شماره روزنامه ۶۱۲۹
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۹ دنیای اقتصاد

اخبار صنایع غذایی - روزنامه شماره ۶۱۲۹

  • سیاست‌های یک بام و دو هوا سد راه افزودنی‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: برخی معتقدند رابطه افزودنی‌‌‌های غذایی با سلامت مصرف‌کننده‌‌‌ها مثل یک شمشیر دولبه است. به این معنا که اثر مثبت و منفی دارد. گروهی می‌‌‌گویند این افزودنی‌‌‌ها طول عمر را زیاد می‌کند و برخی هم می‌‌‌گویند از طول عمر مصرف‌کننده می‌‌‌کاهد. حتی این شایعه هم شنیده شده که افزودنی‌‌‌های غذایی در محصولات فرآوری‌‌‌شده گوشتی باعث بروز سرطان می‌شود. اما این شایعه چقدر به واقعیت نزدیک است؟ پرویز جهانگیری، رئیس انجمن تولیدکنندگان افزودنی‌‌‌های صنایع غذایی در برنامه «ایران فود» درباره اثر افزودنی‌‌‌های غذایی بر مصرف‌کننده‌‌‌ها توضیح داده است. او همچنین به یک گرفتاری‌‌‌ بزرگ در این صنعت پرداخته و گفته است: مقررات دست‌‌‌و‌‌‌پا‌‌‌‌گیر وضع‌شده، نوآوری در این صنعت را از بین برده است.
  • ایران ۸۵‌درصد امنیت غذایی خود را تامین کرده است

    دنیای‌اقتصاد: اولین‌‌‌بار سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ پیشنهاد کرد ۱۶ اکتبر هر سال مطابق با ۲۵ مهر به‌‌‌عنوان «روز جهانی غذا» به‌‌‌منظور توجه دادن جهانیان به مساله مهم غذا انتخاب شود، ولی تصویب این روز به عنوان روز جهانی غذا در نوامبر ۱۹۷۲ در بیستمین کنفرانس کشورها و با حضور اعضای «سازمان خوار‌بار و کشاورزی‌» (FAO) از زبان دکتر پال رومانی وزیر بهداشت مجارستان به عنوان ریاست وقت این کنفرانس اعلام شد. از آن به بعد هر سال ۱۵۰ کشور جهان این روز را برای توجه دادن جهانیان به سایه سیاه فقر و گرسنگی معطوف داشته‌‌‌اند. از سال ۱۹۷۲ تاکنون هر سال عنوانی برای این روز از سوی فائو انتخاب می‌شود تا در بین کشورها در زمینه‌‌‌های مرتبط مانند سوءتغذیه، گرسنگی و پیدا کردن راه‌‌‌حل‌‌‌ها در سطح جهان و منطقه بحث و تبادل‌‌‌نظر صورت گیرد و اقدامات موثری برای کاهش تعداد گرسنگان انجام شود.
  • درخواست ترخیص برنج‌های وارداتی رسوبی از گمرک

    دنیای اقتصاد: مجمع نمایندگان استان‌های ساحلی و جنوب کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور عنوان کردند: ممنوعیت واردات برنج باعث کمبود شدید و گرانی برنج و فشار بر اقشار کم درآمد استان‌های ساحلی و مرزی شده است. به گزارش دنیای اقتصاد مجمع نمایندگان استان‌های ساحلی و جنوب کشور در نامه‌ای به مسعود پزشکیان عنوان کردند که ممنوعیت واردات برنج باعث کمبود شدید و گرانی برنج و فشار بر اقشار کم‌درآمد استان‌های ساحلی و مرزی شده است. در این نامه که به امضای بیش از ۲۰ نماینده مجلس رسیده، آمده است: با توجه به کمبود شدید برنج در بازارهای استان‌های جنوبی و به دنبال افزایش قیمت و فشار ناشی از آن بر اقشار کم‌درآمد که مصرف‌کننده برنج وارداتی هستند و عمدتا ساکن استان‌های ساحلی و مرزی هستند خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به خروج برنج وارداتی که در گمرکات کشور رسوب کرده اقدام لازم را معمول دارند.
  • صادرات ۲ میلیارد دلاری غذای حلال

    دنیای‌اقتصاد: سازمان غذا و دارو با نظارت بر فرآیند تولید، توزیع و فروش مواد غذایی، سلامت عمومی را تامین کرده و از ورود مواد غذایی ناایمن به بازار جلوگیری می‌کند. عبدالعظیم بهفر، مدیرکل فرآورده‌‌‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگویی با بیان این مطلب و با اشاره به نقش حیاتی این سازمان در تامین و تضمین ایمنی و کیفیت غذاهای کشور، تاکید کرد: سازمان غذا و دارو با نظارت بر فرآیند تولید، توزیع و فروش مواد غذایی، سلامت عمومی را تامین کرده و از ورود مواد غذایی ناایمن به بازار جلوگیری می‌کند. وی افزود: این سازمان مسوولیت دارد تا ارزش تغذیه‌‌‌ای محصولات غذایی را ارتقا دهد و بر ایمنی و کیفیت آنها نظارت کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر