برندسازی ساختمان‌های مسکونی؛ ضرورت دنیای امروز

در همین راستا مدیر عامل گروه ساختمانی فراز معتقد است: با گذر از دنیای سنتی و مدرن و رسیدن به عصر پسامدرن، گسترش و توسعه شهرها نیز لاجرم اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که با ورود به عصر جدید، جلب مشارکت و همکاری شهروندان، توجه به نیازها و خواسته‌های آنان و حتی همراه کردن آنان در اداره امور، بیش از گذشته احساس می‌شود. در این راستا، هرشهری که بتواند اقدامات مناسب‌تری در این زمینه انجام دهد، یقینا موفق‌تر خواهد بود و در رقابت جهانی پیروزی را از آن خود خواهد کرد.  به گفته مجتبی زارع بی‌توجهی به شهر، در نهایت آن را به سمت مرگ سوق می‌دهد. توجه به برندسازی شهری و برندسازی ساختمان‌های شهری یکی از روش‌هایی است که می‌تواند همگام با گسترش شهرها، به سرعت پیشرفت کند و شهر را از ابعاد مختلف، متمایز و منحصر به فرد کند. بی‌شک هر شهر و منطقه‌ای دارای عناصر خاص فیزیکی و غیر‌فیزیکی است که می‌تواند همچون یک نماد شهری مورد توجه قرار بگیرد و در ساخت یک برند قدرتمند برای شهر موثر باشد.

وی در ادامه گفت: صنعتی‌سازی ساخت‌و‌ساز به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه پایدار پا به عرصه ظهور نهاده، در این میان عدم انطباق فرهنگی، هنری و معماری با حجم تقاضای پدید آمده، موجب شد تا استفاده از مصالح مصرفی با همان کیفیتی که در گذشته رایج بود، تداوم یابد و ساخت و سازها به سمت ارزان‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین نوع آن به موازات سود‌آوری بالایش گرایش پیدا کند. نقطه آغاز این اضمحلال کیفی از هنر طراحی آغاز  شد و به تبع استفاده از نقشه‌های تیپ و کپی‌برداری از برخی تصاویر ساختمان‌های موجود بود که سنگ بنای تباهی کیفیت ساخت و‌ساز در این صنعت گذاشته شد.

زارع با بیان اینکه اگرچه رشد چشم‌گیر این روند مرهون رشد تقاضای مسکن و مهاجرت به مرکز از سایر نقاط کشور بود به‌طوری که مسبب حضور عادت‌وار این فرهنگ در فضای ساخت‌و‌ساز شد و در مقابل نیاز به اصلاح این روند را بیش از هر زمان لازم و ضروری ساخت گفت: در این راستا یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌ها ایجاد تعهد و ارتباطی همیشگی میان سازندگان و سازه‌هایشان است، به‌این‌ترتیب که هر سازه رشد و موفقیت آتی فعالیت خود را در گرو ایجاد و احداث سازه‌هایی با کیفیت مناسب و اخذ رضایت کامل از خریداران در دراز‌مدت احساس کند و این مهم جز حرکت از مسیر برندسازی برای ایشان حاصل نمی‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات ناشی از ضعف مدیریت در حوزه ساختمان، گروه ساختمانی فراز چه تدبیری در زمینه روش‌های نوین مدیریتی دارد، گفت: گروه معماری شدو همگام با گروه ساختمانی فراز، با ایجاد یک ساختار ماتریسی و با رعایت چهار اصل هدف‌گذاری، ایجاد نظم و کارآیی، خلاقیت و برخورد زنده با محیط در هر پروژه ساختمانی، به ارائه خدمات مهندسی معماری می‌پردازد. استراتژی کلی مدیریت شرکت مبتنی بر تامین حداکثر رضایت عوامل و گروه‌های مرتبط، همراه با رعایت بالاترین استاندارد‌های طراحی، مشخصات فنی و اجرایی است. در حوزه فروش گروه ساختمانی فراز با کارشناسانی مجرب، ارائه‌دهنده خدمات نوین ملکی است. انتخاب درست در مسیر سرمایه‌گذاری ساختمان، تضمین‌کننده امنیت سرمایه و سودآوری است. همچنین با توجه به پیچیدگی مدیریت صنعت ساختمان همگام با توسعه پروژه‌ها، این گروه به کاربرد شیوه «مدیریت طرح‌» یا عامل چهارم در ابعاد علمی و عملی اهتمام داشته و به صورت کاربردی به اجرای آن در پروژه‌های مختلف پرداخته است. به گفته وی به هر روی به نظر می‌رسد استقرار سیستم مدیریت طرح حلقه مفقوده مشکلات مدیریت در حوزه عمرانی کشور است.

به گفته زارع در طراحی آپارتمان‌‌های گروه ساختمانی فراز سعی بر حجم‌سازی ساده و مدرن متناسب با ایجاد نقاط جذب‌کننده خاص و بی‌تکرار بوده و همچنین سعی بر اصل حذف حشو در طراحی زائد بوده و کاملا با طرح‌های روز دنیا همسو بوده و در طرح به دنبال سبک‌سازی احجام، برای مدیریت بحران در زلزله بوده‌ایم. تم رنگی کل شهرک سفید، سبز و ارغوانی است که برگرفته از سرزندگی، شفافیت و هیجان زندگی است.

این مدیرعامل در پاسخ به این سوال که از آنجا که شرکت ساختمان‌های مارکدار iBBi در زمینه برندسازی ساختمان‌های لوکس فعالیت دارد، لذا بفرمایید که گروه ساختمانی فراز در زمینه لوکس‌سازی و هوشمند‌سازی چطور عمل کرده است و آیا نحوه عملکرد شما با استانداردهای روز دنیا تطابق دارد‌؟ خاطرنشان کرد: لوکس‌سازی از منظر مجموعه ما یعنی کاربرد مصالح و تجهیزات ممتاز در کنار طراحی و چیدمان صحیح به همراه امکانات روز دنیا در ساختمان هوشمند؛ در مجموعه ما سعی بر ایجاد کامل این ترکیب شده است نه آنکه صرفا به یکی از این ابعاد بپردازیم. به عنوان مثال در مجتمع ارغوان طراحی و جهت‌‌گیری مناسب ساختمان‌های این مجتمع به گونه‌‌ای است که از حداکثر نور طبیعی درجه یک‌‌ و سرانه بالای فضای سبز بهره‌‌مند است، در برج‌های مرکزی مجموعه طبقات اختصاصی برای افراد دارای ناتوانی جسمی و فضای نگهداری سالمندان در نظر گرفته شده است. همچنین در کل مجموعه طراحی در راستای کرامت انسانی فارغ از میزان توان جسمانی لحاظ شده است.

این مجتمع دارای ۳۵۰۰ متر جاده سلامتی است که امکان دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را در سه لوپ متراژی متفاوت ایجاد کرده و فضاهای مکث و پلازای مرکزی جهت شکل‌گیری تعاملات اجتماعی و بستر فرهنگی مناسب در نظر گرفته شده است. وی در نهایت گفت: مجموعه ساختمان‌های مارکدار با داشتن رسانه‌های ممتاز خود نقش مهمی در برندسازی و حتی ارتقای سطح کیفی ساختمان در ایران دارد و گروه ساختمانی فراز همواره از خدمات و امکانات این مجموعه استقبال می‌کند. علاوه بر این، چیزی که مجموعه ساختمان‌های مارکدار را از سایر رسانه‌های ساختمانی متمایز می‌کند ارائه مشاوره‌های ویژه در حوزه تجاری و حقوقی همگام با متدهای روز دنیا در صنعت ساختمان است.