شاخص قیمت مواد غذایی فائو که نوسانات ماهانه قیمت‌های جهانی مواد غذایی اساسی را رصد می‌کند، در ماه اوت به‌طور متوسط به عدد۱۲۰ رسید. این رقم در مقایسه با ماه ژوئیه اندکی کاهش‌یافته و نسبت به ماه اوت سال‌گذشته نیز ۱.۱‌درصد افت نشان می‌دهد. کاهش قیمت جهانی گندم یکی از دلایل اصلی افت شاخص قیمت مواد غذایی در ماه اوت بوده‌است. افزایش عرضه از منطقه دریای‌سیاه و تولید فراتر از انتظار در کشورهایی مانند آرژانتین و ایالات‌متحده، بر کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده‌است.

در مقابل، قیمت جهانی ذرت با افزایش اندکی روبه‌رو شده‌است. گرما و خشکسالی‌‌‌‌‌‌های اخیر در برخی مناطق اروپا و آمریکای‌شمالی، بر تولید ذرت تاثیر گذاشته و به افزایش قیمت آن دامن زده است، همچنین قیمت جهانی برنج نیز با افزایش ۰.۶‌درصدی همراه بوده‌است. افزایش تقاضا در فصل‌‌‌‌‌‌های خاص و تقویت ارز برخی کشورهای صادرکننده برنج، از عوامل موثر بر این افزایش قیمت بوده‌است. طبق گزارش اخیر فائو، قیمت روغن‌های گیاهی در ماه گذشته به بالاترین حد خود در ۲۰ماه اخیر رسید. این افزایش قیمت عمدتا به دلیل افزایش چشمگیر قیمت روغن پالم بوده‌است. گرچه قیمت برخی روغن‌های دیگر مانند سویا، آفتابگردان و کلزا کاهش‌یافته، اما افزایش شدید قیمت روغن پالم این کاهش‌‌‌‌‌‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده‌است.

بر اساس گزارش اخیر فائو، قیمت محصولات لبنی در ماه اوت به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته‌است. این افزایش قیمت ۲.۲درصدی نشان می‌دهد که تقاضا برای محصولات لبنی به‌ویژه در بازارهای جهانی روبه‌رشد است. یکی از دلایل اصلی این افزایش قیمت، افزایش تقاضا برای شیرخشک است. تولیدکنندگان بسیاری برای تامین نیاز فوری بازار، اقدام به واردات شیرخشک کردند که این امر به نوبه خود باعث افزایش قیمت‌ها شد، همچنین افزایش تقاضای جهانی برای پنیر نیز بر افزایش قیمت‌های کلی محصولات لبنی تاثیرگذار بوده‌است. جالب‌توجه است که قیمت کره نیز به بالاترین حد تاریخی خود رسیده‌است. این افزایش قیمت عمدتا به دلیل نگرانی‌ها در مورد کاهش تولید شیر در برخی مناطق اروپای‌غربی بوده‌است. این نگرانی‌ها باعث شده‌است تا خریداران برای اطمینان از تامین آینده خود، اقدام به خرید بیشتر کره کنند که در نتیجه به افزایش قیمت آن منجر شده‌است.

قیمت گوشت در ماه گذشته کاهش ‌یافته‌است. این کاهش قیمت عمدتا به‌دلیل کاهش تقاضا برای واردات گوشت مرغ، خوک و گوسفند بوده‌است. با وجود افزایش اندک قیمت گوشت گاو در بازار جهانی، کاهش تقاضا در سایر انواع گوشت باعث شده‌است که شاخص‌کلی قیمت گوشت کاهش یابد.

قیمت جهانی شکر در ماه اوت شاهد کاهش قابل‌توجه ۴.۷‌درصدی بود و به پایین‌ترین سطح خود از اکتبر ۲۰۲۲ رسید. این کاهش عمدتا به دلیل بهبود چشم‌‌‌‌‌‌انداز تولید شکر در کشورهای بزرگ تولیدکننده مانند هند و تایلند و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت‌خام رخ‌داد. کاهش قیمت نفت‌خام که یکی از عوامل مهم در هزینه‌های تولید شکر است، نقش مهمی در کاهش قیمت نهایی شکر ایفا کرد،با این‌حال در اواخر ماه اوت، نگرانی‌هایی در مورد آتش‌سوزی‌‌‌‌‌‌های گسترده در مزارع نیشکر برزیل، بزرگ‌ترین تولیدکننده شکر جهان، به‌وجود آمد. این آتش‌سوزی‌‌‌‌‌‌ها باعث کاهش تولید شکر و در نتیجه افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بازار جهانی شد.

فائو در گزارش اخیر خود، پیش‌بینی تولید جهانی غلات در سال‌۲۰۲۴ را کاهش داده‌است. بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود تولید غلات در سال‌آینده تقریبا به اندازه سال‌جاری، یعنی حدود ۲‌میلیارد و ۸۵۱‌میلیون‌تن باشد. دلیل اصلی این کاهش، شرایط نامساعد آب‌و‌هوایی در برخی مناطق مهم تولیدکننده غلات درشت مانند ذرت عنوان‌شده‌است. خشکسالی و گرمای شدید در اتحادیه اروپا، مکزیک و اوکراین، به‌طور قابل‌توجهی بر تولید این محصولات تاثیر گذاشته و منجر به کاهش پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌ها شده‌است، با این حال در مقابل، فائو پیش‌بینی خود را برای تولید جهانی گندم و برنج افزایش داده‌است. به ویژه، پیش‌بینی می‌شود تولید برنج در سال‌آینده به رکورد جدیدی برسد و به ۵۳۷‌میلیون‌تن برسد. براساس پیش‌بینی‌های این‌‌‌‌‌‌ نهاد بین‌المللی، انتظار می‌رود مصرف جهانی غلات در سال‌آینده ۲۰۲۵-۲۰۲۴ نسبت به سال‌جاری اندکی افزایش یابد و به ۲‌میلیارد و ۸۵۲‌میلیون ‌تن برسد. این افزایش حدود ۰.۲‌درصد برآورد شده‌است. یکی از دلایل اصلی این افزایش مصرف، رشد چشمگیر تقاضا برای برنج است. پیش‌بینی می‌شود مصرف برنج در سال‌آینده به بالاترین حد خود برسد. افزایش جمعیت و تغییر الگوهای تغذیه‌‌‌‌‌‌ای، از جمله دلایل اصلی این افزایش تقاضا برای برنج هستند. بر اساس پیش‌بینی‌های اخیر، انتظار می‌رود ذخایر جهانی غلات تا پایان سال‌۲۰۲۵ حدود ۱.۲درصد افزایش یابد. این بدان معناست که نسبت ذخایر غلات به مصرف جهانی آن در سال‌۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ۳۰.۷‌درصد خواهد رسید. در مقابل، تجارت‌جهانی غلات در سال‌۲۰۲۵ نسبت به سال‌قبل با کاهش ۳.۳‌درصدی روبه‌رو خواهد شد. این کاهش عمدتا به دلیل کاهش حجم معاملات غلات درشت مانند ذرت است.