رقابت کیفی آسیکو با برندهای معتبر جهانی

 محصولات تولیدی متنوع و متکثر

مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد خانواده پنی‌سیلین‌ها، شامل آموکسی سیلین و آمپی سیلین و حدودا ۵۰درصد نیاز کشور به سفالوسپورین‌ها (شامل سفالکسین و سفیکسیم) در این شرکت تولید می‌شود افزود: بر اساس سیاستگذاری که از سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در دستور کار و برنامه این شرکت قرار گرفت، تولید دیگر دسته‌های دارویی هم در برنامه توسعه این شرکت صورت پذیرفته است که از آن جمله می‌توان به  توسعه و تولید محصولات جدید در حوزه‌های مختلف، برای مثال تولید آنتی‌بیوتیک‌ها در خانواده ماکرولید اشاره کرد که در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۵۰درصد نیاز صنعت دارویی به آزیترو مایسین، در این شرکت تولید می‌شود. در گروه آنتی‌ویروس‌ها، ماده اولیه آسیکلویر تولید شده است و در همین سال خواهیم توانست حداقل ۵۰درصد نیاز کشور را تامین ‌کنیم. احمد موسوی با بیان اینکه در سال گذشته، در خانواده قلبی و عروقی، شروع به تولید والزارتان کردیم و با توجه به روند تولید می‌توانیم تا ۱۰۰درصد نیاز کشور را تامین کنیم، افزود: البته چند محصول دیگر نیز در دسته قلبی و عروقی در دستور کار تولید قرار دارد که تا پایان امسال به تولیدات شرکت اضافه خواهد شد. این شرکت از سال گذشته در بخش اعصاب و روان هم تولید محصول کوئتیاپین را شروع کرده است و از این نظر نیز خواهیم توانست نیاز کشور را تامین کنیم.

محصولاتی از گروه آنتی دیابتیک شامل؛ محصول سیتاگلیپتین را هم به مرحله تولید صنعتی رسانده‌ایم و پس از اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو، طی دو ماه آینده، این محصول نیز روانه بازار خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر در خطوط شرکت، ۱۰محصول در حال تولید است و سیاستگذاری و برنامه توسعه‌ای این است که هر سال حداقل چهار محصول جدید را به سبد محصولات اضافه‌ کرده و سهم خود را به شکلی مناسب در تامین نیاز کشور ایفا کنیم.

موسوی با بیان اینکه بخش دیگری (غیر از ماده موثره) که در این شرکت فعال است، تولید حد واسط‌های مورد نیاز برای تولید محصولات ماده موثره از قبیل ۶APA ،۷AVCA ، میکااستر و... است، افزود: یکی از امکانات بالقوه این شرکت وجود واحد بازیافت و تولید حلال‌ها با برج‌های تقطیر متعدد است که امکان بازیافت حلال‌های مختلف را فراهم می‌کند و در همین راستا در چند سال اخیر حلال دی‌متوکسی متان (DMM) با حجم انبوه تولید شده است و جایگزین حلال‌های خارجی مورد مصرف در پروسه‌های شرکت از قبیل استون، متیلن کلراید و... شده است که این فرآیند صرفه‌جویی ارزی بالایی را برای کشور به همراه داشته است. همچنین تولید حلال‌های متیل استات، اتیل استات و ... نیز در دستور کار این شرکت در سال‌جاری قراردارد که هم مورد نیاز این شرکت است و هم مورد مصرف زیادی در کشور دارد. شرکت آنتی‌بیوتیک‌سازی، توانایی بازیافت و ریکاوری حلال در حدود ۲ هزار تن در سال را دارد که این توانمندی در مجموعه شرکت‌های مواد اولیه ساز منحصربه‌فرد بوده است.

 تولید بیشتر با خطوط به روز

وی با تاکید بر برنامه‌های این شرکت و نیاز به خطوط و بخش‌های جدید در برنامه‌های توسعه‌ای ادامه داد: خوشبختانه می‌توانم بگویم؛ در سه چهار سال اخیر فعالیت‌های مهمی ‌در این حوزه در شرکت انجام شده، مانند؛ احداث و راه‌اندازی خط تولید جنرال در مقیاس متوسط، که گواهینامه  GMP نیز برای آن اخذ شده است. برای خط تولید پنی‌سیلین‌ها نیز در سال گذشته توانستیم بازسازی و بهینه‌سازی را انجام داده و گواهینامهGMP آن نیز اخذ شده است که در این خط تولید آموکسی سیلین و آمپی‌سیلین انجام می‌شود.

موسوی افزود: خطوط تولید جنرال دیگری نیز در مقیاس بالا در حال احداث و گسترش است و تا انتهای پاییز راه‌اندازی خواهد شد، که ظرفیت تولید ۳۰۰ تن در سال برای محصولات جدید را خواهد داشت و پس از اخذ گواهینامه GMP  از سازمان غذا و دارو، اقدام به تولید حداکثری خواهیم کرد.

در این میان با توجه به سابقه بیست ساله فعالیت‌های شرکت و فرسودگی برخی دستگاه‌ها، یکی از برنامه‌های اصلی شرکت در حال حاضر، بازسازی خطوط تولید و بخش‌های مرتبط است. فعالان این صنعت معتقدند در داروسازی لازم است تا امکانات و تجهیزات به روز باشد و استانداردهای جدید در مباحث GMP اجرا شود که به گفته مدیرعامل شرکت آنتی‌بیوتیک‌سازی، با همراهی و حمایت مناسب هلدینگ تیپیکو و شستا توانستیم طی سه ، چهار سال گذشته اقدامات موثری انجام داده و در اجرای برنامه‌ها به موقع عمل کرده و برای آینده نیز ادامه خواهد داشت. موسوی می‌گوید: ما در راستای بهره‌برداری حداکثری از توان تولید و افزایش ظرفیت‌های تولیدی توانستیم افزایش ظرفیت‌های تولید بسیار خوبی داشته باشیم؛ به عنوان مثال در سال ۱۳۹۷ ظرفیت تولید آموکسی‌سیلین حداکثر ۴۵۰ تن در سال بود و در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته می‌توانیم ۹۰۰ تن در سال تولید داشته باشیم و این میزان نیز در حال افزایش است. به گفته وی در محصولات گروه سفالوسپورین‌ها نیز با برنامه‌ریزی صورت گرفته در خصوص افزایش تولید، توانستیم ظرفیت تولید سفالکسین را از ۶۰ تن در سال به ۱۰۰ تن افزایش داده و تولید سفیکسیم را نیز از ۴۰ تن در سال تا ۸۰ تن افزایش دهیم.

 تولید و صادرات رقابتی آنتی بیوتیک ایران

موسوی درادامه افزود: میزان فروش شرکت در سال ۱۳۹۷ حدود ۹۳۰ میلیارد ریال بوده و در حال حاضر با اقداماتی که توضیح داده شد و با توجه به بودجه تصویب شده، در برنامه داریم تا حدود ۳۳۰۰ میلیارد ریال فروش داشته باشیم که این یعنی حدود  ۵/ ۳ برابر افزایش فروش نسبت به سال ۹۷.

در دو سال گذشته با توجه به فراگیر شدن ویروس کرونا و نیاز کشور، اجازه صادرات به محصولات دارویی داده نشد و ما امیدواریم با بهبود شرایط و تامین نیازهای داخلی بتوانیم در بخش صادرات نیز اقدام مناسبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در صنعت دارو بسیار مهم است گفت: این فناوری‌ها به روز و تلفیقی از دانش‌های متعدد و فرارشته‌ای هستند تا بتوان در حوزه‌های مختلف داروسازی ماده موثره و با کیفیت مناسب و قابل رقابت با کشورها و شرکت‌های مطرح داروسازی تولید کرد، لذا به جرأت می‌توان عنوان کرد که محصولاتی که در این شرکت در حال تولید است جایگاه کیفیتی بالایی دارد و با محصولات شرکت‌های معتبر جهانی از نظر کیفی قابل رقابت است و این ارزش آفرینی که با همت و تلاش نیرو‌های متخصص این شرکت ایجاد شده در تولید محصولات آنتی بیوتیک به روش بیوکالیستی متبلور شده به گونه‌ای که در حال حاضر محصولات آموکسی سیلین، آمپی سیلین، سفالکسین و ۶APA به روش آنزیمی‌و با بالاترین کیفیت و قابل رقابت با بهترین برندهای جهانی در حال تولید در این شرکت است.

 دستاوردهای داخلی و بین المللی

موسوی در ادامه به دستاوردهایی که این شرکت در خلال سال‌های گذشته داشته اشاره کرد و برخی از مهم‌ترین این دستاوردها شامل:  کسب رتبه برتر و دریافت تندیس سیمین در آخرین دوره رتبه‌بندی شرکت‌های مجموعه شستا، دریافت تقدیرنامه اشتهار به کیفیت از جایزه ملی کیفیت غذاو دارو در سال ۱۳۹۸، دریافت تقدیر نامه دو ستاره تعالی منابع انسانی، انتخاب به عنوان شرکت دانش بنیان صنعتی در سال ۱۳۹۶، انتخاب به عنوان واحد نمونه صنعتی استان مازندران به مدت  ۶ سال متمادی، انتخاب به عنوان کارگروه نمونه صنعتی استان مازندران به مدت ۶ سال متمادی، انتخاب به عنوان واحد صنعتی نمونه از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت به مدت ۳ سال متمادی و اخذ پنج ایزو در زمینه‌های مختلف و همچنین پیاده‌سازی مدیریت دانش براساس استاندارد ISO ۳۰۴۰۱ است.

مهندس موسوی