شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۵ دنیای اقتصاد

اخبار صنایع غذایی - روزنامه شماره ۶۰۷۵

  • زیان سنگین‏‏‌ صنایع غذایی از خاموشی‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: به اعتقاد فعالان صنعت غذا قیمت‌گذاری دستوری، وضع قوانین خلق‌‌‌الساعه و در انزوا قرار گرفتن ایران در سطح بین‌المللی، و همچنین کمبود و قطع انرژی مهم‌ترین دغدغه‌‌‌هایی هستند که طی سال‌های اخیر به عنوان مانع در برابر فعالیت این صنعت شناخته شدند. به گفته این عده، اگر دولت به دنبال بهره‌وری بالا و ارتقای کمی و کیفی این صنعت است باید این چهار ابر‌چالش را به فوریت رفع و رجوع کند.
  • شمشیر دو‌لبه افزایش قیمت نان

    دنیای‌اقتصاد: بر اساس آمارهای سازمان فائو، مصرف سالانه گندم در ایران به ۱۶.۵ میلیون تن می‌‌‌رسد. از این مقدار، ۱۰ میلیون تن به نانوایی‌‌‌های سنتی تحویل می‌‌‌شود و باقی به قیمت آزاد به دیگر بخش‌‌‌های مصرفی مانند نان فانتزی و واحدهای تولید ماکارونی فروخته می‌‌‌شود. در نانوایی‌‌‌های سنتی، ۸۰‌درصد قیمت نهایی نان از طریق یارانه‌‌‌های دولتی تامین می‌‌‌شود و مردم تنها ۲۰‌درصد از قیمت واقعی نان را پرداخت می‌‌‌کنند. قیمت واقعی نان ۴ تا ۵ برابر قیمت فعلی آن است که برای بخش بزرگی از مردمی که زیر خط فقر قرار دارند، بسیار سنگین است و حذف این یارانه‌‌‌ها می‌تواند تبعات اجتماعی گسترده‌‌‌ای به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر، اگر قیمت نان واقعی شود، یک نان سنگک ماشینی که اکنون ۳۰۰۰ تومان قیمت دارد، باید به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان فروخته شود.
  • تغییر الگوی خرید میوه ایرانیان

    دنیای‌اقتصاد: الگوی خرید از خریدهای فله‌‌‌ای میوه‌‌‌های تابستانی به خریدهای کم‌‌‌مقدار در فاصله‌‌‌های زمانی اندک تغییر پیدا کرده و در همین حال اتحادیه نیز فروشندگان را مکلف کرده هر میزان خرید میوه و تره‌‌‌بار حتی یک عدد را با مشتری حساب و کالا را عرضه کنند. به گزارش ایلنا، اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اعلام این مطالب از عرضه مطلوب انواع میوه و تره‌‌‌بار در تابستان سال‌جاری خبر داد و گفت: انواع میوه با قیمت مناسب در بازار عرضه شده به طوری که اکنون قیمت میوه از هر کالای دیگری در ایران ارزان‌‌‌تر است. این اتفاق برآمده از آن است که در سال‌جاری هم بارش‌‌‌ها مطلوب بود و هم آفت‌‌‌زدگی در باغات مشاهده نشد.
  • سهم ۲۵ درصدی ایران از بازار افغانستان

    دنیای‌اقتصاد‌: افغانستان بیش از ۸۰‌درصد نیازهای بازار خود را از طریق واردات تامین می‌کند که واردات از ایران ۲۵‌درصد از این میزان را تشکیل می‌دهد. به گزارش خبرگزاری مهر، حسین روستایی، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در نشست فرصت‌‌‌ها و چالش‌‌‌های بازار افغانستان، با اعلام این مطالب و با اشاره به اولویت‌‌‌های واردات افغانستان از جمله مواد غذایی، کشاورزی، سوخت، کالاهای اساسی مانند آرد، روغن، تخم‌‌‌مرغ، جوجه یک‌‌‌روزه و دارو گفت: ایران در چهار ماه اول امسال بیش از ۷۲۴ میلیون دلار صادرات به افغانستان داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸‌درصد افزایش داشته است. وی با اشاره به تامین برخی نهاده‌‌‌ها از افغانستان از جمله جو و پنبه افزود: برقراری امنیت سراسری و استقرار حاکمیت مرکزی در افغانستان طی دو سال گذشته، شرایط تجارت با این کشور را بهبود بخشیده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر