گرچه پیش‌ازاین شرکت‌هایی بودند که اقدام به تولید خودروهایی با پیل سوخت هیدروژنی کرده بودند اما این محصولات هرگز به مرحله تولید تجاری نرسیدند، حالا اما از تولد یک غول جدید خودروساز خبر می‌دهند که قصد دارد تولید خودروهای هیدروژنی را تجاری‌سازی کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «اتومتیو ورلد»: شرکت هایزون‌موتورز، فعال در زمینه حمل‌ونقل هیدروژنی و انرژی‌های پاک و شرکت «Decarbonization Plus Acquisition Corporation » (دی‌سی‌آر‌بی) فعال در حوزه کربن‌زدایی تاسیس سال ۲۰۱۷، از توافقی خبر داده‌اند که بر اساس آن کسب‌وکار این دو شرکت با یکدیگر ترکیب می‌شوند و سهام شرکت حاصل از این ترکیب با همان عنوان هایزون در بورس مورد عرضه عموم قرار می‌گیرد. تا پیش‌ازاین نیز هایزون در سطح جهان به‌عنوان طلایه‌دار عرضه خودروهای تجاری دارای پیل سوخت هیدروژنی شناخته می‌شد، خودروهایی که میزان آلایندگی آنها صفر است.

شرکت هایزون که مقر اصلی آن در روچستر نیویورک واقع است و در اروپا، سنگاپور، استرالیا و چین نیز مراکز عملیاتی دارد، یک شرکت تک‌محصولی، متمایز و مستقل در حوزه حمل‌ونقل است که تمرکز اختصاصی آن بر سوخت هیدروژنی در بازار خودروهای تجاری است و خودروی سبک، کامیون‌های سنگین و اتوبوس تولید می‌کند. فناوری اختصاصی و معتبر پیل سوخت هیدروژنی این شرکت، امکان حمل‌ونقل با آلایندگی صفر که ناوگان‌محور و تجاری باشد را ممکن می‌کند، چون کارآیی آن در مقایسه با منابع متداول سوخت و دیگر منابع جایگزین سوخت خودروها، بسیار رقابتی است. شرکت هایزون از طریق شراکت با تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان عمده بازار و ارتباط تجاری با خرده‌فروشان، شرکت‌های عرضه‌کننده کالاهای مصرفی، شرکت‌های فعال در زمینه منابع طبیعی و دولت‌ها توانست به‌سرعت دسترسی تجاری خود را با مشتریان سرتاسر جهان میسر سازد.

هایزون با مزیتی که در حوزه فناوری دارد و به‌واسطه کارآیی برتر پیل‌های هیدروژنی‌ و سابقه ابداعات سریع، حالا رویای خودروهای سنگین هیدروژنی را به‌سرعت دست‌یافتنی کرده است. سابقه تحقیق و توسعه هایزون در حوزه فناوری پیل هیدروژنی برای حمل‌ونقل به ۱۷ سال بالغ می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد و نخستین محموله پیل سوختی را در سال ۲۰۰۵ تولید کرد. کریگ نایت، مدیر و یکی از موسسان هایزون می‌گوید: «ما از شراکت با دی‌سی‌آر‌بی آن‌هم در مقطع حساسی که شرکت، فناوری هیدروژن و جامعه با آن روبه‌رو هستند، بسیار هیجان‌‌زده‌ایم.» وی افزود: «محموله‌های کامیون‌های سنگین هایزون که مجهز به پیل‌های هیدروژنی هستند، در سال‌جاری یعنی خیلی زودتر از محصولات رقبایمان در اروپا و آمریکای‌شمالی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار خواهند گرفت. وضعیت فروش ما هم گواهی است دال بر این واقعیت که جهان به‌واقع بر لزوم توسعه راهکارهای خلاقانه برای مبارزه با تغییرات جوی آگاه شده و تلاش خود را برای هدایت اقتصاد جهان به سمت مسیر آلایندگی صفر سرعت بخشیده است.»

جورج گو، رئیس هیات‌مدیره و یکی دیگر از موسسان هایزون نیز در این رابطه گفت: «این مشارکت در کسب‌وکار، ما را قادر خواهد ساخت که عرضه خودروهای سنگین دارای پیل‌های هیدروژنی خود را که میزان آلایندگی‌شان صفر است، گسترش دهیم و همچنان به پیشتازی‌مان در گذار به سمت سوخت هیدروژنی ادامه دهیم.» وی افزود: «ما به‌خاطر پویایی حوزه حمل‌ونقل بسیار هیجان‌زده‌ایم چون شهرداری‌ها و شرکت‌های فهرست فورچون ۱۰۰ (صد شرکت برتری که نشریه فورچون هرساله معرفی می‌کند)، به‌سرعت سوخت هیدروژنی را به‌عنوان راهی ضروری برای رسیدن به اقتصاد با آلایندگی صفر پذیرفته‌اند.» او در ادامه گفت: «تعداد کشورهایی که استراتژی‌های ملی خود را در زمینه استفاده از هیدروژن به‌عنوان سوخت پاک تدوین کرده و گسترش داده‌اند، تقریبا هر هفته افزایش می‌یابد و ما به‌شدت از سوی سرمایه‌گذاران و مردمی که به اقتصاد هیدروژنی علاقه‌مندند مورد تشویق قرار می‌گیریم.»

رابرت تیچیو، رئیس هیات‌مدیره دی‌سی‌آربی و یکی از شرکای شرکت ریورستون هلدینگز می‌گوید: «ما در انتظار همکاری با کریگ و کل تیم هایزون هستیم تا ماموریت شرکت موسوم به آلاینده صفر با اغماض صفر پیش برده شود.» وی افزود: «هایزون به‌عنوان یک شرکت حمل‌ونقل هیدروژنی تک‌محصولی و پیشتاز در کامیون‌سازی، جفت بی‌عیب و نقصی برای حوزه سرمایه‌گذاری دی‌سی‌آربی است و نشان‌دهنده توسعه روند ۱۵ ساله سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه کم‌کربن است. وقتی‌که ما این سرمایه‌گذاری را شکل می‌دادیم، هدفمان واضح بود: معرفی یک شرکت واقعا استثنایی که اقتصاد جهان را کربن‌زدایی می‌کند، تغییر یک صنعت جاافتاده از طریق تجاری‌سازی فناوری‌های خلاقانه و انطباق با اصول حاکمیت زیست‌محیطی، اجتماعی و شرکت‌ها. ما به این نتیجه رسیدیم که شرکت موردنظرمان هایزون است.» اریک اندرسن، مدیرعامل دی‌سی‌آربی افزود: «پس از بررسی بسیاری از پلت‌فرم‌های کم‌کربن که اتفاقا برخی از آنها بسیار امیدوارکننده هم بودند، حالا خوشحال هستیم از اینکه همکاری خود با هایزون را اعلام می‌کنیم. هایزون یک شرکت به‌راستی متفاوت است که دوران گذار به سمت سوخت هیدروژنی را به مدد فناوری پیل سوختی خود سرعت بخشیده و در این مهم عملکردی ورای رقبای خود را به نمایش گذاشته است.» وی افزود: «ما در انتظار شروع کار با کریگ و کل تیم او هستیم تا ماموریت شرکت در راستای منافع محیط‌زیست صنعت خودرو و سرمایه‌گذاران به‌طور کامل اجرا شود.» انتظار می‌رود عواید حاصل از این معامله به ۶۲۶ میلیون دلار بالغ شود که صرف تامین بودجه عملیات و رشد شرکت خواهد شد. بر اساس قرارداد مورد توافق، رهبری و هدایت شرکت هایزون بدون‌تغییر خواهد ماند و کریگ‌نایت همچنان مدیرعامل ارشد شرکت حاصل از این ادغام خواهد بود و بر رشد استراتژیک شرکت و توسعه اهداف آن نظارت خواهد داشت. نایت در کنار تیم اجرایی فعلی به کار خود ادامه خواهد داد. هیات‌مدیره این شرکت حاصل از ادغام، شامل نمایندگانی از هایزون و دی‌سی‌آر‌بی خواهند بود.

خبر این معامله مورد تایید اعضای هیات‌مدیره هر دو شرکت هایزون و دی‌سی‌آر‌بی قرارگرفته است و زمان تکمیل قرارداد به انجام مراحل رسمی شامل اخذ تایید از سهامداران دی‌سی‌آر‌بی بستگی دارد و انتظار می‌رود در فصل دوم ۲۰۲۱ نهایی شود.