ورود 6 زیرمجموعه سیمان غدیر  به بورس کالا

 در مورد دلایل ورود زیرمجموعه مدیریتی خود به بورس کالا توضیحاتی بفرمایید؟

بورس کالای ایران به‌عنوان بازاری قانونمند، شفاف و کارآمد در زمینه کشف نرخ انواع کالاهای اساسی در کشور، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرده و تاکنون پذیرای انواع کالاها و محصولات حوزه صنعت و معدن بوده است. در این خصوص سیمان یکی از کالاهایی است که به‌‌رغم پتانسیل‌های بسیار و نیاز مبرم به استفاده از بستر بورس برای معاملات و کشف نرخ، در مقایسه با سایر کالاها با تاخیر وارد این حوزه شده است. دلیل موضوع نیز رویکرد قیمت‌گذاری دستوری حاکم بر این کالا بود که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی برای کشف نرخ به‌جای قیمت‌گذاری، خوشبختانه این مشکل در صنعت سیمان نیز همانند سایر گروه‌های کالایی حوزه صنعت و معدن در حال برطرف شدن است. اعتقاد ما این است که با ورود سیمان به بورس اتفاقات مثبت بسیاری در انتظار این صنعت و مصرف‌کنندگان این کالای استراتژیک است؛ ازجمله اینکه به کشف نرخ‌های شفاف و عادلانه کمک می‌شود، با کاهش واسطه‌گری و معاملات شفاف و دسترسی مستقیم مصرف‌کنندگان و عاملان به بازار، فاصله بین قیمت تولید و مصرف کاهش می‌یابد، هزینه‌های معاملاتی و بازاریابی تولیدکنندگان کاهش ‌یافته و مصرف‌کنندگان با قیمتی مناسب و کیفیتی خوب، کالای موردنیاز خود را تامین خواهند کرد. البته حضور در بورس برای تولیدکنندگان سیمان مزایای جانبی دیگری نیز دارد؛ از جمله اینکه می‌توانند از روش‌های تامین مالی بازار سرمایه شامل سلف موازی استاندارد و... برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای خود استفاده کنند یا حتی از ظرفیت ابزارهای مدیریت ریسک ناشی از نوسان قیمت‌ها مانند قراردادهای آتی و اختیار معامله استفاده کرده و بتوانند برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای توسعه کسب‌وکار ارائه کنند.

 این اولین عرضه است. چه پیش‌بینی از نتیجه این عرضه و استقبال بازار نسبت به آن دارید؟

با توجه به انگیزه بالای تولیدکنندگان برای عرضه محصول خود در بورس و حمایت نهادهای متولی در این حوزه، پیش‌بینی بنده این است که معاملات سیمان در بورس توسعه‌یافته و در آینده شاهد حضور مجتمع‌های تولیدی بیشتر و حتی مجموعه‌های متعلق به بخش خصوصی در این بازار باشیم. استقبال خوبی از طرف خریداران نیز در بازار مشاهده می‌شود؛ که البته لازم است هم در زمینه ارائه آموزش‌های لازم به مصرف‌کنندگان و عاملان و هم در زمینه تسهیل ورود به بورس (شامل اخذ کد بورسی و...) اقدامات لازم توسط بورس و شرکت‌های کارگزاری برنامه‌ریزی و پیگیری شود. نکته مهم اینکه چنانچه نهادهای تصمیم گیر و تصمیم‌ساز در این حوزه، دید بلندمدتی داشته باشند و امکان معاملات مستمر و دائمی سیمان در بورس را ایجاد کنند، مجتمع‌های تولیدی و مصرف‌کنندگان از ورود به این بازار استقبال می‌کنند. نکته دیگر اینکه مطمئن باشید در هلدینگ سیمان غدیر، همه تصمیمات براساس مطالعات و بررسی‌های دقیق گرفته می‌شود یعنی ما مدت‌ها روی چگونگی حضور، میزان عرضه و نحوه عرضه و میزان مشارکت؛ مطالعه و برنامه‌ریزی کردیم. از این ‌رو مطمئنا عرضه خوبی را تجربه خواهیم کرد که نویدبخش عرضه‌های قوی در نوبت‌های بعد نیز خواهد بود. بی‌شک سیمان یک محصول استراتژیک در کشور و در بازار به‌حساب می‌آید از این ‌رو ورود هلدینگ سیمان غدیر به بورس کالا را مثبت ارزیابی می‌کنم.

 تاثیر ورود سبد محصولات سیمانی هلدینگ سیمان غدیر را چگونه می‌بینید و آیا این مهم به‌طورکلی به نفع بازار سرمایه، صنعت و غدیر است؟

ورود به بورس در کل برای هر کالایی با توجه به اینکه منجر به کشف نرخ شفاف، کاهش هزینه‌های معاملاتی و واسطه‌گری و... می‌شود، در کل مطلوب است. در مورد هلدینگ غدیر هم لازم به توضیح است که این هلدینگ مدیریت ۶ مجموعه تولیدی سیمان شامل سپاهان، کردستان، دشتستان، شرق، سفید شرق و مند دشتی و حدود ۱۰درصد از تولید سیمان کشور را بر عهده دارد. اعتقاد بنده است که شرکت‌های تحت مدیریت هلدینگ نیز هر یک به شکلی می‌توانند از مزایای حضور در بورس بهره‌مند شوند؛ برای برخی از شرکت‌ها، استفاده از ظرفیت بازاریابی بورس می‌تواند مزیت مهمی باشد و برای مجموعه دیگری حتی می‌توان از ظرفیت‌های رینگ صادراتی بورس استفاده کرد. با کشف نرخ واقعی سیمان در بورس، سهامداران شرکت‌های سیمانی در بورس نیز منتفع خواهند شد؛ زیرا کالای تولیدی شرکت‌های سیمانی که آنها سهامدارشان هستند نیز متناسب با سایر گروه‌های کالایی و متناسب با آنها قیمت‌گذاری خواهد شد.

 برنامه‌های آینده هلدینگ سیمان غدیر در حوزه بازار سرمایه، تولید، صادرات و حضور پررنگ‌تر در بورس کالا را بفرمایید؟

در حال حاضر برنامه‌ریزی اصلی هلدینگ برای ورود تمامی شرکت‌های زیرمجموعه و مشتریان آنها به بورس است؛ در این حوزه به ‌طور جدی فرآیندهای مربوط به پذیرش، اخذ کد بورسی، تودیع تضمین موردنیاز و... در حال پیگیری است. انتظار ما این است که بتوانیم تا ۱۴ تیر تمامی شرکت‌ها و مشتریان آنها را به سمت بورس هدایت کنیم. هدف‌گذاری میان‌مدت هلدینگ، عرضه ۱۰۰درصد سیمان تولیدی شرکت‌ها در رینگ‌های داخلی و صادراتی بورس کالای ایران است. همچنین موضوعاتی مانند استقرار معاملات گواهی سپرده کالایی سیمان برای تامین مالی و خرده‌فروشی، راه‌اندازی معاملات سلف موازی استاندارد و... نیز در دستور کار برای مراحل بعدی است.

 در مورد عرضه اولیه هلدینگ سیمان غدیر در بازار سرمایه و زمان احتمالی ورودتان نیز بفرمایید؟

در هلدینگ سیمان غدیر شرکت سیمان سپاهان، سیمان دشتستان، سیمان کردستان بورسی بوده و‌ شرکت‌های سیمان مند دشتی و سیمان ‌سفید نیز در آستانه دریافت شرایط احراز برای حضور در بورس هستند. هلدینگ سیمان غدیر نیز شرایط احراز سازمان بورس را طی کرده و آماده عرضه است. نماد ما به نام «سغدیر» ثبت ‌شده است و برای عرضه اولیه منتظر هستیم شرایط بازار به ثبات برسد تا این مهم نیز محقق شود.

 کمی از آمار تولید، فروش و صادرات محصولات مجموعه هلدینگ غدیر بگویید.

هلدینگ سیمان غدیر با ۹۲درصد ظرفیت عملیاتی شرکت‌های زیرمجموعه فعالیت می‌کند. مجموعه ما صادرات محور است،‌ کارخانه‌های سیمانی زیرمجموعه سیمان غدیر با داشتن زیرساخت‌هایی همچون ریل و راه‌آهن، شرایط لجستیکی خوبی دارند همچنین آمادگی دپوی استراتژیک شرکت‌ها برای شرایط سخت کشور ازجمله محاسن این هلدینگ است.

مجموعه هلدینگ سیمان غدیر یک هلدینگ تخصصی سیمانی است و ۱۰درصد ظرفیت صنعت سیمان کل کشور را مدیریت می‌کند. ۴شرکت سیمانی فعال در بازار سرمایه دارد و بخش عمده صادرات سیمان کشور از طریق شرکت‌های هلدینگ سیمان غدیر انجام می‌شود.

خوشبختانه پراکندگی کارخانه‌های سیمان غدیر به شکلی است که بخش اعظم کشور را پوشش می‌دهد، عمده تولیدات سیمان متعلق به شرکت سپاهان با تولید روزانه ۹هزار تن است. صادرات کلینکر و سیمان ایران در سال ۹۹ حدود ۱۵میلیون تن بود که با توجه به ویروس کرونا و محدودیت‌های گمرکی نسبت به سال ۹۸، حدود ۱۹درصد کاهش داشت. حدود ۶۶ درصد (۷/ ۹میلیون تن) از میزان صادرات، مربوط به صادرات کلینکر و ۳۴ درصد (۵.۰ میلیون تن) مربوط به صادرات سیمان است. بیشترین حجم صادرات مربوط به عراق (۲۰درصد)، کویت (۱۶ درصد) و افغانستان (۱۳درصد) است.

۲۵درصد از تولید هلدینگ سیمان غدیر به ۲۳ کشور دنیا صادر می‌شود. عمده صادرات این هلدینگ به کشورهای همسایه و بخشی نیز به کشورهای CIS است. بازار سیمان‌سفید روسیه و کنترل بازار خاکستری قطر در دست سیمان‌سفید هلدینگ سیمان غدیر است. برنامه‌ریزی ما این است که صادرات سیمان را با محوریت متنوع‌سازی بازار هدف، توسعه دهیم. ازجمله مهم‌ترین برنامه شرکت برای سال ۱۴۰۰ این است که بتوانیم پروژه‌هایی همچون تولید کارخانه پاکت سیمان، نیروگاه خورشیدی را راه‌اندازی کنیم و با توجه به آنکه بخش بزرگی از مشکلات سیمانی‌ها ناوگان حمل‌ونقل است در سال جاری به دنبال توسعه دادن بخش حمل‌ونقل و لجستیک شرکت نیز هستیم.

p27 (2) copy