کارآفرینی روی موج کرونا

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، شرکت «کی‌پی‌ام‌جی»، یکی از چهار شرکت بزرگ جهانی در زمینه مشاوره‌های مالی، در این باره می‌گوید: هزینه‌هایی که توسط بیماران یا خانواده آنها برای خدمات پرستاری به این شرکت پرداخت می‌شود نصف هزینه پرداختی است که به شرکت‌های مشابه داده می‌شود با این تفاوت که شرکت بوورتزورگ، مراقبانی شادتر با کیفیت کاری به مراتب بهتر را برای پرستاری اعزام می‌کند. این شرکت خیلی زودتر از سایرین ضمن در اختیار قرار دادن ماسک و انجام تست کرونا در سراسر کشور نسبت به شیوع ویروس کرونا هشدار داده و زنگ خطر را به صدا درآورده بود. به همین خاطر نشریه معتبر فوربس مصاحبه‌ای را با موسس این شرکت پرستاری انجام داده است که گزیده‌هایی از فعالیت‌های وی را در ادامه می‌خوانید:

***

درست قبل از ویروس کرونا، من در زمینه مراقبت بیماران در منازل فعالیت می‌کردم؛ در واقع فعالیت من باعث می‌شد که مردم از بیمارستان‌ها دور نگه داشته شوند. در ضمن پروژه‌های نویی را در زمینه بهداشت الکترونیک مدیریت و همچنین رویکرد کوبا را در مورد داروهای پیشگیرانه بررسی می‌کردم.

با شیوع بیماری کووید-۱۹، ما وضعیت کرونا را در کشورهای چین و تایوان رصد می‌کردیم، در اوایل ماه فوریه متوجه شدیم که ویروس کرونا هلند را نیز درگیر خواهد کرد. در ضمن درخواست‌هایی برای ماسک از چین به دست ما رسید، اما قبل از اینکه بتوانیم ماسک برای کشور چین ارسال کنیم، ممنوعیت حمل‌ونقل وضع شد. وقتی این ویروس به ایتالیا، فرانسه و اسپانیا رسید، این پرسش در هلند مطرح شد که آیا ظرفیت مراقبت‌های ویژه در کشور ما کافی است؟  آیا وسایل محافظتی، ماسک و مواردی از این دست به اندازه کافی در اختیار داریم؟

استفاده پرستاران از ماسک یک تصمیم زودهنگام حیاتی بود، ولی در واقع با استفاده از ماسک ما هم از خود و هم از دیگران در مقابل شیوع و گسترش بیماری محافظت کردیم. واقعیت این است که در دوران شیوع کرونا همه هیجان‌زده می‌شوند چون نگران خانواده‌هایشان هستند؛ اما می‌توان از این هیجان به صورت سازنده بهره‌برداری کرد. من به وزارت بهداشت گوشزد کردم که رویکرد آنها در مورد کمبود ماسک اشتباه است و باید اولویتشان محافظت از سلامتی افراد باشد. داوطلبان جوان ما به یک شرکت کوچک در چین سفارش ماسک دادند. شرکت چینی اعلام کرد که قادر است تا یک میلیون ماسک برای ما تولید کند و به این‌صورت ما تولید ماسک را شروع کردیم.

در زمینه تست کرونا نیز ما کار را به همین ترتیب شروع کردیم. با آزمایشگاه‌هایی که در این زمینه قادر به همکاری بودند، مذاکره کردیم و کارها را خارج از روال رسمی و معمول انجام دادیم، ما از ظرفیت‌های پتانسیل موجود بهره بردیم این در حالی است که معمولا دولت‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های جدید به کندی عمل می‌کنند.