حق بیمه قبولی شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورمبلغ بیش از یک‌هزار و ۸۸۸ میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال مالی ۱۳۹۹ به میزان ۷۲درصد افزایش یافته است. این افزایش عمدتا به دلیل استراتژی شرکت در قبولی ریسک، افزایش ظرفیت مجاز قبولی، افزایش حد قبولی مندرج در قرارداد واگذاری مازاد خسارت شرکت، افزایش سرمایه و خالص ارزش دارایی‌های بیمه‌نامه‌ها به دلیل شرایط تورمی ‌حاکم بر اقتصاد کشور است. با توجه به ماهیت بیمه و دوره پوشش بیمه‌نامه‌ها پیامد رشد حق بیمه در سال‌های آتی مشخص می‌شود.  شرکت بیمه اتکایی امین در ریسک‌ها و پروژه‌های بزرگ ملی مشارکت دارد و با بخش اتکایی بیمه مرکزی در هماهنگی کامل است و در خصوص برخی از قبولی‌ها از نظرات بیمه مرکزی بهره می‌گیرد. با توجه به افزایش خسارت‌های صنعت بیمه و برای برخورداری از پشتوانه ذخایر، شرکت بیمه اتکایی امین در سال مالی ۱۴۰۰ طبق مجوز اخذ شده از بیمه مرکزی، ذخیره خسارت‌های معوق را با در نظر گرفتن IBNR (خساراتی که محقق شده اما گزارش نشده است) به میزان ۳۵درصد که بالاترین IBNR در نظر گرفته شده توسط شرکت‌های بیمه است، محاسبه کرده است. همچنین ذخیره خسارت معوق نزدیک به ۵/ ۱ برابر حق بیمه قبولی شرکت است که نشانگر برخورداری شرکت از پشتوانه قوی ذخایر خسارت است. نسبت خسارت در سال مالی ۱۴۰۰، ۳۲ درصد است.

با توجه به موارد فوق سود عملیاتی شرکت با رشد ۱۰۴درصدی به حدود ۳هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال رسیده‌است. عملکرد مناسب بیمه اتکایی امین در کنترل هزینه‌های غیرعملیاتی و سایر عوامل تاثیر‌گذار بر بازدهی، در نهایت منجر به تحقق عملکرد و بازدهی مناسب در سال مالی ۱۴۰۰و حفظ روند رو به رشد آن در ۱۰ سال گذشته شده است.

این شرکت که از سال ۸۲ فعالیت‌های خود را در زمینه انجام عملیات بیمه اتکایی آغاز کرده است، طی سال‌های فعالیت خود توانسته خدمات ارزنده‌ای را به صنایع بزرگ کشور ارائه دهد. عملکرد مناسب سال‌های گذشته بیمه اتکایی امین منجر شده تا درسال ۱۴۰۰ با انتقال سهام شرکت از فرابورس به بورس موافقت شود و نماد شرکت در پایان معاملات  یازدهم مرداد به منظور انتقال به بورس متوقف و در سوم شهریور سال جاری بازگشایی شود.  در تاریخ تهیه گزارش قیمت سهام شرکت در بازار حدود ۴۹۰۰ریال است که با احتساب سود تحقق یافته برای هرسهم، نسبت (P/ E) به حدود ۴/ ۵ می‌رسد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، از مبلغ سود محقق شده سال جاری، حدود ۸۳میلیارد ریال به اندوخته قانونی و ۵۲۶میلیارد ریال به حساب اندوخته سرمایه‌ای اختصاص خواهد یافت. بنابراین میزان سود قابل تقسیم شرکت حدود ۳هزار و ۱۶۶میلیارد ریال خواهد بود که هیات‌مدیره پیشنهاد تقسیم سود ۲هزار و ۶۳۲میلیارد ریالی را مطرح کرده است. این مبلغ حدود ۸۵درصد از سود قابل تقسیم خواهد بود که پس از بازنگری و تصویب در مجمع عمومی‌ طبق زمان‌بندی اعلام شده به صاحبان سهام پرداخت خواهد شد. مجمع عمومی‌ عادی سالانه شرکت در ساعت ۱۴روز پنج‌شنبه سی‌ام دی‌ماه، در کیش برگزار خواهد شد.

با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و نیاز بیمه‌گران اتکایی به سرمایه بیشتر برای نگهداری ریسک‌های بیمه‌ای بزرگ در داخل کشور، شرکت بیمه اتکایی امین برنامه دارد سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی، اندوخته سرمایه‌ای، سود انباشته، مطالبات حال شده و آورده نقدی تا مبلغ ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال افزایش دهد.