مجتبی حمیدیان در نخستین کنفرانس تخصصی تکنولوژی پیشرفته فرآوری سنگ آهن که با حضور فعالان صنعت، معدن و فولاد کشور برگزار شد، به بررسی آهن، فولاد و چالش‌ها و موضوعات پیش‌روی صنعت ایران پرداخت و تصریح  کرد: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که اهمیت فرآوری بیش از هر زمانی خود را نشان می‌دهد، امروزه اهمیت این موضوع برای ما از مساله سنگ و فولاد هم بالاتر است و به همین دلیل هم باید با نگاهی متفاوت و عمیق آن را بررسی کرده و سعی کنیم از چالش‌های پیش‌رو بهترین فرصت‌ها را بسازیم.

وی افزود: فضای فرآوری برای ما فرصتی است برای یک تلاش مداوم و پویا، تلاشی که در آن پیوسته بخواهیم از داشته‌های‌مان بیشترین استفاده را ببریم، دانش‌بنیان‌تر شویم و از فناوری حداکثر استفاده را ببریم. مواجهه با چنین شرایطی و ورود به آن قدم‌هایی محکم و حساب‌شده را می‌طلبد تا بتوانیم به تجدیدنظرهای جدی‌ای در موضوع اقتصاد و صنعت کشور دست یابیم.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با تاکید بر پیشرو بودن فولاد در فضای صنعت کشور گفت: می‌دانیم فولاد در صنعت کشور پیشرو است، اما می‌دانیم که با چالش‌هایی هم روبه‌روست و همین چالش‌هاست که ما را در کنفرانس‌ها و نشست‌ها گرد هم می‌آورد تا درصدد مواجهه درست با این چالش‌ها باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم از این شرایط درست استفاده و افق‌های بلندمدت ۲۰ ساله تعریف کنیم، به نتایج خوبی خواهیم رسید. البته همگی می‌دانیم فرآوری راه‌حلی نیست که بتوان برای همیشه روی آن حساب باز کرد، اما این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد که ورود به حوزه دانش‌بنیان را به‌عنوان یک رسالت در مسیر خود تعریف کرده و در آن نقش ایفا کنیم تا مسیر برای حرکت در صنایع های‌تک که البته صرفا مختص حوزه فولاد نیست، هموار شود.

حمیدیان در ادامه با مرور نمونه‌های موفق اقتصادهای جهان در صنعت فولاد عنوان کرد: همه می‌دانیم در صنعت فولاد با مشکلات مختلفی از حمل‌ونقل تا بحث انرژی و سرمایه‌گذاری و... روبه‌رو هستیم، اما این را هم می‌دانیم که این دست از مشکلات قابل مدیریت هستند، ولی مساله نبود خوراک برای کار موضوعی است که اگر حل نشود، تمام زنجیره را با مشکل روبه‌رو می‌کند. پس باید همه ما به فکر حل این مشکل باشیم. وی ادامه داد: اکنون در شرکت سنگ آهن مرکزی مشغول انجام فرآوری هستیم و تلاش می‌کنیم در این مسیر حرکت کنیم.  مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از فعال شدن ۵ خط فرآوری در این شرکت خبر داد و گفت: برنامه بازیابی این سنگ‌ها در دستورکار قرار دارد و امروز ۵ خط فرآوری فعال شده که می‌‍‌تواند تقریبا سالی ۷ میلیون سنگ را فرآوری کرده و یک میلیون سنگ ۵۵ درصد تحویل دهد.

وی در ادامه افزود: در حوزه سد باطله هم با ۱۱ مورد روبه‌رو هستیم که حدود ۷۰ میلیون تن برآورد می‌شود. پیش‌بینی ‌ما این است که در یکی، دو ماه آینده فرآوری را در این قسمت آغاز کنیم و خرسندیم که برای انجام این کارها از ظرفیت داخلی استفاده می‌کنیم. موضوع سوم دستورکار ما، بازطراحی خط فرآوری‌ است.حمیدیان تصریح کرد: از همکاری با تیم‌های متخصص در این زمینه‌ها استقبال می‌کنیم و تا کنون هم با تیم‌های جوان و فعالی ارتباط گرفته‌ و منتظر پیشنهادهای بهتر از سوی گروه‌های دیگر هستیم.