انتظار ۷۰ ساله برای خرید مسکن

در عادی‌ترین حالت ممکن حقوق ماهانه یک کارگر یا کارمند، ۷ تا ۸‌میلیون تومان است. اگر فرض بر این است که هزینه‌های زندگی این کارگر یا کارمند، به صورت ماهانه بین ۵ تا ۶‌میلیون تومان بوده، پس به طور متوسط، با محاسبه میانگین درآمد سرانه خانواده، حدود ۲‌میلیون تومان پس‌انداز خواهد کرد.

حال، مفروض بر اینکه رشد قیمت صفر باشد و یک واحد آپارتمان در منطقه متوسط رو به پایین پایتخت، حدود۲‌میلیارد تومان، نتیجه مساوی است با خانه دار شدن آن کارگر یا کارمند پس از حدود ۷۰ سال. آیا واقعا هیچ راهکاری برای حل این مشکل وجود ندارد؟

آمار بالای اجاره‌‌‌نشینان در شهرهای بزرگ به‌خصوص در تهران که هر روز بر جمعیت آن برمبنای زاد و ولد و همچنین مهاجرت افزوده می‌شود؛ حاکی از آن است که روش‌های معمول و شناخته‌‌‌شده برای خانه‌‌‌دار شدن پاسخ درستی به این پرسش نیست. همچنین همه ما به این امر آگاه هستیم که نرخ تورم در کشور، نه تنها ثابت نیست و همواره در حال تغییر است؛ بلکه در دهه اخیر رو به افزایش است. پس حتی اگر عمر افراد برای صبوری در صاحب خانه شدن کفایت کند، افزایش نرخ تورم این اجازه را به اقشار متوسط جامعه هم نخواهد داد.

بهتر است یک بررسی و فرمول ساده را باهم مرور کنیم. درحال حاضر ساخت یک واحد آپارتمان با فرض استقرار زمین در محله‌ای متوسط رو به پایین از پایتخت و در ساختمانی با تعداد ۵ طبقه و حداقل امکانات، برای سازنده، ۱۲ تا ۱۴‌میلیون تومان در هر متر تمام خواهد شد. این امر، در صورتی که زمین موردنیاز برای ساخت، از محل اراضی دولتی یا وقفی تامین شود و به صورت اجاره‌ای در اختیار سازنده قرار گیرد، قیمت به زیر ۸ تا ۹‌میلیون تومان در هر متر کاهش خواهد یافت؛ یعنی بهای تمام شده یک واحد ۷۵ متری، معادل ۶۰۰ تا ۷۰۰‌میلیون تومان خواهد بود.

بر اساس محاسبات وزارت راه و شهرسازی، تسهیلات جهش مسکن برای افراد متوسط جامعه ۵۰ تا ۷۰‌درصد ارزش هر واحد را پوشش می‌دهد. بر این اساس، با پرداخت وام ۴۵۰‌میلیون تومانی برای هر واحد، یک خریدار می‌تواند ۱۵۰ تا ۲۵۰‌میلیون تومان از مانده این واحد ۷۵ متری را طی مدت زمان ۲ تا ۳ سالی که پروژه در حال ساخت بوده، پرداخت کند. همچنین بر اساس ساده‌ترین حالت ممکن تقسیم‌بندی و پرداخت اقساط، می‌تواند مبلغ وام دریافتی را طی ۱۲ سال پس از آن تسویه کند که به هیچ عنوان امری دور از ذهن نیست. پس چرا انتظار ۷۰ ساله؟

شاید بعد از آشنایی با چنین شیوه‌ای برای تهیه مسکن، این سوال در ذهن افراد شکل بگیرد که چگونه می‌توان راهکار درست و مناسبی برای ورود به این مسیر پیدا کرد؟ در پاسخ باید گفت که فراموش نکنید اقدام برای خانه‌دار شدن به همان اندازه مهم است که تصمیم اولیه؛ بنابراین به راحتی با یک بررسی کوتاه اما دقیق می‌توان راه‌های قانونی و اصولی را شناسایی و با درایت تمام اقدام کرد.

چه بسا روش‌های ساده‌ای وجود دارند که می‌توانند شما را در راستای رسیدن به آرزوی صاحب‌خانه شدن همراهی کنند و با در اختیار گذاشتن ابزارهای متنوع و متفاوتی تصمیم تان را محقق سازند که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی در جامعه ایران این ابزارها و روش‌ها بسیار راهگشا هستند.

مشارکت شرکت‌های تعاونی مسکن در راستای تسریع خانه‌دار شدن افراد کم‌درآمد و فاقد مسکن جامعه یکی از این روش‌هاست. این در حالی است که زمینه‌های بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های تعاونی و حمایت از تامین مسکن اخیرا مورد بررسی وزارت راه و شهرسازی و شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید قرار گرفته است تا مساله تولید مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف دولت به سرانجام خوبی برسد. که هدف این شرکت‌ها در طرح تولید مسکن، کمک، همیاری و سهولت در خانه‌دار شدن خانواده‌هاست.

با توجه به نقش مهم مسکن در امور معیشتی مردم و تأکید رئیس‌جمهوری به ورود تعاونی ها در حوزه ساخت مسکن در کشور، امید است با دستوری که توسط ریاست جمهور در آخرین بازدید ایشان از وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت، به زودی زمین های دولتی که بدون هیچ استفاده ای در اختیار وزارت خانه و سازمان های متبوع آنها قرار دارد و مقاومت عجیبی در عودت آنها به وزارت راه وجود دارد، به دولت استرداد شود و در کانال ساخت و ساز طرح جهش تولید مسکن قرار گیرد تا با همکاری شرکت های تعاونی مسکن، اهداف دولت به زودی محقق شود.