شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۹۸ دنیای اقتصاد

اخبار سیاست گذاری - روزنامه شماره ۶۰۹۸

  • استقبال فعالان از رئیس‌‌کل جدید بیمه ‌مرکزی

    دنیای اقتصاد: روز دوشنبه خبر انتصاب دکتر پرویز خوشکلام خسروشاهی به ریاست کل بیمه‌مرکزی در رسانه‌ها منتشر شد. خسروشاهی با پیشنهاد عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و تایید هیات وزیران، برای تصدی این سمت انتخاب شد. خسروشاهی یکی از مدیران برجسته در صنعت بیمه ایران بوده و دارای سوابق متعددی در حوزه اقتصادی و مدیریتی نیز هست.
  • سقف فسادساز مزد دولتی

    دنیای اقتصاد: بحث اعطای تسهیلات ارزان به مسوولان دولتی، باعث واکنش‌های متعدد درباره ریشه این رفتار شده است. بعد از ماجرای موسوم به حقوق‌های نجومی و به‌منظور حل این موضوع، برای حقوق کارمندان دولتی سقف‌گذاری شد. از نگاه کارشناسان، این سقف‌گذاری سیاستی شکست‌خورده است. از سوی دیگر، شکاف مابین دستمزدهای بخش خصوصی و دولتی با توجه به تورم موجود، روز به روز افزایش یافته است و کارمندان با مهارت، بدون وجود چنین مزایایی انگیزه لازم را برای حضور در بخش دولتی ندارند. تجربه بین‌المللی نشان می‌دهد سطح دستمزد در بخش‌های دولتی متناسب با دستمزدها در بخش خصوصی جابه‌جا می‌شود و دولت در صورتی که به دنبال جذب کارمندان با مهارت باشد، با پرداخت شفاف حقوق و مزایا با بخش خصوصی به رقابت می‌پردازد. اما سقف‌گذاری حقوق دولتی بدون توجه به بخش خصوصی باعث فساد می‌شود همچنین به مهاجرت کارشناسان از بخش دولتی دامن خواهد زد.
  • رشد ۱۶۲ درصدی متقاضیان تسهیلات ازدواج در سال جاری

    دیوان محاسبات کشور: افراد در صف تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در پایان مردادماه به ترتیب ۳۵۳۹۸۴ و ۴۱۷۵۶۴ نفر هستند که نسبت به افراد در صف پایان سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۶۲ و ۴۸درصد رشد داشته است. بررسی‌های دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد با توجه به عدم افزایش سرجمع حداقل مبلغ در‌نظر‌گرفته‌شده برای تسهیلات قرض‌الحسنه در بند (ث) تبصره ۱۳قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور نسبت به سال قبل و افزایش مبلغ تسهیلات فردی ازدواج و فرزندآوری در سال جاری، عملکرد بانک‌ها موید آن است که افراد در صف تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در پایان مرداد‌ماه به ترتیب ۳۵۳۹۸۴ و ۴۱۷۵۶۴ نفر هستند که نسبت به افراد در صف پایان سال ۱۴۰۲ به‌ترتیب ۱۶۲ و ۴۸درصد رشد داشته است. در این خصوص به‌رغم اقدام بانک مرکزی نسبت به افزایش سهمیه برخی از بانک‌ها از محل کاهش و آزاد‌سازی سپرده قانونی به منظور کاهش افراد در صف، ضرورت دارد بانک مرکزی در راستای وظایف و اختیارات تعیین‌شده در قانون بانک مرکزی و جزء (۶) بند (ث) تبصره مذکور، نسبت به تقویت اقدامات نظارتی به منظور بهبود عملکرد بانک‌ها اقدام کند.
  • ۳۰.۶میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

    بانک مرکزی: بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۱۹شهریور ماه امسال ۳۰میلیارد و ۶۱۲میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است. در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۶میلیارد و ۵۲۳میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۶میلیارد و ۵۳۷میلیون دلار، برای خدمات ۷۶۴میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۶میلیارد و ۷۸۸میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است. بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵میلیارد و ۷۰میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک‌میلیارد و ۴۵۳میلیون دلار ارز تامین کرده است. بانک مرکزی در مجموع ۶میلیارد و ۵۲۳میلیون دلار برای کالاهای اساسی و کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی را با نرخ ۲۸۵۰۰تومان و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر تامین کرده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر