پرداخت‌‌ها به وزارت بهداشت از ابتدای اجرای آن تاکنون و هزینه‌های انجام شده برای مصدومان به دلیل اینکه از مردم وصول و به وزارت مذکور پرداخت می‌شود از بودجه دولت تامین نشده و قانونا مسیر هزینه‌کرد آن نیز روشن بوده است که اگر آمار رسمی آن از جانب بیمه مرکزی منتشر شود قطعا تعداد مصدومان و هزینه‌های انجام شده و وجوهی که از طریق بیمه‌های شخص ثالث به وزارت بهداشت پرداخت شده مشخص می‌‌شود.

مجموعه دیات پرداخت شده، غرامت از محل حوادث راننده و خسارات مالی همگی معلول عللی هستند که موجبات بروز تصادفات شده و به ۳۰ هزار میلیارد تومان از نظر مالی بالغ می‌شود.

بیمه‌گران بخش بیمه‌های اتومبیل در بازار جهانی مراکزی ایجاد کرده‌اند که نخستین خودروی تولیدشده کارخانه را به آن مرکز می‌‌آورند و به طرق مختلف روی آن ایجاد حادثه می‌کنند تا عیوب آن را به‌خوبی پیدا کنند و از سازنده بخواهند آنها را رفع کند. حتی برخورد خودرو یا عابر یا دوچرخه‌سوار یا صدماتی که به سرنشینان وارد می‌شود کنترل و ارزیابی شده و مبنای محاسبات حق بیمه و تایید صدور بیمه‌نامه قرار می‌گیرد.

با تمهیدات فوق می‌توان با امنیت بیشتری در جاده‌ها و خیابان‌‌ها رانندگی کرد و قطعا نیروی انتظامی در حوزه پلیس راه و راهنمایی و رانندگی در ازای وجهی که از مردم از طریق بیمه‌های شخص ثالث دریافت می‌کنند بیش از پیش می‌توانند وظایف خود را عملی سازند.