استراتژی صادراتی صنعت مقره

لاله زمانی، رئیس هیات‌مدیره شرکت تابان نیرو شیراز در مورد نقطه شروع به کار این شرکت می‌گوید: شرکت تابان نیرو شیراز فعالیت خود را از ابتدا در زمینه بازرگانی، خدمات و پیمانکاری آغاز کرد و از سال ۱۳۸۱ وارد فرآیند تولید مقره‌های سیلیکونی شد. این مجموعه اولین شرکتی بوده است که در منطقه ویژه اقتصادی شیراز به بهره برداری رسیده و تولید محصولات خود را آغاز کرده است.  رئیس هیات‌مدیره شرکت تابان نیرو شیراز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به زمینه‌های فعالیت شرکت تابان نیرو شیراز خاطر نشان کرد: تولیدکننده مقره‌های کامپوزیتی (سیلیکونی) از سطح ولتاژ ۲۰ تا ۴۰۰ کیلوولت هستیم و اخیرا از سال ۱۳۹۷ طراحی و ساخت مقره‌های اتکایی را نیز آغاز کرده‌ایم که این مقره‌ها قبل تر ارزبری ۱۰۰ درصدی داشته و وارداتی بوده‌اند، اما در حال حاضر این نوع مقره‌ها با استفاده از توان مهندسان ایرانی طراحی و تولید می‌شوند.  زمانی در پاسخ به اینکه چه صنایعی از مقره‌های سیلیکونی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: صنایعی که محصولات شرکت ما را مصرف می‌کنند، عمدتا در بخش صنعت برق جانمایی شده‌اند، به طور کلی هر جا که مصرف برق، انتقال برق یا پست برق وجود داشته باشد خواهان این نوع محصولات هستند. از جمله این صنایع می‌توان به پتروشیمی‌، فولاد، کارخانه‌های سیمان، ذوب‌آهن و نیز صنایع بزرگی که پست برق مخصوص به خود دارند (در واقع آخرین بهره‌بردار، شرکت‌های برق‌منطقه‌ای هستند) اشاره کرد. در حقیقت مشتری نهایی ما شرکت‌های توزیع و شرکت‌های برق منطقه‌ای بوده که عموما به شرکت توانیر وابسته هستند.

وی به استراتژی شرکت تابان نیرو شیراز از ابتدای راه اشاره کرد و گفت: هدف ما از ابتدا تلاش برای افزایش کیفیت محصولات و نیز صادرات بوده که استقرار در منطقه ویژه اقتصادی نیز موید همین موضوع است. هر چند در این مسیر به دلیل وارداتی بودن بسیاری از مواد اولیه با رقبایی چون چین مواجه هستیم که قطعا در ادامه راه سختی‌های خاص خود را خواهد داشت. با این‌حال همواره برنامه‌های این شرکت برمبنای صادرات بوده و استراتژی همیشگی این است که محصولات توانایی رقابت در بازارهای بین‌المللی را داشته باشد، به نحوی که رقبای اصلی ما از کشورهای درجه یک در این صنعت مانند آلمان و دیگر کشورهای اروپایی باشند.  زمانی در مورد تمایز محصولات شرکت تابان نیرو شیراز با سایر شرکت‌ها هم اظهار کرد: کیفیت بالای مواد اولیه، دستگاه‌ها و نیز ماشین‌آلاتی که در این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند، نقطه تمایز ما با سایر تولیدکنندگان مقره در ایران است. به گفته او صنعت مقره، نیازمند تخصص و دانش مکفی و به روز جهت تجزیه و تحلیل و انتخاب صحیح بوده و مهم‌ترین قسمت آن بخش طراحی و مواد اولیه است که این شرکت توانسته با استفاده از دانش مهندسان، شرکت تابان نیرو شیراز را از سایرین متمایز سازد.

 چینش برنامه‌های توسعه‌ای

رئیس هیات‌مدیره شرکت تابان نیرو شیراز درمورد برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در سال ۹۹ گفت: تمرکز ما همچنان که پیش‌تر اشاره کردیم با وجود نبود زیرساخت‌های مناسب و محدودیت‌های اعمال شده روی توسعه صادرات و کیفیت هرچه بیشتر محصولات تولیدی است. همکاری دوجانبه با شرکت‌های بزرگ صنعت برق در جهت تولید و توسعه محصولات جدید و هم‌افزایی دانش فنی از جمله برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در سال ۱۳۹۹ است.

 گذری بر چالش‌های صنعت مقره

رئیس هیات‌مدیره شرکت تابان نیرو شیراز معتقد است: یکی از مشکلات اصلی این است که با وجود خالی بودن  ظرفیت تولید مقره، هنوز شاهد واردات این محصولات از کشورهای چین، هند و ... با تعرفه‌هایی پایین‌تر از تعرفه ورود مواد اولیه همین محصولات هستیم؛ با وجود اینکه یقین داریم واردات لزوما به معنای کیفیت بالا نیست.  عدم پرداخت به موقع و نبود ثبات در نرخ ارز باعث کوچک‌تر و ضعیف‌تر شدن بنگاه‌های تولیدی در صنعت شده است. در کنار تمامی ‌این مشکلات قوانین سخت و دست‌وپاگیر سازمان‌های دولتی همچون تامین‌اجتماعی و...

 از دیگر چالش‌هایی است که در این صنعت با آن روبه‌رو هستیم.  اما برای برون‌رفت از این چالش‌ها چه باید کرد؟ زمانی در این باره گفت: برای برون‌رفت پاره‌ای از مشکلات تمام تمرکزمان را روی توسعه صادرات و شناسایی سازندگان داخلی و نیز هدایت آنها به سمت کیفیت بالا جهت تامین مواد اولیه محصولات گذاشته‌ایم تا در راستای برآورده‌شدن هدف اصلی شرکت که تحویل بهترین محصول با بهترین کیفیت به صنعت برق بوده، باشیم.

p29 (3)