سه هدف اقتصادی «گمیشان» گلستان

پرورش میگو در گلستان از دهه ۷۰ آغاز شده است و اجرای طرح بزرگ پرورش میگو درگمیشان پس از مطالعه و ایجاد بخشی از زیرساخت‌‌‌ها از جمله اجرای انتقال آب خزر از سواحل این شهرستان به محل پرورش و زهکشی اراضی از سال ۹۰ در سطح ۷۰ هکتار از اراضی شوره‌‌‌زار منطقه مرزی عملیاتی آغاز شد و درهمان سال، ۱۴۰ تن محصول برداشت شد که ۱۰۲ تن به کشورهای اروپایی و عربی صادر شد. وقتی از دریا و سواحل صحبت به میان می‌‌‌آید، آبزی پروری یکی ازمهم‌ترین کارهایی است که می‌تواند علاوه براشتغال‌‌‌زایی، اقتصاد منطقه و کشور را نیز رونق بخشد. به عنوان مثال، در حال حاضر نیمی از میگوی کشور را گلستان تولید می‌کند و تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور در۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی‌‌‌پروری به یکی از استان‌‌‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد؛ کاری که گفته می‌شود با برنامه‌ریزی‌‌‌های صورت گرفته، سطح مزارع پرورشی را تا دو برابر افزایش می‌دهد. هرچند گلستان صنعت آبزی‌‌‌پروری را از سال‌ها قبل آغاز کرده، اما آنگونه که باید برای جوانان اشتغال‌‌‌آفرینی کند، نتوانسته آنچنان باری از دوش بیکاران بردارد. گفتنی است با توجه به اقدامات صورت گرفته برای افزایش تولید میگو، جوانان بومی مورد توجه بیشتری قرار می‌‌‌گیرند و اشتغال آنها تبدیل به یک الزام برای سایت پرورش میگو خواهد شد.

گمیشان بزرگ‌ترین سایت میگوی شمال کشور

توسعه صنعت میگو در گمیشان طبق سند آمایش امکان گسترش تا ۴۰‌هزار هکتار مزرعه با تولید ۷۵‌هزار تن میگو را دارد. توسعه و تکمیل سایت میگوی گمیشان به عنوان بزرگ‌ترین سایت پرورش میگوی شمال کشور و طرح مهم بخش کشاورزی گلستان، زمینه اشتغال ۳۰‌هزار نفر را در استان فراهم می‌کند. سیدحسین حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در جشن شکرگزاری برداشت میگو گفت: علاوه بر پیگیری برای تکمیل زیرساخت موردنیاز سایت ۴ هزارهکتاری پرورش میگوی گمیشان، اجرای طرح ۶‌هزار هکتاری پرورش میگو و ماهیان خاویاری این منطقه هم به زودی اجرا خواهد شد.

حسینی افزود: مطالعه برای اجرایی شدن طرح ۶ هزارهکتاری پرورش میگو و ماهیان خاویاری گمیشان انجام شده و شرکت شهرک‌‌‌های کشاورزی گلستان متولی پیگیری و اجرای این طرح است. امیدواریم به زودی شاهد اجرای این فاز در سایت پرورش میگوی گمیشان باشیم. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سرمایه‌گذاری برای کشت ۱۰‌هزار هکتار از زمین‌‌‌های مستعد گمیشان برای پرورش میگو و ماهیان خاویاری تصریح کرد: با عملیاتی شدن این سطح از اراضی برای کشت آبزیان، مشکل بیکاری منطقه برطرف خواهد شد. حسینی درمورد حل مشکل صادرات میگو به روسیه می‌‌‌گوید: این محصول از این پس به طورمستقیم به این کشور صادر می‌شود و امسال هم صادرات میگو به روسیه ۵/ ۳ برابر بیشتر شده است. وی سرمایه‌گذاری زنجیره تولید آبزیان و پایداری تولید در حوزه میگوی گمیشان را ضروری دانست و گفت: باید در این حوزه سرمایه‌گذاری قبل و حین و بعد از تولید به دقت انجام شود تا ارزش افزوده و تولید ثروت را برای ساکنان منطقه و گلستان دربرداشته باشد.

اسماعیل جباری، مدیرکل شیلات گلستان هم در این زمینه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: امسال ۳‌هزار و۱۰۰ تن میگو از استخرهای پرورش میگوی گمیشان برداشت شد که افزایش ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. این میزان تولید توانسته ۲‌هزار و۷۰۰ فرصت شغلی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند. وی همچنین با اشاره به تولید بیش ازسه‌هزار تن میگو در سال‌جاری افزود: امسال برای گسترش پرورش میگو، ۱۰‌هزار میلیارد ریال اختصاص یافته که ۲‌هزار میلیارد برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس گمیشان اختصاص یافته است. مدیرکل شیلات گلستان همکاری دستگاه‌‌‌های اجرایی مرتبط را در توسعه پرورش آبزیان امری ضروری دانست و گفت: پیگیری صادرات میگو از مهم‌ترین برنامه‌‌‌های پیش‌رو است و شرایط خوبی را برای توسعه این صنعت درگمیشان - بندرترکمن و همچنین جذب سرمایه‌گذار داریم. وی با اشاره به برنامه‌‌‌ریزی شیلات گلستان برای ایجاد ۱۰ هزارهکتار پرورش میگو می‌‌‌گوید: پیش‌بینی می‌شود با ایجاد این میزان، سالانه ۱۷‌هزار تن میگوی وانامی تولید و بیش از۱۰۰ میلیون دلار ارز‌آوری داشته باشیم.

احداث سایت پشتیبان قفس

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌‌های متقاضیان طرح پرورش ماهی در دریا، راه‌‌‌اندازی سایت پشتیبان است. منابع آب شیرین اندک گلستان و برخورداری از ظرفیت فراوان آب دریا، ضرورت توسعه اجرای این طرح را در استان بیشترکرده است و این طرح جایگزین مناسب ماهیگیری در دریا و تلاش برای حفظ ذخایر آب دریای خزر است. طبق اعلام اداره کل شیلات گلستان تاکنون پروانه بهره‌‌‌برداری پرورش ماهی در قفس وپن برای تولید ۳‌هزار تن صادر شده و۱۲ قفس وپن در حوزه آبی سواحل گلستان راه‌‌‌اندازی و در حال بهره‌‌‌برداری است. مدیرکل شیلات گلستان لایروبی رودخانه گرگان رود و احداث سایت پشتیبان را یکی ازمهم‌ترین نیازهای طرح پرورش ماهی در دریا اعلام کرد و گفت: پیگیری‌‌‌های لازم از سوی شیلات نسبت به شروع عملیات اجرایی احداث سایت پشتیبان در مناطق مورد مطالعه و لایروبی رودخانه گرگان رود برای تسریع امور پرورش دهندگان ماهی در دریا درحال انجام است.

علی‌‌‌محمد زنگانه، استاندار گلستان هم در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: مجتمع پرورش میگوی گمیشان یکی از ظرفیت‌‌‌های مهم استان است که باید در افق برنامه‌‌‌ریزی شده آن را تا سطح ۲۸ هزارهکتار ادامه دهیم. استاندار گلستان افزود: مجتمع پرورش میگوی گمیشان ظرفیتی منحصر‌به‌فرد و قابل‌توجه در راستای توسعه شهرستان و استان است که اولویت ما در ادامه برنامه‌‌‌های این مجتمع، اشتغال بومیان و شرکت‌های تعاونی محلی است که باید مورد توجه قرارگیرد.