بازار زعفران از ابتدای سال‌جاری نوسان ویژه‌‌ای را تجربه نکرده است. قیمت‌ها عموما در یک سطح مشخص نوسان می‌کنند و رد پایی از صادر‌کنندگان قوی هم دیده نمی‌شود.

گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین دلایل نوسانات محدود قیمتی در کانال‌‌های فعلی، تمدید گواهی‌های پارسالی و تسویه صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و همچنین از تاثیر درجا زدن قیمت دلار و رونق گرفتن بازار سهام، احتمالا پول‌‌های خود را به سمت بورس برده‌‌اند.

با این حال به دلیل نقدشوندگی پایین زعفران و کنترل قیمت توسط حقوقی‌ها بر این بازار، همواره به طور مقطعی از جذابیت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران کاسته شده است. در روزهای گذشته با توجه به معاملات بلوکی زعفران محدوده ۴۴ تا ۵۰‌هزار تومان بر هر گرم و همچنین اتمام معاملات بلوکی زعفران پارسالی و ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران حقیقی جدید پیش‌بینی روزهای سبز و پر نوسانی در هفته‌های آتی دور از ذهن نیست. شکستن محدوده ۴۰ میلیون تومان برای قیمت هر کیلوگرم (گواهی) زعفران حرکت مهمی در بازار طلای سرخ خواهد بود. این اتفاق می‌تواند قیمت در بازار زعفران و صادرات را تحت‌تاثیر قرار دهد، اما در ادامه با کاهش قیمت دلار طی هفته گذشته، قیمت زعفران در بازار داخل تحت‌تاثیر قرار گرفت.

آیا الان وقت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بازار زعفران است؟

در هفته پیش‌رو با توجه به انقضای گواهی‌های پارسالی، اگر دلار به ثبات برسد شاید بتوان خرید‌‌های شیرین‌‌تری هم داشت. این در حالی است که هر ساله در نیمه دوم سال زعفرانی (نیمه نخست سال شمسی)؛ با تقاضای صادراتی زعفران همراه هستیم و بالطبع بخش تقاضا تقویت می‌شود.

سرمایه‌گذاری روی زعفران بهتر است از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های زعفران باشد و افراد می‌توانند در صندوق‌های کالایی بدون توجه به بالا و پایین بودن قیمت، سرمایه‌گذاری کنند و بخشی از میانگین درآمدشان را به این بازار اختصاص دهند و در نهایت در بازه بلندمدت یک ساله، قطعا از میانگین رشد حرکتی، بالاتر خواهند بود. خرید و فروش نقطه‌‌ای برای کسانی است که معامله می‌کنند و کارشان تحلیل است. اما برای افراد غیرمتخصص حفظ سرمایه در بازه طولانی‌‌مدت باید مدنظر باشد. این روش شاید بهترین مدل خرید زعفران است‌‌.