دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با بیان این مطلب از افزایش تعداد شرکت‌های ایرانی مجاز به صادرات آبزیان به روسیه خبر داد. به گزارش دنیای اقتصاد، علی اکبر خدایی تصریح کرد: نکته مهم این است که طبق وعده آقای دانکورت، رئیس روسلخوزنادزور در جلسه‌ای که در سفر هیات ایرانی به ما داد، این افزایش تعداد شرکت‌ها بدون انجام بازدید و صرفا پس از مذاکرات سنگین سازمان دامپزشکی با همتایان روس خود و خصوصا تکمیل پرسش‌نامه ۱۲۰صفحه‌ای آنان انجام شد که جا دارد از زحمات مدیران و کارشناسان این سازمان به ویژه آقایان دکتر رضاییان‌زاده، دکتر عبدی، دکتر اختیارزاده و سرکار خانم دکتر دباغیان قدردانی شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب مجموع شرکت‌های ایرانی مجاز برای صادرات به روسیه به ۳۵ شرکت افزایش یافت که مجاز به صادرات محصولاتی همچون انواع سخت‌پوستان (با پوست و بدون پوست زنده پخته دودی تازه و منجمد)، انواع ماهی زنده و تازه و سرد شده، ماهی منجمد، ماهی خشک شده آب نمکی، فیله ماهی، ماهی چرخ شده، صادرات کنسرو و صادرات خاویار هستند. دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در ادامه بیان کرد: در فهرستی که سازمان دامپزشکی برای روسیه ارسال کرده، نام ۴۰ شرکت جدید متقاضی رجیستری وجود داشت که در حال حاضر تنها نام ۸ شرکت مورد موافقت قرار گرفته است.

وی درباره علت این امر توضیح داد: ما علت این مساله را از مسوولان سازمان دامپزشکی جویا شدیم، اما آنها نیز توضیحی در این رابطه نداشتند و خود از این موضوع غافلگیر شده‌اند. از این رو قرار است در جلسه‌ای که هفته جاری به صورت آنلاین با طرف روس برگزار می‌شود، این مطلب را پیگیری کنند. اتحادیه نیز همچنان وظیفه خود می‌داند که کماکان پیگیری لازم را در این رابطه انجام دهد. دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران تاکید کرد: با توجه به گلایه‌هایی که درباره این تبعیض به وجود آمده، مجددا تاکید می‌کنم اتحادیه تولید و تجارت آبزیان و دامپزشکی در این انتخاب نقشی نداشته است. کمااینکه حتی نام چند شرکت اعضای اصلی و علی‌البدل هیات‌مدیره اتحادیه هم جزو شرکت‌های ثبت‌نشده قرار دارد و بدیهی است که هیچ تفاوتی میان شرکت‌های وابسته به این عزیزان با سایر اعضا وجود ندارد. خدایی خاطرنشان کرد: لذا انتظار می‌رود همکاران با سعه صدر کامل و اعتماد به دبیرخانه اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با امیدواری نسبت به پیگیری امور اقدام کنند و همان‌گونه که تاکید شد این اتحادیه را در کنار خود و یار و همراه خود بدانند.