سفر وزیر خارجه انگلیس به خاورمیانه

 دیوید لمی طبق بیانیه وزارت خارجه انگلیس قرار است با مقام‌های اردن و بحرین دیدار و درباره آخرین تحولات در منطقه رایزنی کند. در این بیانیه آمده است که وزیر خارجه انگلیس در گفت‌ وگو با شرکای همفکر لندن، به تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها و پایان دادن به چرخه خشونت در منطقه ادامه خواهد داد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه انگلیس، لمی ضمن ابراز نگرانی لندن نسبت به خطر تشدید تنش‌ها و اشتباه محاسباتی در منطقه، بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه و لبنان تاکید خواهد کرد.

در بخشی از بیانیه، وزارت خارجه انگلیس با تکرار مواضع خصمانه لندن درباره پاسخ مشروع ایران به جنایات وحشیانه و اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی آمده است که لمی از «نیروهای نیابتی ایران» می‌خواهد که حملات علیه (رژیم) اسرائیل را متوقف کنند.

لمی پیش از انجام این سفر به خبرنگاران، گفت: «وضعیت منطقه فوق‌العاده خطرناک است و تشدید یا اشتباه محاسباتی در منطقه به نفع هیچ‌کس نیست.»

وی افزود: «من خوشحالم که به منطقه بازگشتم تا با شرکای کلیدی خود در بحرین و اردن دیدار کنم و از نزدیک شاهد تلاش‌های مشترک ما برای ایجاد امنیت و ثبات بلندمدت در خاورمیانه باشم.»

لمی ادامه داد: «ما نباید در این دوره حساس برای دستیابی به آتش‌بس در غزه و لبنان، انتقال کمک‌های ضروری به غزه و آزادی همه گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) تردید کنیم.»

 اقدامات تجاوزکارانه و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و به تازگی در لبنان، منطقه غرب آسیا را به شدت دچار تنش کرده است. ارتش اسرائیل پس از تبدیل نوار غزه به یک ویرانه، حملات گسترده‌ای را علیه مناطق مختلف جنوب لبنان آغاز کرده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ۶ مهر ماه ۱۴۰۳ به پشتوانه حمایت‌های آمریکا و در حالیکه برای سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می بُرد، دستور ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را صادر کرد.

در عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی، علاوه بر دبیرکل و شماری از فرماندهان حزب الله لبنان، «سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان» از فرماندهان پیشکسوت و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشار سپاه در لبنان نیز به همرزمان شهید خود پیوست.

بر همین اساس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ برابر با اول اکتبر ۲۰۲۴ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، با پرتاب ده‌ها موشک بالستیک اهداف مهم نظامی امنیتی را در قلب سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار داد.

این عملیات با تصویب شورای عالی امنیت ملی و ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و حمایت و پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع صورت گرفت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد، چنانچه رژیم صهیونیستی به این عملیات که منطبق بر حقوق قانونی کشور و قوانین بین المللی است واکنش نظامی نشان دهد با حملات کوبنده و ویرانگر بعدی مواجه خواهد شد.

کشورهای غربی حامی اسرائیل در اولین ساعات عملیات نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی، حمایت فوری خود را از این رژیم اعلام کردند؛ با این حال احتمال گسترش دامنه جنگ در منطقه، باعث نگرانی‌های جدی در پایتخت‌های اروپایی و آمریکا شده است.

یک سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس روز سه‌شنبه اعلام کرد که سران آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس روز شنبه برای گفت‌ وگو درباره تحولات خاورمیانه و اوکراین در برلین دیدار خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.