت نیست، افزود: باید خیلی بیشتر از مقدار موجود، در حوزه معدن کار کنیم.
  • صادرات کالاهای ایرانی به بنگلادش از کشورهای ثالث

    دنیای‌اقتصاد: سفیر بنگلادش در تهران در دیدار با رئیس اتاق مشهد، گفت: کالاها و محصولات ایرانی، تنوع و ظرفیت بالایی دارند؛ اما عمده آنها از طریق کشورهای ثالث به بنگلادش صادر می‌شود و تجارت مستقیم دو کشور چندان قابل‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجه نیست. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد با اشاره به سابقه دیرینه روابط حسنه ایران و بنگلادش، گفت: دو کشور از گذشته روابط مطلوبی در بخش‌های مختلف داشته و در حوزه تجارت نیز پیوندهای خوبی میان بازار دو کشور شکل‌گرفته‌است که می‌تواند در آینده و با ارتقای شناخت نسبت‌به ظرفیت‌های طرفین، توسعه پیدا کند.
  • کالا و خدمات فناوری اطلاعات باید از داخل استان تامین شود

    دنیای‌اقتصاد: علیرضا خامه‌زر، رئیس اتاق بیرجند گفت: تجهیزات، قطعات و خدمات فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی باید تا حد امکان از داخل استان و با تکیه‌‌‌‌‌بر ظرفیت‌های استانی و نیروهای بومی تامین شود.
  • پایان باز بی‌برقی صنعت

    دنیای اقتصاد: شامخ شهریورماه با ثبت پنجمین کاهش متوالی، حکایت از انقباض و رکود فعالیت‌های اقتصادی دارد. تداوم مشکل قطعی برق در کنار قطعی گاز در زمستان، به عوامل مخلی برای رشد بخش صنعت تبدیل شده است که خروج سرمایه از کشور را به دنبال دارد.
  • ۱۵۰۰مگاوات نیروگاه جدید تا پایان سال وارد مدار می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: وزیر نیرو با بیان اینکه تا پایان سال حدود ۱۵۰۰مگاوات نیروگاه جدید به مدار وارد می‌شود، گفت: دولت متعهد به تامین میزان مشخصی برق برای مردم است و لازم است شهروندان هزینه مازاد مصرف برق خود را بپردازند.
  • حادثه معدن طزره دامغان جان یک معدن‌کار را گرفت

    دنیای اقتصاد: رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دامغان گفت: کارگر ۵۳ساله در معدن زغال‌سنگ طزره این شهرستان دچار سانحه شد و جان خود را از دست داد. حمید صالحی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: کارگری با نام «مهدی پاکدل» بر اثر برخورد واگن در معدن مادر زغال‌سنگ طرزه دچار سانحه شد و با وجود امدادرسانی، جان باخت.
  • هدف‌‌‌گذاری افزایش نیروگاه‌‌‌های حرارتی تا ۱۶‌هزار مگاوات

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل جدید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با تاکید بر اینکه هدف ما در این دوره پایداری، توسعه و افزایش تولید برق خواهد بود، گفت: براساس برنامه‌‌‌ریزی صورت‌گرفته، ظرفیت نیروگاه‌‌‌های حرارتی برای رفع ناترازی میان تولید و مصرف برق بالغ بر ۱۶‌هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر