مدیرعامل فولاد خوزستان در مورد برنامه افزایش ظرفیت تولید فولاد خوزستان گفت: این شرکت در گام نخست ظرفیت تولید خود را تا سال ۱۴۰۲ به ۶ میلیون تن خواهد رساند. ظرفیت تولید فولاد خوزستان سپس تا سال ۱۴۰۴ به ۵/ ۸ میلیون تن و در گام سوم تا سال ۱۴۱۰ به ۶/ ۱۳ میلیون تن خواهد رسید.

امین ابراهیمی بیان کرد: فولاد خوزستان برنامه‌های توسعه‌ای متعددی را در دست اجرا دارد. یکی از استراتژیک‌ترین طرح‌های توسعه این شرکت، طرح تولید اسلب عریض است که در حال حاضر ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا دو سال و نیم آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: طرح تولید اسلب عریض فولاد خوزستان را وارد بازار بزرگ و استراتژیک اسلب‌های آلیاژی می‌کند و این شرکت از این طریق وارد بازار تامین اسلب‌های موردنیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع آلیاژی خاص خواهد شد. در واقع، طرح ماشین ریخته‌گری اسلب عریض نقطه‌ عطف توسعه این شرکت است. مجاورت شرکت فولاد اکسین و لزوم تامین اسلب مورد نیاز این شرکت، یکی دیگر از اهداف طرح احداث ماشین ریخته‌گری اسلب عریض است.

مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: اکسیژن پلنت یکی دیگر از طرح‌های توسعه مهم فولاد خوزستان است. به منظور تامین گازهای صنعتی مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای، احداث کارخانه اکسیژن ۴ در فولاد خوزستان آغاز شده که ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا ۳۶ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. هدف از اجرای کارخانه اکسیژن ۴ بهینه‌سازی کیفیت، پایداری سیستم و افزایش ظرفیت تولید است.

ابراهیمی افزود: احداث نیروگاه اختصاصی ۵۲۰ مگاواتی طرح دیگری است که این شرکت فولادی عملیات اجرایی آن را آغاز کرده است و این نیروگاه تا دو سال و نیم آینده به بهره‌برداری می‌رسد. با اجرای این طرح و در مدار قرار گرفتن آن علاوه بر برداشته شدن محدودیت‌های برقی، پایداری تولید تضمین می‌شود.

آخرین خبرها از تملک اکسین

مدیرعامل فولاد خوزستان تصریح کرد: فولاد خوزستان با جدیت تملک فولاد اکسین را دنبال می‌کند و آمادگی این را دارد که در اولین فرصت این شرکت را تملک کند. اکسین فرزند جداشده از شرکت مادر یعنی فولاد خوزستان است و بازگشت این شرکت به «فخوز» هم زنجیره تولید در فولاد خوزستان را تکمیل می‌کند، هم ظرفیت تولید اکسین را افزایش می‌دهد و مواد اولیه این شرکت را تامین می‌کند و هم آرزوی مردم خوزستان را محقق می‌سازد.

ابراهیمی با ارائه جزئیات بیشتر در مورد برنامه تملک اکسین توسط فولاد خوزستان گفت: اخیرا استاندار خوزستان نامه‌ای در خصوص ضرورت واگذاری اکسین به فولاد خوزستان به ریاست محترم جمهور نوشته‌اند و مذاکرات بین فولاد خوزستان و وزارت رفاه در این مورد در جریان است.

چالش گاز و برق

مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: چالش محدودیت مصرف گاز و برق به جدی‌ترین مشکل شرکت‌های فولادی تبدیل شده و این چالش‌، ضررهای زیادی را به شرکت‌ها تحمل کرده است. کمبود گاز هم از منظر سوخت نیروگاه‌ها و تامین برق واحدهای فولادی و هم از نظر ایجاد چالش در تامین خوراک واحدهای احیای مستقیم، به شرکت‌ها آسیب وارد می‌کند.

ابراهیمی در خصوص تاثیر چالش تامین انرژی بر تولید شرکت‌های فولادی گفت: فولاد خوزستان به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ فولاد کشور در سال جاری تولید ۸/ ۳ میلیون تن فولاد را در برنامه داشت که متاسفانه محدودیت‌های مصرف گاز و برق به مانعی جدی بر سر راه تحقق این برنامه تبدیل شده است.

خسارت محدودیت انرژی به تولید فولاد

وی افزود: فولاد خوزستان در تابستان امسال به دلیل قطعی برق، ۵۳۰ هزار تن از تولید خود را از دست داد. ارزش درآمد فروش این تولید از دست رفته، ۱۲ هزار میلیارد تومان است و اگر بخواهیم سود معادل آن را محاسبه کنیم، چیزی حدود ۴ هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: گاز از دو منظر برای شرکت‌های زنجیره فولاد، اهمیت دارد. نخست، مصرف گاز به‌عنوان سوخت در نیروگاه‌ها است. کسری گاز و قطعی گاز نیروگاه‌ها باعث کاهش تولید برق کشور می‌شود و در زمستان سال گذشته، به همین دلیل شرکت‌های فولادی با محدودیت مصرف برق روبه‌رو شدند.

ابراهیمی ادامه داد: علاوه بر این، گاز خوراک واحدهای احیای مستقیم است و کمبود گاز به‌عنوان خوراک در این واحدها باعث کاهش تولید آهن‌اسفنجی می‌شود. کاهش تولید آهن اسفنجی نیز کاهش تولید فولاد در کشور را درپی خواهد داشت. سال‌جاری، با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده در مصرف گاز در حوزه تولید آهن اسفنجی، با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود. از هم‌اکنون به‌صورت زودهنگام، محدودیت ۳۰ درصدی مصرف گاز به فولاد خوزستان اعلام شده است.

وی گفت: زمانی گاز یک مزیت رقابتی در کشور بود. امیدوارم در طرح‌های توسعه‌ای که دولت در نظر می‌گیرد، موضوع تامین گاز را به عنوان یک چالش لحاظ کند چرا که اکنون گاز دیگر یک مزیت رقابتی در کشور نیست.

راهکارهای مختلف برای جبران آثار محدودیت گاز

مدیرعامل بزرگ‌ترین فولادساز جنوب کشور تاکید کرد: ما در فولاد خوزستان با راهکارهای گوناگون سعی کرده‌ایم، تاثیر محدودیت‌های مصرف گاز در فصل سرد امسال را به حداقل برسانیم. یکی از این راهکارها دپوسازی آهن‌اسفنجی به‌صورت بریکت گرم و سرد است تا جریان فولادسازی کمترین آسیب را از محدودیت‌های جاری ببرد.

ابراهیمی عنوان کرد: شرکت‌های فولادی برای کاهش آثار محدودیت‌های مصرف گاز، راهکارهای کوتاه‌مدت را در دستور کار دارند. اما این چالش، یک چالش دیرپا است و باید برای آن راهکارهای میان‌مدت و طولانی‌مدت اندیشیده شود و با همکاری دولت و شرکت‌ها، برنامه‌های موردنیاز برای رفع این چالش، اجرایی شود.

افزایش هزینه حامل‌های انرژی در قیمت تمام‌شده

مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: سال گذشته سهم حامل‌های انرژی از قیمت تمام‌شده در واحدهای فولادسازی ۳ درصد بود که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری این سهم به ۸ درصد رسید. در کنار این، شوک قطعی برق شرکت‌های فولادی در سال جاری باعث شد تا سهم حامل‌های انرژی در قیمت تمام‌شده فولاد عملا به ۱۵ تا ۱۶ درصد برسد.

ابراهیمی بیان کرد: در شرایط پساکرونایی، کالاهای صنعتی به لحاظ قیمتی شرایط مناسبی در بازارهای بین‌المللی دارند و تقاضا در این بخش افزایش یافته است. امیدوارم دولت بر اساس المان‌های بودجه سال آینده، مراقب باشد تا صنعت فولاد به شرایطی همچون صنعت خودرو مبتلا نشود.