توصیه‌های بزوس برای رشد یک شرکت

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بزوس پس از این شکست مفتضحانه خطاب به لن فرید، مسوول ساخت و توسعه فایر فون گفته بود:«تو نباید حتی برای یک دقیقه احساس بدی در رابطه با فایر فون داشته باشی و باید به من قول بدهی که حتی یک دقیقه از خواب خود را به دلیل این شکست از دست نمی‌دهی.»

این واکنش جف بزوس به‌رغم آن اتفاق افتاد که شکست فایرفون برای آمازون هزینه‌ای 170 میلیون دلاری درپی داشت.رفتار بزوس را می‌توان در راستای دو اصل اساسی او برای کسب موفقیت در آمازون دانست.ابتدا اینکه شکست می‌تواند بخش مهمی از رشد و شکوفایی باشد.بزوس در نامه سالانه خود در سال 2018 خطاب به سهامداران آمازون می‌نویسد: «در حالی که یک شرکت رشد می‌کند، باید همه چیز را حتی شکست‌ها را به دقت اندازه‌گیری کرد. در واقع اگر اندازه شکست شما رشدی نکند، شما نیز نمی‌توانید در کسب‌و‌کار خود با رشد قابل‌توجهی مواجه شوید. پذیرفتن ریسک‌ها همواره ارزش خطر را دارد چرا که اگر ریسک‌پذیر باشید می‌توانید با یک موفقیت قابل‌توجه چندین شکست را به یکباره جبران کنید.»

بزوس در نامه سالانه خود در آوریل 2019 نیز نوشت: «ما تلاش می‌کنیم تا قمارهای خوبی را انجام دهیم اما قرار نیست تمامی قمارها نتیجه‌بخش باشند. خبر خوب آن است که پیروزی در یکی از این قمارهای بزرگ می‌تواند زیان شکست در دیگر قمارها را جبران کند.»اما راز دیگر مسیر موفقیت جف بزوس که می‌توان آن را در داستان واکنش او به لن فرید نیز دید، آن است که شما باید زمان کافی را به ماجراجویی و انجام آزمایش اختصاص دهید.

همزمان با معرفی فایرفون توسط فرید، او و تیمش که از چندماه قبل روی نرم‌افزار دستیار صوتی «اکو» کار کرده بودند این پلت‌فرم را نیز پس از مدتی گذشت از شکست فایرفون روانه بازار کردند، که در آن زمان به دلیل مبتکرانه بودن آن، مورد استقبال بالایی از سوی کارشناسان فناوری و بازار قرار گرفت. بزوس در این باره می‌گوید: «در واقع زمانی را که این تیم روی فایرفون صرف کرده بودند به آنها کمک کرد تا بتوانند اکو را به موفقیت برسانند. در حالی که فایرفون شکست خورد اما همین زمانی که برای این گوشی هوشمند صرف شد به ما در ایجاد و توسعه اکو و الکسا کمک شایانی کرد.»