بررسی وضعیت واردات کالای اساسی در سه ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که در مجموع ۹/ ۵ ‌میلیون تن با ارزش ۹/ ۴میلیارد دلار کالای اساسی در ۲۵ گروه (شامل ارز ترجیحی و نیمایی) وارد کشور شده که از این میزان در مجموع ۱/ ۹۴۰ ‌میلیون تن به ارزش بیش از یک‌میلیارد دلار به انواع روغن اختصاص دارد. بر این اساس از کل این واردات، سهم روغن ۱۶‌درصد در وزن و ۲/ ۲۲‌درصد ارزش است. در این دوره از روغن‌‌‌های وارداتی، ۱/ ۶۴۴هزار تن به ارزش۷/ ۵۰۳میلیون دلار سهم دانه‌‌‌های روغنی و ۲۹۶‌هزار تن به ارزش ۵۱۰‌میلیون دلار سهم روغن خوراکی و خام است. در سال گذشته نیز در مجموع ۹/ ۳۰‌میلیون تن به ارزش ۶/ ۱۹میلیارد دلار کالای اساسی در ۲۵ گروه وارد شده بود که ۲/ ۴‌میلیون تن به ارزش۳/ ۴میلیارد دلار سهم روغن بوده است، به عبارتی ۵/ ۱۳درصد در وزن و ۹/ ۲۱درصد ارزش واردات کالاهای اساسی را روغن به خود اختصاص داده بود.

از میزان روغن وارداتی در سال گذشته،۹/ ۱میلیون تن به ارزش ۷/ ۲‌میلیارد دلار برای روغن خام و خوراکی و ۳/ ۲‌میلیون تن به ارزش ۶/ ۱‌میلیارد دلار برای دانه‌‌‌های روغنی بوده است. اما این کالا بعد از تغییر مبنای ارزی در اردیبهشت امسال با تغییر قیمت نیز مواجه و از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان، قیمت‌های جدید به صورت رسمی اعلام شد. این در حالی است که بررسی تازه‌‌‌ترین گزارش مرکز آمار ایران در رابطه با تورم تیرماه نشان می‌دهد که گروه روغن و چربی‌‌‌ها در صدر تورم قرار گرفته است، البته این روند از ماه قبل شروع شده بود. طبق این گزارش این گروه با ۱/ ۲۹۳‌درصد در صدر تورم تیرماه قرار داشته است، در ماه گذشته، روغن و چربی‌‌‌ها با ۸/ ۱۹۹‌درصد صدرنشین شده بود.

در جریان اصلاح نرخ ارز واردات کالاهای اساسی، دولت بر تغییر مسیر پرداخت یارانه از وارد‌کننده به مصرف‌کننده نهایی تاکید داشته و از اردیبهشت ماه روند پرداخت یارانه نقدی تغییر و واریز مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰‌هزار تومانی به تناسب دهک‌‌‌ها در دستور کار قرار گرفته است. قرار بر این بوده که طبق قانون، پرداخت یارانه در قالب کارت‌‌‌های الکترونیک برای خرید کالاهای اساسی مشمول تغییر ارز باشد که فعلا با توجه به آماده نبودن زیرساخت‌‌‌ها اجرایی نشده و پرداخت نقدی همچنان ادامه دارد.