ظرفیت تولید گروه در صنعت تایر شامل  انواع تایرهای سواری، وانتی، باری، اتوبوسی و کشاورزی و همچنین انواع تایر و تیوب دوچرخه و موتورسیکلت در دسته‌بندی بایاس، رادیال و تمام‌سیمی در کارخانه‌های تایری این گروه بالغ‌بر ۱۰۰ هزار تن در سال است.  شرکت‌های نخ تایر تاکستان و کربن سیمرغ وظیفه تامین اقلام موردنیاز تایرهای تولیدی را عهده‌دار هستند و به ترتیب سالانه بالغ‌بر  ۱۵ و ۳۰ هزار تن توان تولید دارند.  در شرکت شیمیایی رازی نیز انواع چسب‌های صنعتی و عمومی و در بسته‌بندی‌های گوناگون ارائه می‌شود. ظرفیت تولید این شرکت معادل   ۱۵ هزار و ۴۴۹ تن شامل چسب وکپ و همچنین ۴۴۲ میلیون عدد انواع تیوب و اسپری است. شرکت جام دارو از شرکت‌های قدیمی در زمینه تولید انواع مظروف دارویی و تیوب است که از توان تولید سالانه ۱۴۸ میلیون عدد انواع تیوب و قوطی و همچنین بالغ‌بر ۱۴۰۰ تن قطعات پلاستیکی و پولک‌سازی برخوردار است.

دلایل تنوع محصولات هلدینگ سرمایه‌گذاری صنعتی رازی

آن‌طور که جلال امانی، مدیرعامل این هلدینگ می‌گوید: این تنوع فعالیت ناشی از تصمیمات استراتژیک و اجرای راهبردهای مدیریتی حاصل‌شده است. در حقیقت سه گروه اصلی کسب‌وکار در گروه رازی وجود دارد که اغلب  در راستای زنجیره تامین شرکت‌های گروه پیوستگی‌های نسبی دارند. برای مثال استفاده مجموعه شیمیایی رازی از قطعات تولیدی شرکت جام دارو یکی از این مثال‌ها است. صنعت تایر و صنعت تولید چسب و مواد شیمیایی در کنار تولید مظروف بهداشتی (تیوب‌های آلومینیومی و لمینت) سه گروه اصلی کسب‌وکار گروه را تشکیل می‌دهند؛ البته به‌طور طبیعی بیشتر تمرکز مدیریت گروه بر تایر است.

وی می‌گوید: یکی از دلایل اصلی شکل دادن هلدینگ از طریق دگردیسی شرکت سرمایه‌گذاری به هلدینگ، توسعه قابلیت مدیریت و پایش عملکرد کسب‌وکارهای متفاوت در یک مجموعه است. با توجه به برگزیدن الگوی کنترل استراتژیک برای مدیریت شرکت‌های سرمایه‌پذیر، هلدینگ رازی علاوه بر پایش جریان ارزش ذاتی شرکت‌ها، توسعه‌های آتی این شرکت‌ها را نیز در قیاس با استراتژی و راهبردهای هر شرکت رصد کرده و با مقایسه نتایج نسبت به پیشنهاد توسعه به هیات مدیره هلدینگ که در واقع مالکان گروه هستند، امکان مدیریت بالادستی بر کسب‌وکارهای شرکت‌های سرمایه‌پذیر را فراهم کرده است. پس از شکل‌گیری هلدینگ با توجه به ایجاد یک هسته حرفه‌ای در موضوع مدیریت منابع مالی، برنامه‌های ویژه‌ای همچون عرضه سهام شرکت‌های ارزشمند گروه در بورس در دستور کار قرار گرفته و بهترین مثال آن نیز عرضه یزد تایر در بهار سال‌جاری است. به گفته امانی مطابق برنامه هلدینگ رازی در سال‌جاری عرضه دو شرکت دیگر نیز در دستور کار است که با طی فرآیندهای مربوطه، تحقق این برنامه‌ها میسر می‌شود. در مورد سایر شرکت‌ها نیز توسعه و تکمیل زیرساخت‌های تطبیقی در دست انجام است که به‌تدریج برنامه‌های مرتبط باعرضه آنان نیز اعلام خواهد شد.

 شرکت‌های صادراتی گروه رازی

مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رازی در ادامه اضافه می‌کند: شرکت‌های یزد تایر، آرتاویل تایر، شیمیایی رازی و کربن سیمرغ در سبد فروش خود همواره سهم صادراتی داشته‌اند که البته صادرات به دلیل برخی موارد همچون قانون منع صادرات در تایر، کاهش قیمت جهانی در بخش دوده و بالا رفتن قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی به دلیل افزایش نرخ ارز مواد اولیه موردنیاز، با کاهش مواجه شده است. به گفته امانی تقریبا تمام محصولات شرکت‌های هلدینگ رازی از قابلیت صادراتی برخوردارند و البته این امر تابع پوشش نیازهای داخل  و سپس صادرات خواهد بود. طبیعتا در مسیر صادرات و در عرصه بازارهای بین‌المللی رقابت در قیمت، کیفیت، زمان تحویل و خدمات پس از فروش است.

به گفته امانی در سالی که گذشت شرکت‌های یزد تایر و آرتاویل تایر هردو به‌عنوان صادرکنندگان نمونه برگزیده ‌شده‌اند و این در حالی است که به دلیل منع صادرات ناشی از ضرورت تامین نیازهای داخلی دروازه‌های صادراتی کشور در خصوص اغلب تولیدات صنعت تایر مسدود بوده است.

 تامین مواد اولیه و چالش‌های تولید

وی در ادامه می‌افزاید: تامین مواد اولیه ازجمله دشواری‌های اغلب شرکت‌های صنعت تایر است. مهم‌ترین ماده اولیه وارداتی این صنعت کائوچوی طبیعی است که ناگزیر باید از خارج آن ‌هم از مبادی خاص از کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون مالزی، ویتنام و... تامین شود. به گفته امانی فعالیت‌های بازرگانی در دو بخش عملیات اجرایی خرید و تامین و انتقال ارز قابل دسته‌بندی هستند و در هلدینگ رازی تمرکز فعالیت‌های بازرگانی علاوه بر امکان استفاده از فرصت صرفه به مقیاس، استفاده بهینه از منابع را در پی دارد و می‌توان گفت تقریبا در فعالیت‌های اجرایی چالش جدی وجود ندارد؛ اما مشکلات ناشی از تحریم در بخش انتقال ارز و ضعف در امکان بهره‌گیری از اعتبارات اسنادی عموما تولیدکنندگان را در موضع ضعف در برابر تامین‌کنندگان قرار داده و هزینه‌های انتقال ارز تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت تمام‌شده محصولات خواهند داشت. به گفته وی نکته قابل‌توجه دیگر در حوزه واردات مواد اولیه تاخیرهای حمل ناشی از محدودیت‌های تامین ارز است که در برخی موارد شرکت‌های تولیدکننده را مجبور به کاهش تولید می‌کند. البته تمام تلاش هلدینگ رازی و شرکت‌های آن با استفاده از چابکی موجود در بخش‌خصوصی، اجتناب از عدم توقف یا کاهش تولید ناشی از این امر بوده که خوشبختانه  عملکرد مطلوبی در سال گذشته حاصل‌شده است.

امانی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد تایر از کائوچوی طبیعی تشکیل می‌شود و این ماده لاجرم وارداتی است، می‌افزاید: به‌طور طبیعی شرکت‌های تایرساز هلدینگ رازی همچون سایر تولیدکنندگان تایر با این چالش مواجه هستند.

مدیرعامل این هلدینگ می‌گوید: در مورد سایر شرکت‌ها همچون شیمیایی رازی، نخ تایر و جام دارو هم مواد اولیه وارداتی با چالشی مشابه مواجه است، اما بیشترین اثر چالش ارزی بر بخش تولید تایر خواهد بود. این امر با تغییر مبنای  ارز موردنیاز در واردات مواد اولیه تایر به ارز نیما در سال جدید بسیار تشدید شده و تاثیر آن بر قیمت تمام‌شده تایر قابل‌توجه است. با در نظر داشتن احتمال نوسان ارزی در سال‌جاری که در روزهای اخیر نیز به‌طور مشخص نمود داشته است، شرکت‌های فعال در صنعت تایر با چالش افزایش قیمت تمام‌شده مواجه بوده و خواهند بود. البته به‌موازات تغییر مبنای ارز مربوطه اقدامات لازم در خصوص اخذ مجوز افزایش قیمت از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان معمول شده و خوشبختانه نتایج خوبی محقق شده است احتمالا ظرف روزهای آتی موافقت با بخشی از درخواست افزایش قیمت از سوی سازمان مذکور اعلام می‌شود.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رازی با اشاره به اینکه مجموعه شرکت‌های هلدینگ رازی به‌ویژه در زنجیره تامین تایر، هدف اولیه به نام تولید ملی دارند و به هیچ دلیلی حاضر به ترک یا تغییر آن با تجارت و واردات نیستند، ادامه داد: تمرکز فعالیت‌های بازرگانی (تامین و تدارک)  در بخش منجر به تسهیل در عملیات تامین درون گروه شده و با اتکا به مدیریت جریان نقدی، تمام تلاش هلدینگ و شرکت‌های آن استمرار حرکت چرخ تولید ملی است. امانی ادامه داد: تولید تایر در صورت قیاس با واردات آن ارزبری بالایی ندارد. مقایسه ارزبری هر کیلو واردات کائوچو با واردات تایر موید این امر بوده و کافی است تصمیم‌گیرندگان بالادستی به جای ایجاد گشایش در واردات محصول نهایی در بزنگاه‌های مقطعی، تسهیل‌گری برای تامین و تخصیص ارز موردنیاز مواد اولیه  به تولیدکنندگان واقعی را در دستور کار قرار دهند. تولید هر کیلو تایر برای کشور حدود ۲/ ۱ دلار ارزبری دارد درحالی‌که ارز موردنیاز برای واردات یک کیلو محصول نهایی (تایر) بالغ‌ بر ۴ دلار است. ناگفته پیداست یکی از اصلی‌ترین وظایف مسوولان ارزی کشور تخصیص ارز موردنیاز برای مواد اولیه صنایع استراتژیک خواهد بود.

 برنامه‌های توسعه‌ای رازی در سال ۹۹

وی در ادامه می‌افزاید: مهم‌ترین برنامه‌های توسعه هلدینگ رازی در سال ۹۹ در دو بخش قابل‌طرح است، در بخش اول تکمیل سازوکار هلدینگی در قالب اصلاح ساختار سرمایه هلدینگ و شرکت‌های سرمایه‌پذیر آن و آماده‌سازی شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای عرضه در بازار بورس که امید آن می‌رود سهام شرکت‌های کربن سیمرغ و شیمیایی رازی تا پایان سال در بورس عرضه شود و برای مابقی شرکت‌ها نیز طی سال آتی اقدامات مقتضی انجام خواهد شد. وی در نهایت می‌گوید: در بخش دوم پیگیری تکمیل پروژه‌های توسعه شرکت‌های سرمایه‌پذیر در دستور کار قرار دارد؛ از جمله این طرح‌ها  تکمیل طرح TBR در شرکت آرتاویل باهدف خودکفایی در تولید تایرهای اتوبوسی و کامیونی، افزایش ظرفیت شرکت یزد تایر در بخش رادیال به  ۴۰ هزار تن،   احداث کارخانه تولید تایر و تیوب موتورسیکلت و دوچرخه در استان یزد، تکمیل پروژه  افزایش ظرفیت به دو برابر در تاب و بافت شرکت نخ تایر تاکستان، تکمیل پروژه‌های توسعه کیفیت در شرکت جام دارو و تکمیل پروژه‌های تولید چسب ماتیکی و هات ملت در شرکت شیمیایی رازی هستند.