درباره عرضه سیمان در بورس کالا چه نظر و دیدگاهی دارید؟

به‌طورکلی بورس کالا را کمکی برای تولید در بخش سیمان می‌بینیم و استراتژی ما این است که تمام محصولات داخلی خود را در بورس‌کالا عرضه کنیم. بنابراین عرضه کل محصول سیمان داخلی مجموعه هلدینگ‌غدیر، از همان روز عرضه اول در بورس‌کالا انجام می‌شود یعنی هیچ محصولی خارج از بورس‌کالا عرضه نمی‌شود.

 میزان عرضه اولیه سیمان غدیر در بورس چقدر بود و در چه شرایطی انجام شد؟

در عرضه‌های انجام‌شده ما چند سناریو فقط برای عرضه سیمان بخش داخلی خود در نظر داشتیم. در عرضه اولیه متاسفانه با مشکل قطعی برق مواجه شدیم که نگرانی برای مجموعه ایجاد کرد و موجب بروز اختلال در روند عرضه و برنامه‌ریزی ما شد. لازم بود یک برنامه‌ریزی و ساماندهی انجام دهیم که عرضه‌های ما به‌صورت منظم انجام بگیرد. میزان عرضه اولیه در بورس کالا 48 هزار تن بود.

 درباره آمار و ارقام عرضه اولیه و عرضه دوم سیمان غدیر در بورس توضیح دهید.

برنامه ما این بوده که 100 درصد فروش بازار داخلی خود که حدود 5 میلیون تن در سال است، از طریق بورس کالا باشد که این حدود 90 هزار تن در هفته را می‌تواند شامل شود. میزان عرضه دوم بیش از 90 هزار تن باشد؛ چون کل میزان تولید ما در هفته برای داخل کشور به بیش از 92 هزار تن نمی‌رسد؛ اما متاسفانه قطعی برق برای ما مشکل‌ساز شد و مجبور به کاهش عرضه دوم شدیم، بنابراین میزان عرضه دوم ما هم حدود 48 هزار تن خواهد بود.

نماد ما درج‌شده و تا 29 مرداد سال‌جاری می‌توانیم از فرصت 6‌ماهه خود استفاده کنیم و در غیر این صورت دو ماه دیگر می‌توانیم تمدید کنیم. اگر بازار به سمت مطلوبی پیش برود و شرایط بازار مساعد باشد و فرابورس هم با ما همراهی کند، برنامه ما این است که با صلاحدید سهامداران خود تا 29 مرداد این عرضه را انجام دهیم.

 درباره قیمت‌گذاری در صنعت سیمان چه نظری دارید و نقش بورس کالا را در این زمینه چطور ارزیابی می‌کنید؟

همیشه درخصوص موضوع قیمت‌گذاری در صنعت سیمان ابهام و سوال مطرح است و همواره به دلایل مختلف نارضایتی تولیدکننده را به‌همراه داشته است. در مسیر برای قیمت‌گذاری، درگیر تنظیم بازار، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و دستگاه‌های نظارتی می‌شدیم. بنابراین ما مجبور بودیم برای فروش، مکانیزم مدرن‌تری را در پیش بگیریم. بنابراین بورس کالا مدلی است که فروش باکیفیت بالاتر را به دنبال دارد و تولیدکنندگان این مکانیزم مدرن را در پیش‌گرفته‌اند. به‌طورقطع بورس‌کالا می‌تواند نقش کمک‌کننده‌ای ایفا کند و عرضه سیمانی‌ها در بورس کالا یک جهشی در صنعت ساختمان ایجاد کند. به‌‌عبارت ‌دیگر، با فروش سیمان در بورس کالا واسطه و دلالانی که به‌واسطه رانت‌های مختلف، موجب کاهش منافع تولیدکنندگان و نیز افزایش قیمت مصرف‌کنندگان نهایی می‌شوند، به‌تدریج حذف و سهم واسطه‌گری متناسب با خدمت ارائه‌شده و ریسک‌هایی که می‌پذیرد، منطقی‌تر شود. به‌طور قطع حذف این رقم در صنعت سیمان، به تولید و مصرف کمک بسیاری می‌کند و بورس کالا می‌تواند این بستر را مهیا سازد.

 چه تعداد از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ غدیر وارد بورس شده‌اند؟

همه شرکت‌های ما وارد بورس شده‌اند. برای شرکت سیمان‌سفید شرایط عرضه در بورس احراز شده و در حال درج نماد است. در شرکت سیمان منددشتی هم ‌بسترها مهیا شده که تا پایان سال 1400 برای عرضه در بورس آماده خواهد شد. البته به‌واسطه اینکه منددشتی زیرمجموعه دشتستان است و دشتستان بورسی است، عملا منددشتی هم در بورس وجود دارد.

 از عرضه اولیه سیمان غدیر در بورس استقبال خوبی شد آیا در عرضه‌های بعدی هم این اتفاق می‌افتد؟

به‌یقین همین‌طور است. چون استراتژی ما عرضه 100 درصدی است، با توجه به جایگاهی که داریم، حتما در بورس عرضه می‌شود.

کمکی که بورس کالا می‌کند، این است که از طریق شفافیت، هزینه‌های دسترسی به اطلاعات را کاهش می‌دهد و این مزیت هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده نهایی شرایط مناسبی را ایجاد می‌کند که بتواند هزینه‌های خود را کاهش دهد. تنها موضوعی که در این راستا مساله‌ساز می‌شود، بخش دلالی است که از این فضا سودجویی می‌کند. به‌طورکلی بورس کالا فقط برای تولیدکننده نیست و برای مصرف‌کننده هم می‌تواند مفید باشد. ضمن اینکه هزینه قراردادها را برای همه کاهش می‌دهد. بورس کالا به‌عنوان ناظر طرف سوم می‌تواند هزینه‌های تضمین کیفیت را کاهش دهد.  همچنین بورس کالا فرآیندها و هزینه‌های  حل اختلاف و نیز دادرسی و هر مشکلی را که در مبادلات بورس کالا  برای طرفین ایجاد می‌شود، کاهش خواهد داد.

 چه برنامه‌ای برای حمایت از سهامداران خود دارید؟

ما همه استانداردها را از سهامداران خود رعایت و از همه شرکت‌های زیرمجموعه خود در صندوق بازارگردانی حمایت می‌کنیم. نزدیک به 120میلیارد تومان در قالب سهام و منابع نقدی برای حمایت از شرکت‌های زیرمجموعه تزریق کرده‌ایم. اکنون برای عرضه آمادگی وجود دارد و اگر شرایط بازار مطلوب شود، نسبت به عرضه اقدام خواهیم کرد.

 در بخش صادرات چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

اگر بتوانیم در بورس کالا نتیجه خوبی بگیریم که خوشبختانه تاکنون به همین صورت بوده است، به‌یقین برنامه‌ریزی برای رینگ صادراتی و عرضه سیمان و کلینکر داریم تا صادرات خود را از طریق رینگ صادراتی انجام دهیم.

 آیا در این زمینه با کشورهای هدف رایزنی کرده‌اید؟

ما در این حوزه در حال مذاکره با خریداران خارجی هستیم و به نظر می‌رسد در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد. البته در این زمینه لازم است رینگ صادراتی سیمان نیز در بورس کالا ایجاد شود که برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه در حال انجام است.

 در حال حاضر مهم‌ترین چالش و دغدغه تولیدکنندگان سیمان چیست؟

در شرایط فعلی چالش مهم بخش تولید سیمان، مربوط به تحریم و رکود اقتصادی است و این شرایط کنونی موجب شده‌‌است تولیدکنندگان آسیب‌های جدی ببینند. کاهش  رشد اقتصادی موجب رقابت منفی شده و این رقابت منفی، محملی برای سوءاستفاده افراد سودجو و واسطه‌گران خواهد بود. البته بورس کالا به ما کمک می‌کند هم در شرایط رونق و هم در شرایط رکودی، تولیدکننده‌ها و مصرف‌کننده‌ها از آن منفعت کسب کنند و این ‌یکی از محاسن آن است.

 از دیگر موارد بحث تامین انرژی کارخانه‌ها شامل گاز و برق در تابستان و زمستان است که موجب تعطیلی بلندمدت کارخانه‌ها می‌شود. به نظر می‌رسد دغدغه رهبر معظم انقلاب و بزرگان نظام در خصوص رفع موانع تولید بحق بوده و امروز دولت و مسوولان باید به کمک بخش تولید بیایند و مشکلات تولیدکنندگان را حل کنند و موانع آنها را کاهش دهند.