شماره روزنامه ۶۱۲۷
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۷ دنیای اقتصاد

اخبار صنایع غذایی - روزنامه شماره ۶۱۲۷

  • ضرورت ورود عاجل دولت به بازار برنج

    نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران نسبت به چالش های فعلی در بازار برنج کشور هشدار داد و بر ضرورت اتخاذ تدابیر فوری از سوی متولی این بازار تاکید کرد.
  • ضرورت عبور از سیاست‌های فعلی در بازار گندم

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: در حالی که رئیس بنیاد ملی گندم کاران از واریز ۴۴‌هزار میلیارد تومان بدهی به کشاورزان این حوزه در هفته آینده خبر داده، یکی از نمایندگان مجلس معتقد است دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌‌کاران، پیش‌بینی نکردن دقیق میزان خرید تضمینی گندم در لایحه بودجه بوده است. در بودجه سال‌جاری قیمت هر کیلو گندم برای خرید تضمینی ۱۹‌هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده، این رقم احتمالا برای سال آینده ۲۱‌هزار تومان خواهد بود و این به معنای آن است که هزینه‌های دولت در حوزه خرید تضمینی برای سال آینده رقمی در حدود ۱۴ همت افزایش خواهد یافت و دولت باید برآورد دقیقی از بودجه برای سال آینده داشته باشد تا مشکلی از باب تامین این رقم وجود نداشته باشد.
  • حاشیه سود اندک بازار میگو

    دنیای اقتصاد: برنامه‌ریزی تکثیر و پرورش میگو از برنامه اول توسعه شروع شد و در دوره دولت پنجم و ششم سرمایه‌گذاری در تاسیسات زیربنایی صورت گرفت. فعالیت تکثیر و پرورش میگو در ایران به مدد تلاش‌های انجام شده توسط دست‌اندرکاران این صنعت (بخش‌خصوصی و دولتی) از سال ۱۳۹۲ تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. به‌طوری که سطح زیر‌کشت از حدود ۳۲۱۹ هکتار در سال ۱۳۹۰ به ۱۶۳۹۰ هکتار در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. همچنین میزان تولید میگو در سال ۱۳۹۰ حدود ۸۰۲۳ تن بوده که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۱۳۹۳ به حدود سه برابر افزایش یافت و به ۲۱۹۹۴ تن رسید و در سال ۱۳۹۴ به دلیل بروز بیماری لکه سفید در استان بوشهر به حدود ۱۸‌هزار تن رسید که با ۲۰‌درصد کاهش تولید همراه بود.
  • ضرورت بهبود کیفیت نان

    دنیای اقتصاد: رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با اشاره به در دستور کار قرار داشتن بهبود کیفیت و سلامت نان و ترویج آرد و نان کامل، از تهیه پیش‌نویس آن در دبیرخانه جهت طرح در این شورا خبر داد. محمد اسماعیل مطلق، بهبود کیفیت نان و ترویج آرد و نان کامل را از اولویت‌‌های بازه زمانی ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۸ دانست و گفت: گزارش عملکرد دستگاه‌‌های اجرایی مختلف در موضوع این مصوبه پس از تصویب، هر شش ماه یک بار به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارائه می‌شود.
  • همراهی حاکمیت با بخش خصوصی

    دنیای‌اقتصاد: با تلاش و برگزاری جلسات متعدد با مدیران ارشد وزارت بهداشت و درمان و سایر وزارتخانه‌های متولی تشخیص و اعلام کالاهای آسیب‌رسان موفق به همراهی حاکمیت با بخش خصوصی برای تعیین لیست کالاها شدیم . حسن گرجی عضو هیات‌مدیره فدراسیون صنایع غذایی کشاورزی ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضمن بیان این مطالب گفت: در این موضوع مقرر شد لیست کالاهای آسیب‌رسان سال ۱۴۰۳ با پیگیری‌های بخش خصوصی و نماینده ویژه وزارت نازنین داراب‌زاده مدیرکل دفتر تخصیص غذایی و دارو عنوان شود. وی گفت: متولیان تعیین فهرست کالاهای آسیب‌رسان پذیرفتند که نسبت به اصلاح لیست سال ۱۴۰۳ اقدام و از این پس برای سال‌های آتی ابتدا موضوع را در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و پس از جمع‌بندی و موافقت بخش خصوصی نسبت به اعلام رسمی کالاهای آسیب‌رسان اقدام کنند .
  • ایجاد رصدخانه کشاورزی راه‌‌حلی مناسب برای ارائه آمار دقیق

    دنیای‌اقتصاد: سرشماری بخش کشاورزی به سبب امنیت غذایی از اهمیت بسیاری برخوردار است و امروزه در دنیا حکمرانی برمبنای داده‌‌ها انجام می‌شود چراکه اگر داده‌ها موجود نباشد، مبدا و مقصد برنامه‌ها مشخص نخواهد بود و در نهایت با مشکلات متعددی در بخش کشاورزی و تنظیم بازار اقلام اساسی روبه‌رو خواهیم بود. مرکز آمار ایران با همکاری سایر نهادها هر ۱۰ سال یک بار سرشماری را انجام می‌دهد و امسال هم نخستین فرمان رئیس‌جمهور، سرشماری کشاورزی بود که براین اساس سرشماری کشاورزی به طور رسمی از ۱۲ آبان آغاز می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر