شماره روزنامه ۶۱۰۵
|

  • فرصت‏‏‏‏‌سازی یا فرصت‏‏‏‏‌سوزی در مناطق آزاد؟

    دنیای اقتصاد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اغلب اقتصادهای درحال‌توسعه و توسعه‏‏‏‏‌یافته مورد‌توجه قرار دارند. از رونق و شکوفایی این مناطق می‌توان به‌عنوان بخشی از موج جدید سیاست‌های توسعه صنعتی صادرات‏‏‏‏‌محور و راهبرد کسب برتری در رقابت‌های فزاینده جذب سرمایه‌های بین‌المللی سیال و درحال حرکت یاد کرد. جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، ایجاد اشتغال، رشد تولید و صادرات، کسب درآمد ارزی به‌عنوان بخشی از آثار مستقیم اقتصادی مناطق و رابطه درآمد عرضه‏‏‏‏‌کنندگان و تامین‏‏‏‏‌کنندگان خارج از منطقه با کسب‌وکارهای منطقه و ایجاد اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم از مزیت‌های توجه به ظرفیت‌های این مناطق است. با توجه به شکل‌گیری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی متعدد در کشور، انتظار می‌رود از ظرفیت این مناطق به‌خوبی برای توسعه صنعتی و اقتصادی بهره گرفته شود.
  • نوسانات قیمت مواد غذایی ادامه دارد

    دنیای اقتصاد -نیلوفر ادیب‏‏‏‏‏‌نیا: سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد (فائو) در گزارش اخیر خود اعلام کرد؛ شاخص جهانی قیمت مواد غذایی در ماه اوت کمی افت کرده‌است. این کاهش اندک، در پی کاهش قیمت‌های شکر، گوشت و غلات رخ‌داده و افزایش قیمت روغن‌های گیاهی و محصولات لبنی نتوانسته آن را جبران کند.
  • لزوم تمرکز ایران و ترکیه بر سرمایه‌گذاری مشترک

    دنیای‌اقتصاد: در دیدار مدیرکل ایران و عراق وزارت امورخارجه ترکیه با رئیس اتاق ایران ضمن توجه به گسترش همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک در کنار تجارت بر ایجاد شرایط پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌پذیری اقتصادی برای ورود سرمایه‌گذاران به بازار ایران، تاکید شد. صمد حسن‌‌‌‌‌‌‌زاده رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه حجم مناسبات میان ایران و ترکیه نامناسب است و باید تقویت شود، افزود: سفارتخانه‌‌‌‌‌‌‌های دو کشور به همت اتاق‌های بازرگانی باید تلاش کنند و با برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی، سطح روابط را افزایش دهند.
  • حکمرانی‏‏‌ آب در سایه سیاست‌های نادرست

    دنیای اقتصاد: محدودیت منابع آب در کنار عوامل مختلف، اعم از تغییرات اقلیمی، خشکسالی و... که موجب تشدید آن شده، طی دهه‏‏‌های اخیر مسیر رشد و توسعه کشورها را با چالش جدی مواجه کرده است. این مساله در ایران نیز به دلیل قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه‌خشک جهان در کنار نقش پررنگ و کلیدی عوامل انسانی، سطوح بالای ناکارآمدی مدیریتی و تضاد منافع که در ایجاد و تشدید این بحران نقش داشته، آن را به یک بحران جدی و برنامه‏‏‌ریزی برای پیشگیری از تشدید آن را به یک ضرورت تبدیل کرده است.
  • سیاستگذاری به‌جای تصدی‌گری

    دنیای اقتصاد: نوزدهمین جلسه هیات‌نمایندگان اتاق تهران با حضور، سید‌محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. در این جلسه اعضای اتاق و فعالان حوزه تولید و تجارت دغدغه‌‌‌‌های خود در حوزه مرتبط را با وزیر صمت درمیان گذاشتند و محمد اتابک، به بررسی و پاسخ به تک‌‌‌‌تک سوالات و مسائل پرداخت.
  • لزوم مشارکت بیشتر فعالان صنعت غذا

    دنیای‌اقتصاد: در نشست کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران بر لزوم مشارکت جدی فعالان صنعت غذا در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی این حوزه از جمله نمایشگاه گلفود دبی ۲۰۲۵ تاکید شد. حضور هدفمند و پررنگ در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی با هدف معرفی توانمندی‌های صنعت غذای ایران از جمله نکاتی بود که در نشست اخیر کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران مورد تاکید قرارگرفت.
  • مشکلات برنج‏‏‏‏‏‌کاران

    دنیای‌اقتصاد: ۲عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در تذکری خواستار رفع مشکل برنج‏‏‏‏‏‌کاران شدند. به گزارش «ایسنا» حمیدرضا حاجی‏‏‏‏‏‌پور؛ نماینده آمل در جلسه علنی مجلس شورای‌اسلامی در تذکری گفت: دو ماه از فصل برداشت برنج می‌گذرد و اکنون انبار کشاورزان و شالی‏‏‏‏‏‌کوبی‏‏‏‏‏‌ها پر از برنج است و کسی نیست که آن را بخرد. وی ادامه‌داد: لازم است دولت نسبت به حل مشکل برنج‏‏‏‏‏‌کاران اقدام کند.
  • هزینه_فایده خام‌فروشی

    دنیای اقتصاد: در بحث خام‌فروشی و فرآوری مواد معدنی، تحلیل هزینه-فایده یک ابزار ضروری برای سیاستگذاری است. در برخی حوزه‌های معدنی ممانعت از خام‌فروشی تنها به زیان کشور تمام می‌شود و باعث اتلاف منابع است؛ درحالی‌که در سایر حوزه‌های معدنی تداوم خام فروشی به‌دلیل نوسان قیمت‌های جهانی و رقابت بالا، دیگر امکان‌پذیر نیست. برای مثال، درباره مس با عیار پایین، فرآوری در محل معدن می‌تواند ضروری باشد؛ درحالی‌که برای سنگ‌های تزیینی، صادرات به‌صورت خام ممکن است توجیه اقتصادی داشته باشد.
  • کشاورزی در حصار اقلیم و دولت

    دنیای اقتصاد: تغییرات اقلیمی، گسترش خشکسالی، تخریب منابع، بی‌‌‌‌‌توجهی به روش‌های صنعتی و بی‌‌‌‌‌بهرگی از تکنولوژی‌های نوین را باید از مهم‌ترین چالش‌های فراروی کشاورزی ایران محسوب کرد. در چنین فضایی تراز تجاری حوزه کشاورزی نیز منفی است. نبود برنامه‌‌‌‌‌ریزی هدفمند برای رفع مشکلات، رشد پایدار بخش کشاورزی ایران را به مخاطره خواهد انداخت. کمبودهای یادشده در شرایطی هستند که در برنامه هفتم توسعه رشد ۵.۵‌درصدی در حوزه کشاورزی، هدف‌گذاری شده‌است. با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در رشد اقتصادی و به‌طور خاص در مقوله امنیت غذایی، تحقق این هدف نیازمند بازگشت از مسیر نادرست و اصلاح سیاست‌های کلان حاکم بر این بخش، جذب سرمایه ‌برای بهبود و توسعه فعالیت‌های کشاورزی، تخصیص بهینه‌‌‌‌‌ منابع مالی داخلی و خارجی و همچنین بهینه‌سازی مصرف آب است.
  • مطالبات شرکت‌های ایرانی از دولت عراق تعیین‌تکلیف می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق ایران بعد از بازگشت از سفر عراق که همراه با رئیس‌‌‌‌جمهور انجام‌شده بود، از تعیین‌تکلیف بازپرداخت مطالبات شرکت‌های ایرانی از دولت عراق که سال‌هاست باقی‌مانده‌است، خبر داد. صمد حسن‌‌‌‌زاده با اشاره به‌دستاوردهای سفر به عراق با همراهی رئیس‌‌‌‌جمهور، گفت: برای تعیین‌تکلیف بازپرداخت مطالبات شرکت‌های ایرانی از دولت عراق که سال‌ها پیش به دلیل ناامنی داعش این کشور را ترک کرده‌بودند رایزنی شد و قرار است در چارچوب کارگروهی با حضور نمایندگان دو طرف زمینه بازپرداخت این مطالبات فراهم‌شود.
  • شعارهای اقتصادی تنها روی سربرگ‌‌‌‌‌‌ها می‌ماند

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ضمن انتقاد به مصوبه تعطیلی پنج‌‌‌‌‌‌شنبه‌‌‌‌‌‌ها توسط نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی گفت: در جلسه مجلس هرچه استدلال کردیم در نهایت تصویب کردند که پنج‌شنبه‌‌‌‌‌‌ها تعطیل شود، گویا شعار اقتصادی سال‌تنها روی سربرگ‌‌‌‌‌‌ها قرارگرفته‌است. محمود نجفی‌‌‌‌‌‌عرب افزود: ۸‌درصد رشد اقتصادی در برنامه پنج‌‌‌‌‌‌ساله هفتم توسعه مصوب و ابلاغ شده که ۵.۲‌درصد آن محل رشد سرمایه و ۲.۸‌درصد آن از محل بهره‌‌‌‌‌‌وری پیش‌بینی شده‌است، اما آیا با توجه به شرایط موجود کشور، دستیابی به این رشد مقدور است؟
  • رئیس‌کل سازمان توسعه‌تجارت ایران منصوب شد

    دنیای‌اقتصاد: طی حکمی از سوی سید‌محمد اتابک؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدعلی دهقان‌دهنوی به‌عنوان معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان توسعه‌تجارت ایران منصوب شد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه‌تجارت ایران، مراسم تکریم مهدی ضیغمی و معارفه محمدعلی دهقان‌دهنوی به‌عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس‌کل سازمان توسعه‌تجارت ایران، در تاریخ بیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌وششم شهریور ماه با حضور سید‌محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت چهاردهم برگزار شد. محمدعلی دهقان‌دهنوی؛ عضویت در هیات‌علمی گروه مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبایی و معاونت آموزشی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران را در سوابق کاری خود دارد. وی رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار از ۷ بهمن ۱۳۹۹ تا ۲۱ مهر۱۴۰۰ بود. دهقان‌دهنوی معاون اقتصادی فرهاد دژپسند بود که پس از استعفای حسن قالیباف اصل‌ریاست این سازمان را به عهده گرفت. محمدعلی دهقان‌دهنوی دارای دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تربیت‌مدرس است.
  • وجوه حاصل از گران‌فروشی «جوجه یک‌روزه» به مرغداران بازگردانده می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: در صورتی‌که مرغداران گران‌فروشی واحدهای تولیدکننده «جوجه یک‌روزه» را گزارش کنند، وجوه حاصل از گران‌فروشی به آنها عودت داده خواهد شد. مسعود امراللهی با بیان برخورد قاطع با هر نوع تخلف گران‌فروشی جوجه یک‌روزه گفت: طبق گزارش‌هایی که به‌دست ما رسیده، کاهش عرضه و افزایش بی‌‌‌‌‌رویه قیمت جوجه یک‌روزه ظرف هفته‌های اخیر، منجر به افزایش قیمت نهایی مرغ و اجحاف در حق مصرف‌کننده نهایی شده که ریشه آن تخلف برخی از واحدهای تولیدکننده جوجه یک‌روزه است.
  • پالس متغیرها به هزینه بنگاه‌ها

    دنیای اقتصاد: تورم تولیدکننده بخش صنعت اگرچه در ۱۲ماه منتهی به مردادماه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است، با وجود این، بررسی مولفه‌های تاثیرگذاری همچون نرخ ارز، نقدینگی و ارزش افزوده صنعتی حاکی از این است که هزینه بنگاه‌های صنعتی همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد.
  • انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر؛ راه جبران ناترازی برق

    دنیای‌اقتصاد: وزیر نیرو با بیان اینکه اشکال بزرگ صنعت برق کشور ناترازی اقتصادی است، گفت: انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر یکی از روش‌های مطمئن برای جبران ناترازی برق است و باید برای توسعه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر گام‌‌‌های جدی‌‌‌تری برداریم.به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، عباس علی‌آبادی، در مراسم تکریم و معارفه معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری برق ایران با بیان اینکه هم‌اکنون ایران در حوزه تولید و توسعه صنعت برق در ردیف کشور‌‌‌های برتر جهان است، ادامه داد: اشکال بزرگی که در صنعت برق وجود دارد، ناترازی اقتصادی در این حوزه است که سبب شده است میزان مصرف برق نسبت به ظرفیت‌‌‌های تولید به‌شدت افزایش پیدا کند و از سوی دیگر منابع مالی کافی برای توسعه ظرفیت تولید برق از بین برود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر